2700 دانشجو در حوزه اپتیک و فتونیک تحصیل می کنند/1.8درصد مقالات علمی اپتیک و فتونیک دنیا متعلق به ایران است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که سهم ایران از تولید مقالات علمی دنیا در حوزه اپتیک و فتونیک در سال 2015 به 1.66 درصد رسید، گفت: این میزان در سال 2016 به 1.8 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بیست‌وسومین کنفرانس اپتیک و فتونیک با اشاره به وضعیت ایران در این حوزه گفت: بر اساس آماری که به من ارائه دادند، در کل کشور و با احتساب دانشگاه آزاد اسلامی حدود 2700 دانشجو در حوزه اپتیک و فتونیک مشغول به تحصیل هستند.

او تعداد اعضای هیات علمی در این حوزه را 60 نفر خواند و گفت: این آمارها قطعا صحیح نیست چرا که آمارهای ارائه شده تنها در حوزه اپتیک و فتونیک بوده است.

احمدی با تاکید بر اینکه حوزه‌های اپتیک و فتونیک یک حوزه بین ‌رشته‌ای است، گفت: حوزه‌های مرتبط با فیزیک و الکترونیک در این آثارها نیامده است در حالی که حوزه‌های اپتیک و فتونیک مجموعه‌ای از علوم مختلف الکترونیک و فیزیک است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به سهم ایران از تولید مقالات علمی دنیا در حوزه اپتیک و فتونیک اشاره کرد و گفت: سهم ایران در سال 2000، در این حوزه 0.1 درصد بوده که این میزان در سال 2015 به 1.66 درصد رسیده است.

احمدی با بیان اینکه ایران در 5 سال اخیر در این حوزه رشد قابل توجهی داشته است، گفت: سهم ایران از تولید مقالات علمی دنیا در حوزه اپتیک و فتونیک دو برابر رشد داشته است.

او به سهم تولید مقالات اپتیک و فتونیک از کل مقالات علمی دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای پایگاه ISI میزان این سهم یک نرخ ثابتی دارد به طوری که سهم مقالات اپتیک و فتونیک دنیا از کل مقالات علمی در سال 2000 حدود 2.2 درصد گزارش شده که این میزان در سال 2015 به 2.3 درصد رسیده است.

او تاکید بر اینکه سهم تولید مقالات اپتیک و فتونیک در حال کاهش است، گفت: اما این سهم در ایران، رو به رشد است چرا که میزان تولید مقالات ایران در سال 2015 به 1.66 درصد رسیده و این میزان در سال 2016، 1.8 درصد گزارش شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ایران رشد مناسبی در حوزه اپتیک و فتونیک دارد، گفت: دلیل این امر این است که سابقه ایران در تحقیقات این رشته طولانی نبوده ولی ظرفیت خوبی را در کشور داریم. ولی با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، استاندارد تحقیقات ایران از تحقیقات دنیا فاصله زیادی ندارد.

احمدی با اشاره به لزوم توسعه علمی کشور در حوزه اپتیک و لیزر گفت: ما ناچار هستیم که روند کلی دنیا در این حوزه را بپذیریم چرا که در یک زمانی تعداد مقالات بسیار مهم بوده است ولی از سال 82 و 83 که حرکت علمی در کشور آغاز شده‌ است، محققان ناچار به حضور مجامع بین‌المللی هستند که در این زمینه ما حرکت رو به رشدی را داشته‌ایم.

احمدی با تاکید بر اینکه حضور محققان ایرانی در مجامع بین‌المللی علمی، مشارکت‌های علمی بین‌المللی و ایفای نقش در تولید مقالات علمی را از برنامه‌های وزارت علوم دانست و گفت: رشد علمی تنها منحصر به تعداد مقالات نمی‌شود از این رو ما در کنار تولید مقالات به کیفیت مقالات نیز توجه داریم. بر این اساس ما تاکنون توانسته‌ایم رشد قابل توجهی در تولید مقالات داغ داشته باشیم.

به گفته او در سال 2010، 0.7 درصد مقالات ایران جزو مقالات داغ بوده که در حال حاضر این میزان 2.2 درصد رسیده است.

احمدی همچنین با اشاره به تمایل محققان ایرانی برای تولید مقالات مشترک گفت: در سال 2010 حدود 17 درصد مقالات محققان ایرانی به صورت مشارکت بین‌المللی بوده که در حال حاضر این رقم به 23 درصد رسیده است.

معاون وزیر علوم هدایت محققان به سمت تولید مقالات با مشارکت محققان بین‌المللی را از سیاستهای وزارت علوم نام برد و افزود: یکی از اشتباهاتی که در گذشته داشتیم و دیگر نباید آن را تکرار کنیم این است که اقدام به تهیه مقالات تکی و مستقل کرده‌ایم. اینها تفکرات سوخته‌ای است چرا که مشاهده می‌کنیم مقالاتی که در زمینه سرن نوشته می‌شود با همکاری 30 محقق است.

احمدی با تاکید بر لزوم مشارکت محققان ایرانی در مجامع علمی دنیا گفت: بر این اساس در آیین‌نامه ارتقای استادان و شیوه‌نامه‌های اجرایی آن به مقالات نوشته شده با همکاری محققان بین‌المللی ارزش بیشتری قائل شده است. ضمن آنکه اساتید از امتیازات بالاتری برخوردار خواهند شد.

او با اشاره به هدایت وزارت علوم برای حضور دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های جهانی گفت: با اقداماتی که صورت گرفته در پایگاه تایمز 13 دانشگاه و در رتبه‌بندی لایدن 14 دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی قرار گرفته‌اند.

به گفته معاون وزیر علوم تا سال 2010 تنها 2 تا 3 دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی قرار گرفته بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران.

204/200

کد خبر: 727600

وب گردی

وب گردی