٩٠ درصد زندانیان غیرعمد بدهکار مالی هستند

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام جمعیت ۱۰‌هزارو ۵۱۱نفری زندانیان جرائم غیرعمد، گفت: در تفکیک این آمار محکومان مالی، ۹۰ درصد آمار عددی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه شرق،سیداسدالله جولایی با اشاره به آمار موجودی زندانیان جرائم غیرعمد، گفت: خوش‌بختانه امروز به برکت قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث آمار رانندگان زندانی ناشی از تصادفات به ۸۰۰ نفر تقلیل پیدا کرده است که این رقم در روزهای آتی نیز به مرور کمتر خواهد شد. وی بدهکاران مالی را بیشترین طیف زندانیان جرائم غیرعمد اعلام کرد و گفت: زندانیان چک‌های بلامحل با شش‌هزارو ۸۴۵ نفر بیشترین محکومان غیرعمد را به خود اختصاص داده و در این دسته از مددجویان تحت حمایت ستاد دیه استان‌های فارس با ۶۵۰ محبوس، گیلان با ۵۳۸ مددجو و اصفهان با ۴۴۵ محکوم به ترتیب بیشترین آمار محکومان را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرعامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: باید توجه داشت که آمار یادشده از زندانیان چک که دوسوم محکومان را هم شامل می‌شوند تنها گزارش عددی از محبوسانی است که نه با نیت مجرمانه، بلکه ناخواسته و بر حسب نوسانات بازار رقابتی، محاسبات غلط در معاملات اقتصادی یا ضمانت از افراد با عنوان «محکومیت مالی غیرکلاهبرداری» روانه زندان شده‌اند و الا آمار آنهایی که صرفا بر حسب استفاده نابجا از این سند تجاری روانه زندان شده‌اند بیش از این رقم است. وی با اعلام آمار دوهزارو ۱۲۰نفری زندانیان مهریه گفت: هرچند در قبال محکومان مالی غیرعمد اعم از زندانیان نفقه و مهریه هنوز قانون فعلی نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی است و اگرچه طبق قانون خانواده از صداق بالای ۱۱۰ سکه رفع جنبه کیفری شده است اما آنچه بیش از هر مؤلفه‌ای این روزها نیازمند توجه و پیگیری است همین موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی است.

700/703

کد خبر: 727290

وب گردی

وب گردی