طرح اصلاح قانون سازمان بازرسی کل کشور به صورت عادی بررسی می شود

پس از مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، بررسی این طرح به صورت عادی در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی یک فوریت الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ضمن مخالفت با بررسی یک فوریت مقرر ساختند تا این طرح به صورت عادی در دستور کار کمیسیون های تخصصی قرار گیرد.

شمس الله شریعت نژاد در توضیح یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی نقش بسزایی در مبارزه با فساد اداری دارد، اما مشکلاتی که در اجرا وجود دارد سبب شده این سازمان در برخی موارد به جای نظارت در امور دستگاه های اداری و اجرایی دخالت کند، بنابراین قدرت ریسک مدیران کاهش یافته است، از این رو محدودیت در سطح مکاتبات سازمان بازرسی لازم است.

محمد دهقان نیز در مخالفت با یک فوریت طرح مذکور گفت: محدودیت در سطح مکاتبات سازمان بازرسی سبب می شود تا هیچ کارشناس یا معاونی نتواند تخلفات را تذکر دهد. در واقع ایجاد محدودیت برای مهمترین نهاد نظارتی کشور مهم نیست.

عزت الله یوسفیان ملا در ادامه ضمن موافقت با یک فوریت طرح مذکور یادآور شد: این طرح به دنبال کاهش اختیارات سازمان بازرسی کل کشور نیست. پیش از این کشف تخلف به عالی ترین مقام سازمان بازرسی و بنا بر ماده 13 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به رئیس قوه قضائیه نیز اعلام می شد تا به وزیر یا مدیر دستگاه مربوطه تخلف اعلام شود، همچنین اجازه دفاع داده می شد، اما پس از اصلاح این قانون توسط کمیسیون قضایی و حقوقی در سال 92 به تمام اعضای سازمان بازرسی کل کشور اجازه امضا برای مکاتبه مستقیم به دستگاه ها داده شد. این اصلاح قانون سبب دخالت در برخی فعالیت دستگاه ها شده است.

نادر قاضی پور نیز با استناد به اصل 174 قانون اساسی اخطار داد و گفت: بر اساس حق نظارت قوه قضائیه نسبت به اصلاح قوانین در دستگاه های اجرایی، سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر قوه قضائیه تشکیل شد و با توجه به تخلفات و فسادهای گسترده نباید نظارت این سازمان محدود شود.

302/300

کد خبر: 726826

وب گردی

وب گردی