غول‌های تکنولوژی علیه ترامپ

بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی در آمریکا در اقداماتی جداگانه نسبت به قانون منع ورود مهاجران و اتباع برخی کشورها واکنش نشان دادند و این تصمیم ویرانگر نامیدند.

به گزارش ایسکانیوز، عرصه تکنولوژی آمریکا یکی از حوزه‌هایی‌ است که بیشترین بهره را از ایده‌های مهاجر می‌برد و بسیاری از مدیران و نام‌های بزرگ آن از بین کسانی هستند که یا خود یا والدینشان از جایی دیگر به آمریکا مهاجرت کرده‌‌اند پس طبیعی‌ است که در زمره نخستین مخالفان قانون منع مهاجرت ترامپ قرار گیرند.

گوگل، اپل، مایکروسافت، اوبر، تسلا، نت‌فلیکس و AIRbnb (وب‌سایتی که مردم در آن مکان‌های اقامتی را کرایه می‌دهند) نام‌های بزرگی هستند که در کنار کوچک‌ترها طی دو روز گذشته نسبت به این اقدام دولت نوپای آمریکا واکنش منفی نشان داده‌اند. شرکت مایکروسافت اعلام کرده است بخش مشاوره قانونی را برای کارکنان مهاجر خود فعال کرده است تا به آنها خدمات مشاوره‌ای لازم را ارائه دهد.

شرکت اپل هم بخش حقوقی برای کارکنانش تدارک دیده است و هم تماسی مستقیم با کاخ‌ سفید برقرار کرده است و درباره آثار مخرب این تصمیم بر تکنولوژی آمریکا به نهاد ریاست جمهوری این کشور هشدار داده است.

عملی‌ترین اقدام نیز از سوی او بر انجام شده‌ است. این شرکت که یک غول شبه‌ تاکسیرانی‌ است که با خودروهای شخصی کار می‌کند، در فیس‌بوک خود اعلام کرده است که رانندگانی را که از این قانون آسیب‌ دیده‌اند و از کار بازمانده‌اند شناسایی می‌کند و در سه‌ ماه آینده (مدت اجرای قانون ترامپ 90 روز است) معادل حداقل درآمد میانگینشان، دستمزد پرداخت می‌کند تا غم نان نداشته باشند.

رأس هرم شرکت‌های تکنولوژی، یعنی مدیرعامل آنها، نیز واکنش‌های علنی خود را نشان داده‌اند و موضع‌گیری‌های تندی نسبت به این قانون داشته‌اند. تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل، با نقل این جمله که: «تفاوت ما را قدرتمندتر می‌کند» گفته است که قانون منع مهاجرت آسیبی غیرقابل جبران به ما خواهد زد و به‌خاطر داشته باشیم که استیو جابز فقید که مایه افتخار آمریکاست، فرزند یک مهاجر سوری بود.

در کنار آن مدیران عامل نت‌فلیکس، موزیلا و توییتر نیز این قانون را ضدآمریکایی، ضدبشری و ناامیدکننده خوانده‌اند که به جنگ کسانی می‌رود که با تروریسم و اقدامات خشونت‌بار مقابله می‌کند.

ایلان ماسک، صاحب چندین شرکت حوزه تکنولوژی از جمله تسلا و اسپیس‌ایکس که از حامیان میلیاردر ترامپ در انتخابات بود نیز گفته است که این راه درست و بهترین راه برای حل مشکلات کشور نیست و بسیاری از کسانی که دوستان و یاران آمریکا به‌حساب می‌آیند از چنین قانونی آسیب خواهند دید.

شرکت AIRbnb نیز در اعلامیه‌ای به امضای برایان چسکی، مدیرعامل این شرکت، گفته است که به پناهجویان و کسانی که به دلیل این قانون از ورود به آمریکا بازمانده‌اند و از مبادی ورودی برگردانده شده‌اند، خانه و اقامتگاه موقت رایگان می‌دهد.

منبع: آنا

205/200

کد خبر: 727217

وب گردی

وب گردی