پماد کاهنده قند خون از یک گیاه دارویی ساخته شد

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات با استفاده از یک گیاه دارویی بومی ایران موفق به تهیه پماد کاهنده قند خون شد.

به گزارش ایسکانیوز، فرزانه فرزادی دانشجوی شیمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: این پروژه، تحقیقاتی بر روی یکی از گیاهان بومی ایران، با نام علمی Citrullus Colocynthiss، صورت گرفت که پس از خالص سازی و شناسایی مواد موثره موجود در این گیاه، اثر آن بر کاهش قند خون به روش تماسی مورد بررسی گرفت.

وی با بیان اینکه این پماد هیچ گونه مشابه داخلی و یا خارجی ندارد و برای اولین بار تهیه شده است، تصریح کرد: در این پروژه به جای استفاده خوراکی و متداول از این گیاه و کاهش اثرات سوء آن در روش خوراکی، با جداسازی و خالص سازی پماد تهیه شد.

این پژوهشگر گفت: در این پروژه آزمایشی بر روی موش های نر دیابتی صورت گرفت به طوری که حتی پس از در تماس نبودن با پماد، قند خون آنها در حد نرمال باقی ماند و پس از مشاهده نتایج، آزمایش ها نشانگر کاهش قابل توجه قند خون به روش تماسی بود.

فرزادی عنوان کرد: براساس نتیجه این تحقیق مشخص شد برای جلوگیری از عوارض سوء مصرف خوراکی برخی گیاهان دارویی، می توان درمان تماسی آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: درمان به روش تماسی در بازه زمانی کوتاهی تنها پس از سه روز، موفقیت آمیز بوده و منجر به کاهش قند خون موش ها تا حد نرمال شد و همچنین درمان به روش تماسی، هیچگونه حساسیت پوستی به همراه نداشت.

این طرح تحقیقاتی در قالب پایان نامه توسط فرزانه فرزادی و به راهنمایی کامبیز لاریجانی و مشاوره حسام سپاسی طهرانی صورت گرفته است.

200/202

منبع: مهر

کد خبر: 727724

وب گردی

وب گردی