سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تویوتا، دایملر و بی ام و روی فناوری سوخت هیدروژنی

خودروسازانی چون دایملر، بی‌ام‌و و تویوتا متعهد شدند تا به میزان ۱۰ میلیارد دلار روی فراهم‌سازی زیرساخت‌های سوخت‌ هیدروژنی سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت‌های خودروسازی دایملر، بی‌ام‌و و تویوتا، رهبری گروهی متشکل از ۱۳ شرکت را بر عهده گرفتند تا در پنج سال آینده، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار روی مهیا‌سازی زیرساخت‌ها و فناوری استفاده از سوخت هیدروژنی، سرمایه‌گذاری کنند. خودروسازانی مانند شرکت‌های هوندا و هیوندای، به همراه شرکت‌های دیگری چون شل (Shell)، ایرلیکوید (AirLiquide)، لیندگروپ (Linde Group) و توتال (Total SA) عضو این گروه هستند. این گروه روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته اطلاعیه‌ای در شهر داووس کشور سوئیس منتشر کرد.

هدف این گروه، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری روی سوخت هیدروژنی است که در حال حاضر ۱.۵ میلیارد دلار در سال است. طبق گفته‌ی ائتلاف یادشده، این کار در ادامه‌ی توافق سال ۲۰۱۵ پاریس انجام می‌شود که در آن بسیاری از شرکت‌ها توجه‌ ویژه‌ای به مسئله‌ی آلودگی‌ هوا داشتند. این گروه می‌گوید: «هنگامی که هیدروژن در سلول‌های سوختی استفاده شود، بخار آب تولید می‌شود که تأثیر بسزایی در ایجاد هوایی پاک و بدون کربن ایفا خواهد کرد.» این انجمن متعهد شده است تا دولت‌های جهانی را به سمت سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های سوخت هیدروژنی هدایت کند.

نسبت به دیگر فناوری‌های عرصه‌ی نیروی محرکه، خودروهای مجهز به سوخت هیدروژنی، به دلیل هزینه‌های بالای ساخت سلول‌های سوختی و تأمین زیرساخت سوخت‌گیری، در دوره‌ی رشد و بلوغ خود به سر می‌برند. شرکت تویوتا تنها خودروسازی است که به فروش خودروهای هیدروژنی در کشور آمریکا مشغول است. این شرکت ژاپنی مدل میرای خود را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد و توانست تعداد ۱۰۳۴ دستگاه از این مدل به فروش برساند. شرکت تابعه‌ی دایملر یعنی مرسدس بنز نیز اعلام کرد مدل کراس‌اوور GLC مجهز به سوخت هیدروژنی خود را در سال جاری عرضه خواهد کرد.

طبق گزاش دپارتمان انرژی ایالات متحده، تنها ۳۳ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در کشور آمریکا وجود دارد که از این میان، ۳۰ ایستگاه در ایالت کالیفرنیا و یک ایستگاه در کنکتیکت ایالت ماساچوست و کارولینای جنوبی قرار دارد؛ اما تعداد ۱۵ هزار ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی با ۴۰ هزار خروجی شارژ در ایالات متحده فراهم آمده است.

201

منبع: زومیت

کد خبر: 727373

وب گردی

وب گردی