تشریفات ترخیص کالا میان گمرکات مرزی ایران و آذربایجان الکترونیکی شد

گمرک ایران از آغاز تبادل الکترونیکی اطلاعات با گمرک جمهوری آذربایجان با هدف تسهیل و تسریع تشریفات ترخیص کالا خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، بر این اساس اطلاعات گمرکی مربوط به ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی در گمرک مرزی یک کشور مورد قبول گمرک طرف مقابل خواهد بود و به این ترتیب هم در زمان و هم در هزینه تشریفات ترخیص صرفه‌جویی خواهد شد.

با توجه به این موضوع، امور گمرکی مربوط به ترخیص محموله‌های تجاری در گمرکات مرزی دو کشور فقط یک بار انجام می‌شود و این قابلیت به گمرکات طرفین این امکان را می‌دهد تا هر کشور اظهارنامه صادراتی کشور دیگر را به عنوان اظهارنامه وارداتی خود بپذیرد.

در این سیستم اطلاعات صاحب کالا، کد طبقه‌بندی کالایی بر اساس سیستم هماهنگ شده و مقادیر وزن و ارزش کالاها بین گمرکات مرزی دو کشور مبادله می‌شود و از همین طریق امکان جعل، دخل و تصرف در اسناد گمرکی دو کشور به صفر می‌رسد، علاوه بر آن، گمرک کشور مقابل از تمامی محموله‌های صادراتی به مقصد کشور طرف مقابل مطلع خواهد شد.

همچنین با این اقدام که در چارچوب ایجاد دروازه مشترک مرزی به صورت مجازی انجام می‌شود، امکان معرفی فعالان مجاز اقتصادی (AEO) و ارائه تسهیلات ویژه فراهم شده و فرآیند انجام مبادلات تجاری تسریع و به شکل آسان‌تری امکان‌پذیر خواهد شد.

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که اقدام مزبور در ادامه پروژه ایجاد کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه صورت می‌گیرد تا روند انجام تشریفات گمرکی بین کشورهایی که توافق‌نامه همکاری‌های گمرکی بین آن‌ها امضا شده با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

در همین راستا گمرک ایران توافق‌نامه‌هایی را با کشورهای کره جنوبی و ترکیه امضا کرده که مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شده است.

گمرک ایران در راستای راه‌اندازی دروازه مشترک مرزی با برخی از کشورهای طرف معامله و همسایه نظیر چین، کره جنوبی، روسیه، آذربایجان، ترکیه، قرقیزستان و افغانستان تفاهم‌نامه همکاری مشترک گمرکی و تبادل الکترونیکی اطلاعات را امضا کرده است و با پیاده‌سازی موفق گمرک الکترونیکی، مدل مجازی دروازه مشترک مرزی با محوریت تبادل الکترونیکی اطلاعات در دستور کار گمرک ایران قرار گرفته است.

بر همین اساس، تازه‌ترین خبرها از الکترونیکی شدن ترخیص کالا میان گمرکات ایران و جمهوری آذربایجان حاکی از آن است که گمرکات دو کشور موفق به تبادل اطلاعات اظهارنامه‌های تنظیم شده در هر دو کشور شده‌اند.

اجرای این امر یکی از موضوعاتی است که در سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان مطرح شده بود.

101/401

کد خبر: 727306

وب گردی

وب گردی