تولید 4 محصول گیاهی برای نخستین بار در ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

شرکت «ترانه‌های شفابخش طبیعت» یکی از 16 واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحد رودهن مدتی است درخواست مجوز دانش‌بنیان خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه کرده و اکنون دفتر این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر است.

به گزارش ایسکانیوز، مرکز رشد واحدهای فناور واحد رودهن آذر 94 با استقرار 10 واحد فناور کار خود را آغاز کرد و پس از گذشت بیش از یک‌سال از فعالیت آن، اکنون این مرکز با 16 واحد فناور و دانش‌بنیان در سه مجموعه ستادی، اداری و آزمایشگاهی مشغول به فعالیت است.

تاکنون چهار محصول پماد کاهش طول درمان زخم، مکمل دارویی 100 درصد گیاهی، دم‌نوش گیاهی با هدف افزایش حافظه و یادگیری و کرم برطرف کننده خطوط شکم از سوی شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت تولید شده است

شرکت «ترانه‌های شفابخش طبیعت» یکی از 16 واحد فناور مستقر در این مرکز است که درخواست اخذ مجوز دانش‌ بنیان خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری ارائه کرده است. داروهای گیاهی تولیده شده این شرکت اکنون در مرحله دریافت IRC و تجاری‌سازی است.

مدیرعامل شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت درباره حوزه فعالیتی این شرکت می‌گوید: «شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند. این شرکت با هدف تولید داروهای گیاهی بومی و خودرو در ایران راه‌اندازی شد و تاکنون موفق به تولید چهار محصول شده‌ایم که رای کمیسیون قانونی سه محصول از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده و در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است.»

علی مازوجی یکی از فعالیت‌های این شرکت را مهندسی معکوس بر داروهای گیاهی خارجی عنوان می‌کند و افزود: «شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت، داروهای خارجی که با استفاده از گیاهان تولید شده است را مورد بررسی و تجزیه قرار می‌دهد و پس از تحلیل این گیاهان، نمونه آن دارو را با استفاده از نوع بومی آن گیاه در ایران تولید می‌کنیم.»

به گفته وی، فعالیت‌های شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعیت، محدود به دایره گیاهان سنتی و گیاهانی که تاکنون کشف و مورد استفاده دارویی قرار گرفته‌ است، نیست؛ تمرکز کاری این شرکت بر گونه‌های گیاهی است که تاکنون تحقیقاتی روی آنها انجام نشده است.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های خوبی برای پارک و علم و فناوری این دانشگاه دارد که در صورت تحقق آن پشتوانه محکمی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود

عضو هیات علمی و دانشیار گروه زیست‌شناسی واحد رودهن درباره محصولات دانش‌بنیان تولید شده شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعیت می‌گوید: «تاکنون چهار محصول پماد کاهش طول درمان زخم، مکمل دارویی 100 درصد گیاهی، دم‌نوش گیاهی با هدف افزایش حافظه و یادگیری و کرم برطرف کننده خطوط شکم از سوی این شرکت تولید شده است.»

وی در تشریح این محصولات می‌افزاید: «پماد کاهش طول درمان زخم یکی از محصولات تولیدی این شرکت است که مدت بهبود زخم‌ها را به یک‌سوم کاهش می‌دهد. مکمل دارویی 100 درصد گیاهی نیز از دیگر محصولات شرکت ترانه‌های شفابخش است و عناصر اصلی مورد نیاز روزانه بدن همچون کلسیم پتاسیم، فسفر، آهن، گروه ویتامین‌های B، ویتامین‌های C و A را در خود دارد و فقر پتاسیم، کلسیم و فسفر که در بین مردم ایران شایع است را جبران می‌کند؛ این محصول نمونه داخلی ندارد.»

به گفته مدیر عامل شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت، دم‌نوش گیاهی با هدف افزایش حافظه و یادگیری، محصول دیگر این شرکت است که به تقویت حافظه، برطرف کردن فراموشی و آلزایمر کمک می‌کند و با توجه به آلودگی هوای تهران و وجود سرب در هوای پایتخت در کنار مشغله‌های فکری مردم، این محصول با دارا بودن فسفر زیاد می‌تواند به پیشگیری از عارضه فراموشی افراد کمک کند.

این مسئول اظهار می‌کند: «کرم برطرف کننده خطوط شکم مراحل تحقیقات آن به پایان رسیده و در حال تولید است. این محصول دانش‌بنیان قادر است خطوط ناشی از چاقی و لاغری و بارداری را برطرف کند.»

عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی واحد رودهن درباره تحصیلات خود می‌گوید: «تحصیلات من دکتری زیست‌شناسی سیستماتیک گیاهی است و 21 سال روی گیاهان ایران تحقیق کرده‌ام و حاصل این پژوهش‌ها را در دو موزه که بنیانگذار آن بودم به نمایش گذاشتم. یکی از این موزه‌ها به نام «هرباریوم ابن سینا» (IAUH) که دارای 12 هزار گونه گیاهی است در واحد علوم و تحقیقات قرار دارد و سال 1388 راه‌اندازی شد. موزه دیگر که نخستین موزه نمایشی گیاهان است با مشارکت شهرداری تهران و با بیش 600 گونه گیاهی در مجموعه موزه حیات وحش ایران- دارآباد راه اندازی شد و حدود 8 درصد از انواع گیاهان ایران در این موزه موجود است.»

کرم برطرف کننده خطوط شکم مراحل تحقیقات آن به پایان رسیده و در حال تولید است. این محصول دانش‌بنیان قادر است خطوط ناشی از چاقی و لاغری و بارداری را برطرف کند.

وی می‌افزاید: «تاکنون مجری یا همکار بیش از 12 طرح پژوهشی بوده ام و از سال 1390 به سمت تبدیل ایده به محصول و ثروت و ساخت و تجاری‌سازی داروهای گیاهی رفتم و سال 94 موفق به راه‌اندازی شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت شدم.»

مدیر عامل شرکت ترانه‌های شفابخش اضافه می‌کند:‌ «شرکت ترانه‌های شفابخش طبیعت ببش از یک ماه است که در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده و یکی از شرکت‌های فعال و دارای آینده روشن این پارک است.»

مازوجی درباره راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به آنــا می‌‌گوید: «معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های خوبی برای پارک و علم و فناوری این دانشگاه دارد که در صورت تحقق آن پشتوانه محکمی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.»

این عضو هیات علمی واحد رودهن معتقد است که اگر دانشگاه آزاد اسلامی در سود و زیان طرح‌های دانش‌بنیان مشارکت داشته باشد به روند فعالیتی شرکت‌ها و واحدهای فناور کمک بزرگی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: «موضوعی که باید در پارک‌های علم و فناوری وجود داشته باشد، نبود نگاه دولتی است. به عقیده بنده باید نگاه‌ها و روش مدیریت این پارک‌ها به صورت خصوصی باشد و با تغییر مدیران خط مشی و سیاست‌های اجرایی پارک تغییر نکند؛این موضوع مهمی برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

مازوجی از همکاری ولی‌الله مظفریان استاد بخش گیاه‌شناسی موسسه تحقیقاتی جنگل‌ها و مراتع و فهیمه سلیم‌پور عضو هیات علمی گروه زیست‌ شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در راه‌اندازی و پیشبرد اهداف این شرکت هم قدردانی کرد.

205/200

کد خبر: 727100

وب گردی

وب گردی