واعظی:حجم مبادلات ایران و روسیه 45 درصد رشد داشته است

رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و روسیه و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم مبادلات و همکاری های ایران و روسیه از سال گذشته تاکنون 45 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه بوشهر افزود: در این ارتباط در کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و روسیه یک قرار داد برای احداث چهار واحد نیروگاهی در بندرعباس به ارزش یک میلیارد دلار امضا شده است.
وی اضافه کرد: همچنین برقی کردن راه آهن گرمسار– اینچه برون نیز با یک میلیارد و 200 میلیون دلار از جمله دیگر پروژه های مصوب شده در این کمیسیون است.
واعظی در باره فعالیتهای صادراتی بیان کرد: در زمان حاضر در کشور روسیه بازار خوبی برای لبنیات، سبزیجات و میوه جات ایران ایجاد شده است.
وی بیان کرد: بسیاری از استانهای کشور بویژه استانهایی که محصولات گلخانه ای دارند زمینه صادرات محصول آنها به کشور روسیه فراهم شده است.
واعظی در مورد همکاری وکار بزرگ مشترک ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار کرد: مرحله نخست مذاکرات ایران با روسیه و چهار کشور ارمنستان، بلا روس، قزاقستان و قرقیزستان دو هفته پیش به نتیجه رسید و در اجلاس سراسری این اتحادیه مورد تائید قرار گرفت.
وی اظهار کرد: دور بعدی مذاکره با اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای امضای موافقتنامه 'تعرفه ترجیحی برای صادرات کالاهای ایرانی' به کشورهای یاد شده در این ماه انجام می شود.
واعظی گفت: براین اساس تعرفه ها کاهش و بازار مناسبی برای صادرکنندگان ایرانی در این کشورها به وجود می آید.
وی با اشاره به محصولات آبزیان و خرمای استان بوشهر اظهار کرد: برای صادرات آبزیان به روسیه تخفیف هایی در تعرفه ها منظور شده است و امروز در نشست با صادرکنندگان و کارآفرینان استان بوشهر در گناوه تلاش می شود، مشکلات آنان بررسی و زمینه برای صادارت محصولات آنها فراهم شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت ارتباطات مسئول کمسیون مشترک با هفت کشور مختلف است و وجود کشورهایی مانند امارات متحده عربی، آذربایجان، ترکیه، روسیه، مالزی، اندونزی و فیلیپین در اطراف ایران تلاش می شود، زمینه صادرات محصولات صادرکنندگان استان بوشهر در این کشورها فراهم شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به پروژه های دهه فجر این وزارتخانه گفت: فردا با حضور رئیس جمهوری از 2 ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور در کشور رونمایی می شود.
واعظی افزود: همچنین فاز دوم شبکه ملی اطلاعات کشور از دیگر پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هه فجر است که مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی افتتاح دولت الکترونیک را از دیگر پروژه های مهم این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: هماهنگی گسترده ای با دستگاههای مختلف کشور در این زمینه صورت گرفته و با این پروژه حدود یکهزار و 700 خدمت در14 خوشه در مرکز تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ارائه می شود.
واعظی، افزایش شبکه انتقال و پهن باند کشور را از دیگر پروژه های افتتاحی وزارت ارتباطات، فناوری و اطلاعات عنوان کرد.
وی گفت: مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها 16 هزارو 500 میلیارد ریال است.
واعظی افزود: سرکشی وزیران و مسئولان به استانهای کشور و آشنایی با مشکلات مردم و بهره برداری از پروژه ها از وظایف دولت در این روزهاست.
وی در مورد پروژه های افتتاحی استان بوشهر گفت: زیرساخت های خوبی در این استان در بخش ارتباطات فراهم شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بهره برداری از پروژه های متعدد روستایی، نسل سوم و چهارم تلفن همراه در تعدادی از شهرها و فیبر بین شهرهای مختلف را دیگر پروژه های افتتاحی استان بوشهر است.

101/401

کد خبر: 727552

وب گردی

وب گردی