افزایش مشوق‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی/افتتاح فاز اول دولت الکترونیک تا پایان ماه

وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ایجاد مشوق‌ برای شبکه‌های اجتماعی داخلی و افزودن امکاناتی ماند تبلیغات و ارزش افزوده به این شبکه‌ها، از تجهیز شهرهای بیشتری به فناوری TD-LTE و همچنین بهره‌برداری از فاز اول دولت الکترونیک تا پایان ماه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE مبین‌نت، با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: در این جلسه درباره حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی بندهایی تصویب کردیم که البته کامل نشده و به جلسه بعد موکول شد.

او ادامه داد: بندهایی مبنی بر حمایت از شبکه‌های اجتماعی بومی مطرح شد تا برای شبکه‌هایی که یک میلیون، پنج میلیون یا بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر دارند، امکانات قرار دهیم و یا تبلیغات و ارزش افزوده را به این شبکه‌ها اضافه کنیم.

وی ادامه داد: ما از شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت می‌کنیم، سیاست ما به نحوی است که اگر شبکه‌ای ۱۰۰ درصد داخلی باشد و یا شبکه‌های اجتماعی خارجی که در داخل ایران سرور دارند، مشوق‌هایی قرار دهیم و برای سایر شبکه‌های اجتماعی که کاملا خارج از ایران هستند مشوقی وجود نداشته باشد. برای مثال مردم با استفاده از شبکه‌های داخلی هزینه کمتری بپردازند و از سرعت و کیفیت بیشتری بهره‌ ببرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به میزان پیشرفت دولت الکترونیک و تاثیر آن برجلوگیری از فساد و اضافه شدن اسناد به این دولت، گفت: در سه سال گذشته یکی از اولویت‌های دولت بحث دولت الکترونیک بود. ما باید بیش از ۱۷۰۰ خدمت را احصاء و الکترونیکی می‌کردیم که نیاز به همکاری با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بود. براین اساس ۱۴ خوشه تعیین کردیم که کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد کار انجام شده و امیدواریم تا پایان این ماه فاز اول دولت الکترونیک به بهره‌برداری برسد.

واعظی با بیان این‌که در حال حاضر تمامی خانه‌ها به فیبر متصل شده‌اند، گفت: معمولا در دنیا این‌که بخواهند سیم مسی را به فیبر تبدیل کنند، سرمایه‌گذاری بسیار زیادی می‌خواهد؛ یکی از راه‌هایی که مردم بتوانند از اینترنت در بستر شبکه اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت خوب استفاده کنند از طریق اینترنت بی‌سیم است که کاری که امروز در چهار شهر تهران، کرج، مشهد و کیش انجام شد، پرسرعت‌ترین اینترنت بی‌سیم و نسل چهار است که TD-LTE نامیده می‌شود.

وی از رسیدن TD-LTE به ۱۱ شهر تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: شرکت‌های دیگری هستند که وارد این بازار شدند. همچنین مرکز داده یا دیتاسنتر از دیگر موضوعات مهم است و با توجه به این‌که در کشور تولید محتوا و خدمات و اپلیکیشن‌نویسی گسترش پیدا کرده، نیازمند دیتاسنترهای بزرگتری هستیم که در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم و خوشحالیم که مبین نت وارد بخش دیتاسنتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخت‌افزار مخابرات را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: هر ساله رقم قابل توجهی ارز به تجهیزات سخت‌افزاری تخصیص داده می‌شود. خوشبختانه شرکت پایا سابقه خوبی در زمینه‌ی سخت‌افزار و سوییچ‌های مخابراتی دارد و به تولید بومی در بخش‌های مختلف اقدام کرده است. با توجه به این‌که این شرکت صادرات هم دارد امیدواریم چنین شرکت‌هایی مورد حمایت وزارت ارتباطات و دولت قرار بگیرند.

واعظی ادامه داد: صادرات شرکت‌های مخابراتی در داخل و خارج از کشور باعث خواهد شد اشتغال افزایش یابد همان‌طور که این شرکت هر ساله ۱۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده که باعث ایجاد شغل‌های غیرمستقیم نیز خواهد شد. همچنین صادرات جلوی خروج ارز از کشور را خواهد گرفت و در نهایت افزایش این فناوری‌ها در کشور باعث رونق اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم برای کاهش تعرفه اینترنت بیان کرد: هفته گذشته تصمیم مهمی گرفتیم مبنی بر این که استفاده مردم از ترافیک داخل و NIX و CDN‌های کشور نصف ترافیک بین‌الملل شود. این موضوع باعث می‌شود تولید محتوای داخلی رونق یابد و بازار بزرگ شود و اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بازار ICT در دنیا، اظهار کرد: بازار ICT در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیارد دلار است. در گذشته حدود ۷۰ درصد بازار به مخابرات و حدود ۳۰ درصد به فناوری اطلاعات متعلق بوده که همواره در حال تغییر است و بازار IT رو به افزایش است. در ایران نیز این رویه طی می‌شود. در ابتدای دولت بازار ICT کشور بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، امروز به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و امیدواریم تا پایان برنامه ششم به ۱۲۰ میلیارد تومان برسد.

واعظی در پاسخ به میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و تلاش برای راه‌اندازی فاز دوم آن در دهه فجر، اظهار کرد: برای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات برنامه‌ریزی گسترده‌ای کردیم. برای مثال مجهزشدن چهار شهر کشور به TD-LTE توسط این شرکت و ۱۰۰ شهر دیگر توسط سایر شرکت‌ها از جمله این برنامه‌ریزی‌هاست. همچنین ایجاد NIX در شهرهای تهران، قم، اصفهان و اهواز و تفکیک پهنای باند داخل و خارج از اقداماتی است که برای افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.

101/401

کد خبر: 726971

وب گردی

وب گردی