باقریان:جاماندگی صنعت هوایی از چشم‌انداز ۲۰ ساله/پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵ تا ۶ میلیارد دلاری در فرودگاه‌های کشور

معاون عملیات فرودگاهی‌کشور با تایید دشواری‌های تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در حوزه هوایی، گفت: نیاز داریم مسئولان رده بالای نظام تأیید کنند که حوزه فرودگاهی، حوزه‌ای استراتژیک و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است تا بعد از چند سال بتوانند از سرمایه‌گذاری اولیه به سود مناسب برسند.

به گزارش ایسکانیوز وزارت راه و شهرسازی،غلامحسین باقریان معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ ناوبری هوای ایران در خصوص امکان رسیدن به اهداف ترسیم‌شده فرودگاهی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و رسیدن به جایگاه تعیین‌شده تا سال ۱۴۰۴ گفت: به‌طور حتم با روندی که در حال حاضر در حوزه حمل‌ونقل هوایی داریم، به اهداف چشم‌انداز نخواهیم رسید؛ به‌عنوان نمونه یکی از مشکلات بزرگ ما تأمین سرمایه‌های لازم برای توسعه فرودگاه‌هاست.

در هیچ جای دنیا چنین هزینه‌هایی به فرودگاه تحمیل نمی‌شود

وی افزود: کمترین هزینه ساخت یک پایانه فرودگاهی ۱۰۰ میلیارد تومان است، علاوه بر بزرگ بودن این رقم مسئله این است که وقتی وارد حوزه ساخت این پایانه می‌شویم بر اساس قوانین جاری، این کار سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری سودآوراست؛ بنابراین باید مالیات آن را پرداخت کنیم. از سوی دیگر به ما می‌گویند حالا که سرمایه‌گذاری سودآور دارید، باید ۵۰ درصد این سرمایه را به صاحب سهام که دولت است پرداخت کنید.

وی تصریح کرد: بنابراین در ساخت یک پایانه هزینه اولیه و ساخت‌وساز ۱۰۰ میلیارد تومان است که بابت ساخت به پیمانکار می‌دهیم اما علاوه بر این هزینه‌ها، باید ۵۰ میلیارد تومان بابت سود سهام به دولت پرداخت کنیم و ۲۵ درصد نیز مالیات بپردازیم. درواقع ساخت یک پایانه در فرودگاه برای ما ۷۵ میلیارد تومان هزینه اضافه به دنبال دارد و درمجموع ۱۷۵ میلیارد تومان تمام می‌شود! در هیچ جای دنیا چنین هزینه‌هایی به فرودگاه تحمیل نمی‌شود.

وی بابیان اینکه صنعت فرودگاهی همین حالا در ایران سود پایینی دارد و فرودگاه‌ها سوددهی ندارند، گفت: اگر هزینه‌های اضافی نیز به ما تحمیل شود، به‌طورقطع نمی‌توانیم فرودگاه‌ها را توسعه دهیم. البته نباید این را فراموش کنیم که در شرایطی که ما در تنگنای بودجه قرار داریم و در انتظار راهکارهایی برای تأمین منابع برای توسعه فرودگاه‌ها هستیم، کشورهای منطقه نیز بیکار ننشسته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلان در فرودگاه‌ها انجام می‌دهند.

فقر فرودگاه‌های داخلی و ریخت‌و پاش رقبای منطقه‌ای

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه دوحه ۲۵ میلیارد دلار و امارات ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه فرودگاه‌های خود اختصاص داده‌اند و در چنین شرایطی رساندن فرودگاه امام خمینی (ره) به جایگاه نخست منطقه ازنظر حمل بار و رتبه دوم ازنظر حمل مسافر، بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ممکن نیست.

باقریان بابیان اینکه فضای ایران مزیت‌های منحصربه‌فردی دارد، گفت: به‌تازگی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با همکاری گروه مشاوران بازطراحی فضا (ADS) برای بازمهندسی فضای کشور وارد تعامل شده و حتی این گروه نیز تأیید کرده که فضای ایران به‌گونه‌ای است که نقطه تعادل حمل‌ونقل هوایی منطقه به شمار می‌رود. بر اساس ارزیابی انجام‌شده، بین شرق و غرب، نقطه وسط اروپا و آسیای شرقی دقیقاً ایران و نقطه کلیدی و مرکزی هم تهران است، بنابراین فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد در بهترین نقطه‌های ممکن برای حمل‌ونقل هوایی قرار دارند.بنابراین ازنظر ظرفیت‌های لازم برای توسعه حمل‌ونقل هوایی مشکلی نداریم و از این نظر برتری هم داریم، اما به دلیل برخی قوانین و مقررات و شرایط موجود نمی‌توانیم بهترین استفاده را از این ظرفیت‌ها داشته باشیم. در چنین وضعیتی آشکار است که دیگران جای ما را می‌گیرند، آن‌هم در شرایطی که رقابت هرروز فشرده‌تر و دشوارتر می‌شود و همه کشورها در حال‌ توسعه زیرساخت‌های هوانوردی خود هستند.

وی بابیان اینکه به طور قطع نگاه به حوزه هوایی و اهداف تعریف‌شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ملی و همگانی باشد، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، وظیفه‌اش فقط حمل‌ونقل مسافر نیست بلکه در رشد و توسعه اقتصادی کشور شریک اصلی است؛ به عنوان نمونه مسئولان یا کسانی که سفرهای دائمی دارند، از تهران تا بندرعباس، به جز هواپیما با چه وسیله دیگری می‌توانند سفر کنند؟ و سایر مسافت‌های طولانی... بنابراین اگر چنین وسیله‌ای در دسترس نباشد بندرعباس توسعه نمی‌یابد و شهرهای دیگر نیز به همین ترتیب. متاسفانه همچنان بخش زیادی از جامعه و حتی مسئولان این نگاه را دارند که صنعت هوایی، صنعتی فانتزی و لوکس است که چندان هم کاربردی نیست و فقط به درد پولدارها می‌خورد، به همین دلیل می‌گویند چرا هواپیما می‌خرید یا این نظر را دارند که خرید هواپیما در اولویت نیست زیرا به جای هواپیما با اتوبوس هم می‌توان به مقصد رسید! در حالی که باید بدانیم اگر هواپیما و فرودگاه نباشد مناطق مختلف ما در بخش‌های گوناگون به‌ویژه اقتصادی رشد نخواهند کرد.

پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵ تا ۶ میلیارد دلاری در فرودگاه‌های کشور برای ده سال آینده

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به فکر راهکار ویژه‌ای هستید تا بتوانید عقب‌ماندگی از سند چشم‌انداز را جبران کنید، به روزنامه گسترش صنعت گفت: ابتدا لازم است این موضوع را یادآوری کرد که باید هر بخشی را براساس استطاعت و توانش بازخواست کنند! از سوی دیگر باید تاکید کنم که راهکار فوری برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در بخش فرودگاهی وجود ندارد اما بهترین کاری که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد حمایت از سرمایه‌گذاری فرودگاهی است.برای ۱۰ سال آینده پیش‌بینی‌مان این است که ۱۸ هزار میلیارد تومان یعنی بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار در فرودگاه‌های کشور سرمایه‌گذاری کنیم؛ رقمی که با سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در این بخش اصلاً قابل مقایسه نیست. وقتی در فرودگاه دوبی سخن از سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری است، ما می‌خواهیم ۵ تا ۶ میلیارد دلار را در حدود ۵۰ فرودگاه خرج کنیم که اصلاً این ارقام قابل مقایسه نیستند و شرایط رقابت را برای ما فراهم نمی‌کنند.

باقریان با بیان اینکه از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری در فرودگاه با بازگشت سرمایه خوبی همراه است، گفت: کل هزینه‌هایی که از روز نخست تا امروز صرف ساخت فرودگاه امام خمینی (ره) شده کمتر از هزار میلیارد تومان است، در حالی که این فرودگاه سالانه به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز حدود ۶۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد این امر سند محکمی برای سودده بودن سرمایه‌گذاری در فرودگاه است و نشان می‌دهد هیچ سرمایه‌گذاری بازدهی و سودی به این شکل ندارد

صنعت فرودگاهی نیاز به تایید مسئولان رده بالای نظام دارد

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ ناوبری هوای ایران ادامه داد:در این میان مهم آن است که به یاد داشته باشیم روز نخست، میزان سرمایه‌گذاری در این فرودگاه سنگین بوده؛ یعنی اگر سرمایه‌گذاری اولیه انجام شود، در سوددهی بعدی تردیدی نیست. اما این سرمایه‌گذاری ابتدایی نیازمند نگاه ملی و تصمیم استراتژیک و کلان است و فقط بستگی به تصمیم‌های شرکت فرودگاه‌ها ندارد. در واقع نیاز داریم مسئولان رده بالای نظام تأیید کنند که حوزه فرودگاهی، حوزه‌ای استراتژیک و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است تا بعد از چند سال بتوانند از سرمایه‌گذاری اولیه به سود مناسب برسند. این روالی است که در همه جای دنیا مرسوم است. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در تمامی دنیا فرودگاه‌های دارای کمتر از یک میلیون مسافر، زیانده هستند. فرودگاه‌های دارای یک تا ۳ میلیون مسافر می‌توانند سودده باشند و فرودگاه‌های بالای ۳ میلیون مسافر، اگر مشمول شرایط تکلیفی نشوند، به طور حتم سوددهی خواهند داشت.

وی درباره ی اینکه چرا فرودگاه امام نمی‌تواند وارد رقابت با فرودگاه‌های منطقه شود، گفت:اگرچه در حال حاضر فرودگاه امام خمینی (ره) درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی دارد اما هزینه‌ها را نیز نباید فراموش کرد. همین حالا فرودگاه امام حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارد و برای نگهداری زیرساخت‌ها نیز باید ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد. اگر درآمد ۶۵۰ میلیارد تومانی امسال محقق شود، با ۱۵۰ میلیارد تومان باقی‌مانده با کدام فرودگاه منطقه می‌توان رقابت کرد؟ مشخص است بدون حمایت با هیچ کدام.

وی گفت:همین حالا اگر بخواهیم در فرودگاه امام خمینی (ره) یک پایانه مسافری با مساحت حداقل ۳۰۰ هزار مترمربع بسازیم، هر مترمربع ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد و در مجموع چنین پروژه‌ای، نیازمند بودجه‌ای حدود ۵ هزار میلیارد تومانی است. با ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان پولی که باقی می‌ماند، این پایانه را در طول چند سال می‌توان ساخت؟!به‌طور قطع بدون وجود یک نگاه کلان و حمایت مسئولان رده بالا که یا بودجه لازم را فراهم یا زمینه را برای حضور بخش خصوصی به‌ویژه بخش خصوصی خارجی در فرودگاه مهیا کنند، شرایط توسعه فرودگاهی و رسیدن به اهداف وجود ندارد.

402/601

کد خبر: 727234

وب گردی

وب گردی