افسـردگـی در کمین سالمندان

افسردگی در هر سنی، آزاردهنده و غم‌انگیز است و به شکل‌های مختلف به روح و جسم فرد آسیب می‌رساند. شایع‌ترین نوع این مشکل، افسردگی در سنین سالمندی است. فرد سالمند با مشکلات عدیده مواجه است و همین، تحمل افسردگی را برای او دشوار می‌سازد. در مقابل، معمولا اطرافیان هم راهکار درست درمان را نمی‌شناسند و گاهی عکس‌العمل اشتباه بروز می‌دهند. در این زمینه با خانم آزاده عزیزی، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی صحبت کرده و نظرات ایشان را جویا شده‌ایم

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ؛یکی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران سالمندی، افسردگی است. رنجش زیاد، تحریک‌پذیری و گوشه‌گیری، از مهم‌ترین آسیب‌های افسردگی در دوران سالمندی است. تنهایی، اصلی‌ترین دلیل افسردگی در دوران سالمندی است. افراد سالمند به دلیل از دست دادن انگیزه و هدف که به احساس بی‌هویتی منجر می‌‌شود، به سمت افسردگی می‌روند تا حدی که ترجیح می دهند با هیچ یک از نزدیکان رفت و آمدی نداشته باشند. مشکلات جسمی و بیماری‌هایی که بیشتر بین سالمندان دیده می‌شود اگر با بی‌توجهی اطرافیان مواجه شود، به افسردگی آنها ختم می‌شود. ترس از تنهایی یا فوت دوستان و نزدیکان هم می‌تواند، یکی دیگر از دلایل زمینه‌ساز افسردگی باشد.

راهکارهایی برای درمان افسردگی سالمندان:

افراد سالمند با داشتن دوستان همسن و سال که بهتر می‌توانند آنها را درک کنند، از افسردگی دور می‌شوند. توجه ویژه اطرافیان به سالمندان هم راهکاری بسیار مهم برای کاهش افسردگی آنهاست. برای مثال، توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آنها حس مورد توجه بودن می‌دهد و باعث آرامش و خوشحالی آنها می‌شود. ورزش کردن و یادگیری یک مهارت جدید که همیشه آرزوی آن را داشته‌اند مثل نواختن ساز یا آشپزی برای آقایان نیز تاثیر قابل توجهی در آرامش آنها دارد. شرکت در اردوهای تفریحی ویژه سالمندان و از همه مهم‌تر این که این افراد را در پیدا کردن یک همدم و شریک ترغیب کنیم و با تابوشکنی و از بین بردن مقاومت اطرافیان، بخصوص فرزندان به یاری این افراد باارزش اجتماع برویم، ‌راه دیگری برای رساندن آنها به آرامش است. ازدواج سالمندان از بهترین نوع ازدواج‌هاست چرا که در این سنین، زنان و مردان به دور از هر گونه هوس و با کوله‌باری از تجربه به زندگی مشترک روی می‌آورند و در کنار یکدیگر به آرامش می‌رسند. برطرف کردن نیازهای عاطفی و سلامت جسمی و روحی می‌تواند پررنگ‌ترین انگیزه ازدواج سالمندی باشد، چراکه هر فرد، در هر سنی، نیازمند مورد توجه بودن و محبت است. افرادی که تنها زندگی می‌کنند، به دلیل برآورده نشدن نیازهای عاطفی، سیستم ایمنی‌شان تضعیف و رفته رفته موجب درماندگی و بیماری آنها خواهد شد و اینجاست که نقش یک همدم جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

704/700

کد خبر: 726842

وب گردی

وب گردی