پردازنده رایزن AMD با ۴ و ۸ هسته پردازشی همراه می‌شود

آخرین شایعات در رابطه با پردازنده‌های رایزن AMD نشان از این دارند که این سری در قالب پردازنده‌های چهار و هشت هسته‌ای راهی بازار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، انتظار می‌رود با بازگشت پرقدرت AMD به بازار پردازنده‌ها دوباره شاهد رقابتی پایاپای بین دو کمپانی اینتل و اِی اِم دی باشیم. انتشار بنچمارک‌های منتسب به پردازنده‌های سری رایزن از سوی اِی اِم دی نشان از این دارد که این کمپانی در حال آماده‌سازی محصولاتی پرقدرت برای رقابت با محصولات رقیب دیرینه است. اِی اِم دی هنوز جزئیات زیادی در رابطه با محصولات خود منتشر نکرده است. بر اساس آخرین شنیده‌ها این سری از پردازنده‌های اِی اِم دی در سه دسته‌ی SR3، SR5 و SR7 راهی بازار خواهند شد که شامل پردازنده‌های چهار و هشت هسته‌ای می‌شوند.

با توجه به آخرین اخبار، به نظر می‌رسد اِی اِم دی محصولی برای رقابت با پردازنده‌های ۶ هسته‌ای اینتل که اتفاقا در بین کاربران محبوب‌ هستند، در اختیار ندارد. از جمله‌ی محصولات پرطرفدار اینتل می‌توان به پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7-6800K و Core i7-6850K اشاره کرد که از چیپ‌ست X99 پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها با بهره‌گیری از دو هسته‌ی بیشتر، چهار ترد پردازشی بیشتر در مقایسه با پردازنده‌ی پرچم‌دار Core i7-7700K در اختیار دارند و در مواردی نظیر رندر کردن و ویرایش ویدیو که پردازش سنگین و پشتیبانی از پردازنده‌های چند تردی را می‌طلبد، بسیار کارآمد هستند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که همواره محصولات اِی اِم دی از قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با انواع اینتلی برخوردارند. برای مثال در مورد پردازنده‌ی Core i7-6800K که با برچسب قیمتی بیش از ۴۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، اِی اِم دی گزینه‌ی بسیار ارزان‌تری در اختیار کاربران قرار خواهد داد. با توجه به اخبار منتشرشده، به نظر می‌رسد دو سری SR3 و SR5 شامل پردازنده‌های چهار هسته‌ای آنلاک شده خواهند بود که می‌توان آن‌ها را اورکلاک کرد. این سری از پردازنده‌های اِی اِم دی را باید رقیبی برای پردازنده‌های Core i3 و Core i5 اینتل خواند.

شاید عرضه‌ نشدن تراشه‌ای ۶ هسته‌ای از جانب اِی اِم دی را بتوان دلیل ناخرسندی شماری از طرفداران AMD خواند؛ چراکه اینتل با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده در هر نسل از پردازنده‌های خود، با افزایش تعداد هسته‌ها به عدد ۶، قابلیت‌های خوبی در اختیار کاربران پردازنده‌های میان رده‌ی خود قرار داده است. عرضه‌ی تراشه‌ی چهار هسته‌‌ای رایزن توسط اِی اِم دی مشابه این امر است که اینتل تراشه‌های Core i5-2500K خود یا حتی نسل‌های پیشین را تنها با بهره‌گیری از چهار هسته‌ی پردازشی و پشتیبانی از هایپرتردینگ راهی بازار کند.

احتمالا اِی اِم دی به این نتیجه رسیده است که عرضه‌ی تراشه‌های ۶ هسته‌ای چندان ارزشی ندارد و می‌توان با پشتیبانی از مالتی تردینگ در پردازنده‌ی چهار هسته‌ای، عملکردی مشابه به دست آورد. به‌طور حتم بهره‌گیری از تراشه‌ی ۸ هسته‌ای عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

201

منبع: زومیت

کد خبر: 727380

وب گردی

وب گردی