تربیت مدیر برای نظام بهداشتی کشور/ ساماندهی پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده

در هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی به دبیرخانه شواری آموزش پزشکی و تخصصی ماموریت داده شد تا ظرف 3 ماه آینده پیشنهاد روشنی برای پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 ارائه کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی روز گذشته یکشنبه مورخ 10 بهمن 1395 تشکیل شد و درباره موضوعات مختلف از جمله پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 تصمیم گیری شد.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت بحث پزشکی خانواده و نظام ارجاع گفت: نیروهای تخصصی نظام سلامت برای مباحث آموزشی تربیت می شوند و باید تربیت این نیروها برمبنای نیازهای کشور در برهه زمانی خاصی صورت پذیرد.

هاشمی با تاکید بر لزوم جذب نیروهای متخصص باتوجه به نیازهای نظام سلامت گفت: در تربیت دانشجویان تخصصی پزشکی خانواده باید به این نکته دقت شود که این افراد پس از فراغت از تحصیل در واقع مدیریت مراکز بهداشتی را بر عهده خواهند داشت و باید افرادی دانشی و مهارت محور برای نظام سلامت تربیت شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: مدیریت و نظارت بر کار بهورزها، مراقبین سلامت و سایر نیروهای حوزه بهداشت برعهده این متخصص است و همین امر حساسیت ها را در تربیت این نیروها نشان می دهد.

او افزود: نیاز دانشگاه ها به متخصصین پزشکی خانواده باید در برهه های زمانی محدود تعیین شود و مجوز تربیت نیروها باتوجه به این نیازها و با تایید شورای گسترش صادر شود.

هاشمی گفت: باید دقیقا تعداد متخصص مورد نیاز، محل خدمت ایشان و امتیازاتی که بعد از فارغ التحصیلی دارند مشخص شود.

او تاکید کرد، نقش پزشکان عمومی و رابطه آنها با مراکز جامع خدمات سلامت از هم اکنون باید روشن شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تکلیف رشته پزشکی اجتماعی در نشست بعدی مشخص می شود گفت: درباره امکان ادغام این دو رشته بحث خواهد شد.

هاشمی گفت: اگر به نظام ارجاع اعتقاد دارید که باید داشته باشیم و بهداشت اولویت اول ما است، باید علاوه بر بهورز، مراقب سلامت و پزشک عمومی به فارغ التحصیلان این رشته توجه شود چرا که این افراد مهمترین مدیران حوزه بهداشت در آینده خواهند بود.

دانشگاه ها نیازهای خود را در نظام سلامت بررسی کنند

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه طرح تربیت پزشک خانواده از چندین سال پیش در کشور در مقاطع مختلف آغاز شده و در حال حاضر پزشکان عمومی این نقش را در مراکز بهداشتی کشور انجام می دهند گفت: طرح تربیت دستیار تخصصی پزشک خانواده نیز از سال گذشته در برخی دانشگاههای علوم پزشکی کشور آغاز شده است.

لاریجانی گفت: تدابیری اتخاذ شده که افراد مستعد وارد این دوره شوند و به همین دلیل سوابق خدمتی فرد یکی از مواردی است که برای ورود به دوره تخصصی پزشکی خانواده ضروری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در طرح تربیت دستیار تخصصی پزشکی خانواده محل خدمت این افراد مراکز جامع خدمات سلامت تعیین شده و افراد به صورت بورسیه و برمبنای نیاز دانشگاه محل خدمت پذیرفته می شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: دانشگاه ها باید بررسی دقیقی درخصوص نیازهای خود داشته باشند و افراد برمبنای نیازهای واقعی نظام سلامت پذیرفته شوند.

او افزود:‌ برهمین مبنا دانشگاه ها محل خدمت افراد را مشخص می کنند و ظرفیت های مورد نیاز خود را به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعلام می کنند و ظرفیت های پذیرش توسط شورای گسترش تایید و اعلام می شود.

لاریجانی از نحوه برگزاری آزمون های پذیرش دستیاری پزشکی خانواده سخن گفت و افزود: تدابیری برای ساماندهی این آزمون ها اتخاذ شده و رویکرد ویژه ای به مهارت افراد در پذیرش ایشان وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سوابق کاری افراد در نظام سلامت و به طور خاص در حوزه پزشکی خانواده و همچنین ‌طی دوره MPH پزشکی خانواده از مواردی است که در گزینش افراد برای ورود به دوره تخصصی پزشکی خانواده مدنظر قرار می گیرد و میزان اثر این موارد در امتیاز افراد به زودی مشخص خواهد شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: به دبیرخانه ماموریت داده شده که طرح جامعی را در خصوص پذیرش دستیار پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 تدوین و با تصویب شورای تخصصی اجرا کند.

204/200

کد خبر: 727277

وب گردی

وب گردی