دانشگاه آزاد اسلامی با فناوری نانو به کمک محیط زیست می آید

نانورس یکی از دستاوردهای فناوری نانو است که چندی است با همکاری واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان توسعه ای ایدرو رئیس هیات عامل ایدرو در قالب طرح برون دانشگاهی به مرحله تولید و اجرایی رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، از عمده فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر اتکا به تولیدات علمی و ایجاد شرکت های دانش بنیان برای ارتباط با صنایع بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تولیدات علمی، در راستای حل معضلات اجتماعی و زیست محیطی گامهای مهمی را برداشته است. اخیرا دانشگاه آزاد اسلامی با وجود 10 مرکز رشد و حدود 70 هسته، واحد و شرکت دانش بنیان به صورت مستقیم برای حوزه محیط زیست اقدام به فعالیت هایی کرده است.

معضل ریزگردها مانند یک بیماری کهنه ، دامن‌گیر بسیاری از شهرهای کشور شده است و علاوه بر تاثیرات سویی که بر سلامتی افراد دارد سبب از بین رفتن گیاهان و محیط زیست شده است.

با توجه به اینکه فناوری نانو در بسیاری از عرصه های علمی و فناوری توانسته تولیدات بسیاری را برای بهبود کیفیت زندگی انسان ها فراهم کند؛ محققان دانشگاه آزاد اسلامی که اساتید و هیات علمی این واحد دانشگاهی را شامل می شوند، برای کاهش اثرات ریزگردها در استان های کویری اقدامات شایسته ای را در قالب فناوری نانورس انجام داده اند.

نانورس چیست؟

نانورس ها شامل صفحات کوچک و نامنظم رس به ضخامت حدود 1 نانومتر و قطر 100 نانومتر هستند، مواد منحصر به فردی هستند که به عنوان مواد افزودنی برای ساخت نانوکامپوزیت ها و بهبود قابل توجه خواص مواد پلیمری به کار می روند. نانورس هایی که به خوبی آماده شده و با مقادیر کم ( کمتر از 5%) به یک ترکیب پلیمری افزوده می شوند، می توانند نانوکامپوزیت های پلیمری (بدون تفاوت خیلی زیاد در ظاهر پلاستیک) تولید کنند که خصوصیات بسیار برجسته ای مانند وزن سبک تر، خواص ضد خش و خواص عبورناپذیری در برابر گازها و اشتعال پذیری کمتر دارند. نانورس ها مواد منحصربه فردی هستند که به عنوان مواد افزودنی برای ساخت نانو کامپیوزیت ها و بهبود قابل توجه خواص مواد پلیمری به کار می رود. رس ها به صورت طبیعی به عنوان مواد معدنی به شمار می آیند. بسیاری از آنها سلیکات های آلومینیوم هستند و ساختار ورقه ای دارند. نانورس ها سطح ویژه ای در حدود 750 مترمربع بر گرم دارند و برای اصلاح خواص مکانیکی مواد پلیمری آنها را با پرکننده ها تقویت می کنند. خالص بودن و ظرفیت تبادل کاتیونی، دو خصوصیت مهم برای موفقیت نانورس ها به عنوان عامل تبادل کاتیونی رس در ترکیب شدن رس با پلیمر کمک می کند. رس ها موادی ارزان هستند که می توان با تغییر یون ها، اشباع کردن شان با عناصر فلزی و تیمار کردن آنها با اسیدها آنها را به کاتالیزور مناسب تبدیل کرد.

در واقع امکان به کارگیری رس ها در مقادیر بسیار کم باعث کاهش وزن، استحکام بالاتر و کاهش عبور گازها در موادی مثل پلیمرها می شوند. نانورس ها به دلیل ویژگی خاصشان، در صنعت داروسازی و پزشکی مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. رس ها در ساخت انواع داروها به عنوان ماده خام و مواد کمکی در سنتز دارو مورد استفاده قرار می گیرند. نانورس ها در صنعت داروسازی می توانند از تخریب یک دارو محافظت کرده و درفرایند جذب دارو از طریق تسهیل توزیع آن از غشای روده افزایش دهد و باعث تعدیل اثر دارو بر بدن و سبب تغییر توزیع بافتی شود.

در این رابطه سعید بازگیر مجری پروژه تولید نانورس و عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات می گوید: فاز آزمایشگاهی پروژه پایلوت نانورس در سالهای 85 -86 در قالب پروژه های برون دانشگاهی آغاز شده است. فاز پایلوت نانورس در قالب پروژه SBDC در قالب تدوین دانش فنی و تولید نانورس با مشارکت بهینه سازی فرایند تولید و مشخصات محصول نانو رس خالص و اصلاح نشده تولیدی در واحد علوم و تحقیقات با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی از سال 87 آغاز شده و در سال 93 بهه بهره برداری رسید. اهداف این طرح برای کسب دانش فنی تولید نانورس NANOCLAY به عنوان مهمترین نانو ذره مورد استفاده در ساخت نانو کامپوزیت ها و تولید و بازارسازی این محصول در داخل کشور است.

مهار ریزگردها با تولید ذرات نانورس در دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به پدیده زیرگردها که چند سالی است که افراد بسیاری را درگیر کرده است می توان گفت بر طبق آخرین آمار تعداد 23 استان کشور با وجود حدود بیش از 20 میلیون سکنه را برای ادامه حیات با مشکل مواجه کرده است. پدیده ریزگردها شامل ذرات ریزغبار و گاه دود است که برای بیماران تنفسی بسیار زیان آور است و علاوه بر سلامت انسان باعث نرسیدن آفتاب به درختان، مراتع طبیعی و کشاورزی سبب نابودی کشاورزی می شود.

در این راستا دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: فناوری جدید نانورس توسط دانشگاه آزاد اصفهان عرضه شده است با توجه به مسئله ریزگردها که اخیرا به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی در شهرهای کویری برای کشور دردسرساز شده است، دانشگاه آزاد اسلامی به همت معاونت پژوهشی این واحد علمی اقدام به راه اندازی کمیته ویژه ای در ارتباط با مسئله ریزگردها کرده است و کنسرسیومی از دانشگاه های مختلف و افراد متخصص در این زمینه فعالیت دارند و در این زمینه اقدام به برنامه ریزی کرده اند. در این راستا فناوری نانورس برای مقابله با ریزگردها به کار آمده و با توجه به قرارداد دانشگاه آزاد اصفهان با شهرداری براساس نتایج تحقیقات میدانی این فناوری موفق و کارساز شناسایی شده است.

همچنین دکتر ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت در ارتباط با موضوع مقابله با ریزگردها می گوید: از جمله فعالیت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تولید نانورس این فناوری اخیرا به صورت پایلوت در واحد اصفهان به اجرا در آمده است و با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری این طرح در استان های کویری برای تثبیت خاک و شن های روان اجرایی شده و در راستای اجرای پروژه نانو رس تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته و با اجرای این تفاهم نامه از تولیدات محصولات دانش بنیان دانشگاه حمایت می شود.

همکاری واحد علوم تحقیقات با سازمان ایدرو در ساخت نانورس

دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در قالب تحقیقات برون دانشگاهی جهت تحکیم پیوند ارتباط صنعت و دانشگاه در قالب طرح تولید نانورس با ظرفیت 57 تن در سال 9 با حضور مهندس شافعی رئیس هیات عامل ایدرو و دکتر عباسپور رئیس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

در این راستا برای حمایت از تحقیقات دانشگاهی که به نتیجه رسیده و نیاز به سرمایه گذاری و مشارکت دارد با حمایت سازمان توسعه ای ایدرو رئیس هیات عامل ایدرو اعلام آمادگی کرد.

طرح نانورس همچون جی چی ال، بیواتانول، دوربین 4 مگاوات با همکاری دانشگاه و ایدروبه ثمر رسیده است و ایران یکی از معدود تولید کنندگان نانورس در دنیا بوده و نیاز به بازارسازی در داخل است زیرا با استفاه شرکت های ایرانی از نانورس تولیدی داخل می تواند اقدام به تولید انبوه و صادرات آن به سایر کشورها کرد.

خوشبختانه نانورس توسط محققان داخلی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد انجام شده است و از بین انواع نانوکامپوزیت ها محصولات تولید شده برپایه نانورس به واسطه دسترسی قیمت مناسب و خواص ویژه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در سال های اخیر بیش از 70 درصد بازار نانو ذرات را به خود اختصاص داده است.

205/200

کد خبر: 727146

وب گردی

وب گردی