نیمی از دانشجویان استان خوزستان در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند/34میلیارد تومان درآمد غیرشهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در سال 95

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، صبح امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده و با حضور معاونان دانشگاه، نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضای هیات امنای استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه دکتر شهرام لک، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گزارشی از عملکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه در استان خوزستان ارائه کرد و گفت:‌ در استان خوزستان 109 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی با 18 واحد و مرکز سهم 17درصدی را از مراکز آموزش عالی استان به خود اختصاص داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: 236 هزار و 500 دانشجو در موسسات آموزش عالی استان خوزستان تحصیل می‌کنند که 105هزار و 539 نفر از آن‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

لک افزود: بیشترین تعداد دانشجو را واحد اهواز با 24هزار و 796 نفر دارد و پس از آن آبادان و دزفول در رده‌های بعدی قرار دارند. روند جذب دانشجو از سال 90 تا 95 در استان خوزستان در مراکز آموزش عالی رو به کاهش است ولی در سه سال اخیر تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است.

او درباره نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به سایر زیر‌نظام‌های آموزشی استان گفت:‌ دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی 21هزار و 865 دانشجو دارد و توانسته است 71درصد از دانشجویان کل استان را در خود جای دهد.

دبیر هیات امنای استان خوزستان افزود: در حال حاضر در سال تحصیلی 96-95 دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان خوزستان در دوره کاردانی 27هزار و 933، در مقطع کارشناسی 55هزار و 741، در مقطع کارشناسی‌ارشد 20 هزار و 277، در مقطع دکتری تخصصی 1276 و ‌در مقطع دکتری حرفه‌ای 312 دانشجو دارد.

او به تعداد رشته‌ محل‌های این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت:‌ دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته 357، در مقطع کارشناسی پیوسته 319 و در مقطع دکتری تخصصی 103 رشته محل دارد.

لک به وضعیت اعضای هیات علمی استان هم اشاره کرد و گفت: در مراکز آموزش عالی استان خوزستان 2 هزار و 946 عضو هیات علمی فعالیت می‌کنند که هزار و 646 نفر از آنها در دانشگاه آزاد اسلامی هستند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی سهم 43 درصدی اعضای هیات‌ علمی را در کل استان خوزستان در اختیار دارد. دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان خوزستان 61 عضو هیات علمی نیمه‌وقت و هزار و 585 عضو هیات علمی تمام‌وقت دارد که هزار و 88 نفر آنها مربی، 472 نفر استادیار، 66 نفر دانشیار و 20 نفر استاد هستند. ما همچنین توانسته‌ایم در سال 94، 81 عضو هیات علمی جدید و در سال 95 (37) عضو هیات علمی جدید جذب کنیم.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نسبت استاد به دانشجو در حالت غیر‌همگن در این دانشگاه 1 به 64 و در حالت همگن 1 به 36 است. این در حالی است که نسبت استاد به دانشجو در کل موسسات آموزش عالی استان به صورت غیر‌همگن 1 به 78 و به صورت همگن 1 به 35 است و اگر از این میان دانشگاه آزاد اسلامی را خارج کنیم، نسبت استاد به دانشجو در استان خوزستان در حالت غیر‌همگن 1 به 96 می‌شود.

لک تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان را 344هزار و 71 نفر اعلام کرد و گفت:‌ در آذر 95، 13هزار و 844 نفر و در سال 94، 35 هزار و 170 نفر از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین تاکنون 7 هزار و 526 مقاله از سوی دانشجویان و استادان این دانشگاه نگارش شده است و امسال تا آذر 95، 522 مقاله منتشر شده است.

مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: 5مرکز رشد دارای مجوز در واحدهای اهواز، دزفول، بهبهان، رامهرمز و ماهشهر دایر است و 11 شرکت دانش‌بنیان در مراکز رشد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان فعالیت می‌کنند. همچنین محیط زیست و علوم آب، گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری، مدیریت توسعه کشاورزی و روستایی در شوشتر، شیلات و آبزیان و مهندسی سطح پیشرفته و نانو در اهواز، علوم دام و دامپزشکی در بهبهان، ازدیاد برداشت نفت در امیدیه و علوم و تکنولوژی مواد مهندسی در دزفول از مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان هستند.

او از کسب رتبه برتر در زمینه ساها در بین استان‌ها از سوی دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در اولین اجلاس سراسری ساها خبر داد و گفت: چاپ کتاب استانی ساها از سوی واحد بهبهان، برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و تلاش برای استانداردسازی برخی آزمایشگاه‌ها از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در زمینه آزمایشگاه‌های همکار آزاد است.

به گفته لک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول زمینی با وسعت 10هکتار و واحد ماهشهر نیز 21 هکتار زمین برای اجرای طرح شفا اختصاص داده‌اند و در حال اجرای عملیات‌های مختلف آن هستند.

او درباره طرح‌های عمرانی استان هم گفت: 5 پروژه فعال در استان خوزستان در حال اجرا است که شامل خوابگاه دانشجویی، کتابخانه و آمفی تئاتر آبادان، خوابگاه دانشجویی و ساختمان آموزشی اهواز و مهمانسرای استادان باغ ملک است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان از اجرای 12 طرح رخدادی، 15 طرح کالبدی و یک طرح ساختاری ماندگار در خوزستان خبر داد و گفت: ‌همچنین کانون‌های قرآن و عترت در استان خوزستان توانسته‌اند 34 مقام استانی و 8 مقام کشوری به دست آورند. ما همچنین توانسته‌ایم با صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری و مدیریت در هزینه‌کرد منابع مالی، تراز بودجه را مثبت نگه داریم.

او میزان درآمد غیر‌شهریه‌ای استان خوزستان در سال 95 را 34 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت‌: پیش‌بینی می‌شود که درآمد غیر‌شهریه‌ای در سال 96 به 41میلیارد تومان برسد. در سال 94 کل درآمدها شامل شهریه، غیر شهریه و کمک‌های مردمی 349میلیارد تومان و در سال 95، 365میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 96 به 382 میلیارد تومان برسد.

منبع: خبرگزاری آنا

204/200

کد خبر: 727329

وب گردی

وب گردی