ضرورت التزام به راه و آرمان امام (ره)

حجت الاسلام علی عسکری*

خدا در قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان همه ماها را دستور داده به قیام الهی و التزام به اصول ایمانی و آموزه های دینی. این هدف و آرمان بلند را امام راحل(ره) با حرکت ایمانی و الهی خودش که با حمایت بی دریغ و خالصانه مردم بویژه یاران و شاگردانش همراه بود عینیت داد.

قانون اساسی ملت مسلمان ایران با امضاء و تایید آن یار سفر کرده و رای مردم حاکمیت دینی را پس از سقوط شاه و طاغوت رسمیت بخشید و در مقدمه این قانون اعلام شد: حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است که به خود سازمان می دهد تا در روند تحول فکری و عقیدتی راه را به سوی هدف نهایی (حرکت به سوی الله) بگشاید و در ادامه میخوانیم چون هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (و الی الله المسیر) تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آید «تَخَلَقُوا بِاخلاقِ الله» و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماعی در روند تحول جامعه نمی تواند باشد. با توجه این جهت ، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیم گیریهای سیاسی و سرنوشت ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می سازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود.امروزه با گذشت قریب به چهاردهه از پیروزی انقلاب شکوه مند مردم مسلمان به رهبری امام (ره) بیش از گذشته می دانیم که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میثاق ملی و خون بهای شهیدان است. شهیدانی که به فرموده امام عظیم الشان: در قهقه های مستانه و در شادی های وصول عاشقانه شان عِنًدَرَبِّهِمُ یَرًزُقُون هستند. اینک که امام و یاران پاکش ندای حق را لبیک گفته و در سرِ سفره لایزال الهی مهمان خدا شده اند ضمن گرامی داشت یاد این عزیزان با تکیه بر آموزه های دینی و برخورداری از انگیزه های پاک اسلامی و انسانی، مسیر و اهدافشان را نصب العین خود قرار داده و به خاطر آخرت خودمان هم که شده از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نباشیم می دانیم به معنی واقعی کلمه، راه امام و خط امام بر همگان روشن است. مهّم پایبندی و التزام به آن است . لذا لازم است به مثل امام (ره) دینداری حکیمانه را مبنای نظر قرار بدهیم و در بازار مکاره سیاست گرفتار دامِ سیاسی کاران اعم از راست و چپ قرار نگیریم.

نباید زرق و برق زیبنده دنیا و هدفهای مادی زودگذر باعث سستی ما بشود و اراده عاشقانه و آزاد اندیشانه ما را به حاشیه ببرد. امام علی ( ع ) فرمود : فرد شایسته و برخوردار از تقوا کسی است که عقل خود را زنده کند و نفس خودش را بکشد و رنگ خدایی پیدا کند. چنین فردی در توجه به خدا و قیامت ماهیت از اویی و بسوی اویی دارد.

آنچه از دریا است به دریا می رود از همانجا کآمد آنجا می رود.

تا آنجا که درب سلامت است و بارانداز اقامت و حیات جاوید خدا محسوب می شود. لازمه چنین راه و عملی در این است که نقاب ریا و دوگانگی کنار زده شود و از اختلاف و خصومت با دیگر بندگان خدا پرهیز گردد.

اختلاف و نفاق از بیراهه های ظلمانی و خطرناک است . خدا رحمت کند آیت ا... هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری که تشییع جنازه میلیونی او نماد آشتی و وحدت در درون خانواده نظام و انقلاب شد . می فرمود : نباید گذاشت خصومت و اختلاف که مثل خوره توسط دشمن و بعضی از نادان به جان مردم و انقلاب افکنده شده تشدید گردد و کار را به ناکجا آباد منتهی سازد . چهره دلسوزی که عشقشان امام ، انقلاب و رهبری بود و همیشه منافع ملی را به منافع فرد ترجیح می داد . مشی امام (ره ) و رهبری و همچنین سیاست ورزی و سبک رفتاری آیت ا... هاشمی رفسنجانی، همیشه بر وحدت و همگرایی استوار بود این آموزه مهم و بزرگ دینی که همیشه مورد نظر امامان شیعه بود امروزه برای ملت و بویژه کارگزاران حکومت ایران بسیار تعیین کننده است . امام رضا ( ع) فرمود : دوستی در میان مردم نیمی از عقل است .

در همین راستا امام باقر (ع) فرمود : از دشمنی بپرهیزید ، زیرا که خصومت و دشمنی قلب را فاسد و نفاق را پدیدار می سازد.

امید است در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بیش از روزهای دیگر به اصول و لوازم راه و خط آن یار سفر کرده پایبند باشیم و به خطر اختلاف و نفاق و نتیجه تلخ آن وقوف پیدا کنیم . والسلام

*معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی

200

کد خبر: 727454

وب گردی

وب گردی