حدود 89 درصد مرگ های ناشی ازآلودگی هوا براثر بیماری های قلبی وتنفسی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:حدود 89 درصد از مرگ و میرهای ناشی ازآلودگی هوا بر اثر بیماری های قلبی و تنفسی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، دکتر احمد جنیدی روز سه شنبه درمراسم افتتاحیه پنجمین همایش ملی 'مدیریت آلودگی هوا و صدا' با اشاره به اعلام موسسه تحقیقات بین المللی سرطان که گردو غبار و آلودگی هوا عامل سرطان زا است، افزد:بیماری های قلبی و تنفسی بعد ازحوادث رانندگی، بزرگ ترین عامل مرگ و میر در کشور بشمارمی آیند.
وی گفت که مرگ های منتسب به آلودگی هوا در ایران براساس اعلام یک سازمان بین المللی در سال 1990 میلادی 17 هزار نفر بوده که این تعداد در سال 2013 به 21 هزار نفر رسیده است.
جنیدی به هزینه های ناشی از آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت:هزینه آلودگی هوا در کشور 2.3 درصد درآمد ناخالص ملی است که هزینه بسیار زیادی به دولت و خانواده ها تحمیل می کند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد که وسایل نقلیه اعم از بنزینی و گازوئیلی عامل حدود 80 درصد آلودگی شهر تهران هستند.
وی، مدیریت عمومی کنترل آلودگی هوا، تغییر سوخت، تغییر منابع انرژی به انرژی های پاک و تغییر فرایند کار را از عوامل مهم کاهش آلودگی اعلام کرد و گفت که در برنامه ریزی استراتژیک به افزایش مصرف انرژی پاک و کاهش مصرف انرژی فسیلی توجه ویژه شده است.
وی به نقش همگانی در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت که مدیریت شهری، دولت و مردم در این زمینه نقش اساسی دارند.
پنجمین همایش ملی آلودگی هوا و صدا با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران و فعالان این حوزه، امروز ( 12 بهمن ) در سالن همایش رازی آغاز به کار کرد و تا فردا به کار خود ادامه می دهد.
700/703

کد خبر: 727759

وب گردی

وب گردی