برگزاری کارگاه سیاست های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی

دومین کارگاه سیاست های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون پژوهش و فن‌آوری این دانشگاه و روسای واحدهای قزوین، تهران، قم، کرج و زنجان به میزبانی قزوین برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که با پخش تصاویری از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد؛ حاضران با قرائت فاتحه یاد و خاطره ی پدر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی را گرامی داشتند.

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت درگذشت آیت اله هاشمی رفسنجانی و تعدادی از همطونان در حادثه ی ساختمان پلاسکو، از آن ها به عنوان دو رویداد تلخ یاد کرد و گفت: آیت اله هاشمی رفسنجانی نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در شکل گیری این دانشگاه داشتند که تا ابد ماندگار خواهد بود.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان، افزود: این مساله امروز هم به عنوان گفتمان و سیاست اصلی کشور و چه در سیاست های مقام معظم رهبری مورد تاکید است و همان طور که ایشان فرمودند، در سال 1404 باید بتوانیم 50 درصد تولید ناخالص داخلی را از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم و امسال را هم که به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند.

وی تصریح کرد: اصول فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها با مولف های مختلف سنجیده می شود که یکی از آن ها انتشار مقاله است که جایگاه خودش را دارد؛ اما بحث دیگر که مرتبط با اقتصاد دانش بنیان است، پروژه های برون دانشگاهی می باشد.

واشقانی فراهانی ادامه داد: ما باید از یک دانشگاه آموزش محور به یک دانشگاه پژوهش محور و تولید کننده تبدیل شویم تا در سطح جهانی تراز خود را ارتقا دهیم.

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی از روسای واحدهای این دانشگاه خواست تا در بحث های پژوهشی ماموریت گرا باشند و خاطر نشان کرد: دانشگاه ها وظیفه دارند کاربردی باشند و هم مشکل صنعت را برطرف کنند و هم از دانش، ثروت تولید کنند.

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی چاپ مقالات در مجله های علمی معتبر را باعث ارتقای شان و جایگاه دانشگاه دانست و افزود: باید برنامه محوری و ماموریت گرایی را جدی بگیریم، یکی از مفاهیم دانشگاه ها، تولید و فروش دانش فنی است.

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی نیز رونمایی از خودروی برقی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توسط رییس جمهوری را افتخاری برای مجموعه ی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: همه ی پژوهش ها باید همین مسیر را طی کنند و در نهایت به دانش و محصول تبدیل شوند تا ارزشمند باشند.

دکتر ثمری همراهی ریاست واحدها در بحث اقتصاد دانش بنیان را بسیار موثر دانست و افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند؛ ایران باید کشوری عالم شود و جوانان ما باید با حرکتی جهادی، علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه کشور وصل و مرتبط کند. ما باید بتوانیم علم مان را به ثروت تبدیل کنیم و زنجیره ی علم و فناوری را تکمیل کنیم.

وی در ادامه مطالبی در خصوص سیاست های اقتصاد دانش بنیان دانشگاه، طراحی مدل اقتصادی و مدل کسب و کار دانش بنیان بیان کرد.

همچنین در این جلسه دکتر علیرضا توکلی طرقی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، مطالبی در خصوص فعالیت های مراکز رشد و واحدهای فناور دانشگاه ها بیان کرد و تجربیات خود را در اختیار روسا واحدها گذاشت.

شایان ذکر است؛ بیان و تبادل نظرات و پرسش و پاسخ در خصوص مسایل مربوط به اقتصاد دانش بنیان از دیگر بخش های این جلسه بود.

200

کد خبر: 727419

وب گردی

وب گردی