زوج و فرد، طرح غلط مبنایی است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: طرح زوج و فرد، طرح غلط مبنایی است. چرا که نمی‌شود آلودگی اگزوز یک خودرو را به رقم شماره آخر پلاک خودرو ربط داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازایسنا، وحید حسینی در پنجمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: سال گذشته 22 روز پیاپی آلودگی هوا داشتیم و امسال در آبان ماه 9 روز پیاپی با آلودگی هوا مواجه بودیم. درست است که تعداد روزهای ناسالم در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است ولی چیزی که سبب اذیت مردم می‌شود اپیزودهای طولانی و پیوسته آلودگی هواست.

وی ادامه داد: شهرهای بزرگ اروپایی نیز با آلودگی هوا مواجه هستند و آنها نیز چند روز اپیزود در طول سال را تجربه می‌کنند.

حسینی با نمایش تصویر روز ناسا که بر اساس یک تصویر ماهواره‌ای آلودگی هوای تهران را نشان می‌داد گفت: آماری که در سال 2012 منتشر شده است این است که 26 هزار نفر مرگ منتصب به آلودگی هوا در سال دارند که وزارت بهداشت اعلام کرده است حدود 6000 نفر از این آمار برای تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: با توجه به اینکه بیش از 100 هزار خودروی دیزلی تردد شبانه در تهران دارند. طرحی در شورای شهر تهران در خصوص جلوگیری از دود دیزل مطرح شده است.

حسینی با اشاره به اینکه برآورد من این است که هزینه‌ای که برای آلودگی هوا و سلامت شهر تهران پرداخت می‌شود 18 هزار میلیارد تومان در سال است گفت: تقریبا سالی 10 تا 15 هزار میلیارد تومان برای نگهداری و توسعه شهر خرج می‌کنیم، در حالیکه 18 هزار میلیارد تومان برای سلامتی و بیماری و مرگ و میر هزینه می‌شود که این کاملا به ضرر ماست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه اوضاع آلودگی هوا فقط با راه حل‌های علمی قابل حل است، گفت: پنج سال پیش متوجه شدیم که ابزارهای لازم برای فهم آلودگی هوای شهر تهران را نداریم و از آن زمان تا کنون شروع به تولید این ابزارها کرده‌ایم.

حسینی افزود: در شهر تهران بعد از چندین سال طی جلسات مختلفی که با وزارت کشور در سازمان محیط زیست داشته‌ایم طرح کاهش یا LEZ نصفه‌ای را راه اندازی کردیم. هدف ما این بود که این طرح خیلی جدی‌تر و سختگیرانه تر آغاز شود ولی با توجه به ملاحظات سیاسی و اجتماعی نتوانستیم این هدف را کامل پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر طرح کاهش را اجرا کرده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری را حذف کنیم آلایندگی کربن سیاه کاهش پیدا می‌کند گفت: از امسال سیستم اندازه گیری کربن سیاه به صورت آنلاین را راه اندازی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: طرح زوج و فرد، طرح غلط مبنایی است. چرا که نمی‌شود آلودگی اگزوز یک خودرو را به رقم شماره آخر پلاک خودرو ربط داد. باید اعلام کنیم که 300 هزار خودروی کاربراتوری تهران مسئول تولید آلودگی نصف همه خودروهای سواری این شهر هستند. بنابراین باید طرح کاهش را سختگیرانه تر اعمال کنیم.

وی همچنین درباره استفاده از موتورسیکلت‌های برقی گفت: در حال حاضر در کشور 32 دستگاه موتور برقی پلاک شده وجود دارد و این باید افزایش پیدا کند. همچنین به خریداران موتور برقی باید تسهیلات ویژه‌ای اختصاص داد.

حسینی همچنین درباره خودروهای دیزلی گفت: هر خودروی دیزلی که در کشور تولید می‌شود باید فیلتر داشته باشد و خودروی دیزلی نباید در کشور بدون فیلتر پلاک شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: فناوری هایی در دنیا وجود دارد که می‌تواند جلوی مرگ و میر انسان‌ها را بگیرد ولی صنعت ما فوق العاده از لحاظ اجتماعی بی مسئولیت است. یک شرکت اروپایی اعلام کرده است که اگر قانون فیلتر دوده در کشور ایران لغو نشود به ایران خودرو نمی‌فروشد. از آنجا که سلامت مردم مهمتر است و شرکت‌های خودروسازی سودجو هستند ما به عنوان حاکمیت باید بجنگیم و سلامت مردم را در نظر داشته باشیم.

700/703

کد خبر: 727766

وب گردی

وب گردی