تکمیل شبکه بهداشت حاشیه شهرها/ راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس شبانه روزی روستایی

سخنگوی وزارت بهداشت با تشریح دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید از ایجاد و بازسازی 4000 خانه بهداشت و راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس شبانه روزی روستایی و پوشش 100 درصدی واکسیناسیون در کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، ایرج حریرچی صبح امروز در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت آغاز دهه فجر برگزار شد، در خصوص دستاوردهای این دوره از وزارت بهداشت اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 51 درصد مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند. همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال 129 و زیر 5 سال 174 در هر 1000 تولد زنده بود که در حال حاضر این ارقام به 13.8 و 15.6 در هر 1000 تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر مادران ایرانی نیز 245 مورد در هر 100 هزار نفر بود که به عدد 20 کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف توسعه هزاره که طبق آن کشورها باید تا سال 2015 ، 75 درصد شاخص‌های بهداشتی خود را بهبود دهند. ایران توانسته‌ است علاوه بر موفقیت کامل در این زمینه آن را تا 80 درصد بهبود دهد. این موفقیت ناشی از اقدامات متعدد در حوزه بهداشت و درمان در سال‌های گذشته به خصوص سه سال اخیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت طی طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: در روستاها و شهرهای زیر 120 هزار نفر طی سال‌های 93 و 94، 1990 خانه بهداشت ایجاد، 280 مرکز در حال احداث و 1885 مرکز نیز تعمیر شده است. همچنین 3036 مرکز بهداشت نیز تجهیز و 2077 محل زیست پزشک تعمیر و تجهیز شده است. علاوه بر آن تعداد واحدهای ارائه دهنده خدمت دندانپزشکی نیز از 120 به 840 مورد رسیده است.

به گفته حریرچی در حال حاضر 4094 مرکز ارائه خدمت دارویی در روستاها وجود دارد که 436 قلم داروی مورد نیاز مردم را تامین می‌کنند. همچنین 6852 پزشک عمومی و 5825 ماما در روستاها فعالیت می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به تامین 2400 خودروی گردشی در روستاها تصریح کرد: با اقدامات غربالگری که تا پایان سال 94 انجام شد 434 هزار و 338 مورد دیابت جدید و 98 هزار و 492 فشار خون بالا شناسایی شد که ممکن بود به مراحل پیشرفته بیماری برسند. همچنین واکسن‌های پنتاوالان و فلج اطفال تزریقی به طور کامل در روستاها تامین شده است. در حال حاضر نیز 2709 آزمایشگاه و 1731 مرکز رادیولوژی در این مناطق فعالیت می‌کنند.

پوشش 100 درصدی واکسیناسیون در کشور

وی در ادامه با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در سطح کشور به رقم 100 درصد نزدیک شده است گفت: 12 نوبت واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال برای 6 میلیون کودک زیر پنج سال یکی دیگر از اقدامات ما در این دوره از وزارت بهداشت بوده است. در حال حاضر ما جزو کشورهایی هستیم که توانسته‌ایم بیماری فلج اطفال را در کشور ریشه کن کنیم. واکسیناسیون تکمیلی سرخک و سرخجه نیز برای 2 میلیون کودک 9 تا 15 ماهه انجام شده است.

تکمیل شبکه بهداشت حاشیه شهرهای زیر 50 هزار نفر

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت احداث و تکمیل پایگاه‌های سلامت در کشور گفت: ما به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر 25 تا 50 هزار نفر نیز یک مرکز جامع سلامت و به ازای هر 2000 تا 2500 نفر نیز یک مراقب سلامت به کار گرفته‌ایم. امروز می‌توانیم بگوییم که شبکه بهداشت حاشیه شهرهای زیر 50 هزار نفر و بعضی شهرهای بزرگ مانند قم کامل شده است.

وی افزود: تا کنون 2262 مرکز خدمات جامع سلامت و 1313 واحد تعمیر و تجهیز شده‌اند. همچنین 21 هزار پایگاه سلامت جدید نیز تجهیز شده و در حال حاضر 1515 واحد جدید در شهرها و حاشیه شهرها تعمیر و تجهیز شده‌اند.

حریرچی با بیان اینکه تا کنون 39 میلیون نفر از جمعیت شهرهای بالای 20 هزار نفر از خدمات جامع سلامت برخوردار شده‌اند ادامه داد: تا کنون توانسته‌ایم پایگاه‌های اورژانس را در مراکز بهداشتی و درمانی شبانه روزی روستایی مستقر کنیم. همچنین در شهرهای بالای 50 هزار نفر 2896 پزشک عمومی،‌ 894 دندانپزشک و 12 هزار و 295 مراقب سلامت فعال شده‌اند. در حاشیه شهرها نیز 603 پزشک عمومی، 185 دندانپزشک و 3422 مراقب سلامت فعالیت می‌کنند.

حریرچی در ادامه به غربالگری 3000 نوزاد مبتلا به تیروئید در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت با همکاری کمیته امداد 85 هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه را با بسته‌های غذایی تحت حمایت خود قرار داده است. همچنین دو میلیون مادر کودک زیر پنج سال نیز در زمینه مراقبت‌های تغذیه‌ای آموزش داده شده‌اند. همچنین طی سال گذشته 10 میلیون و 387 هزار مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D در دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی دخترانه توزیع شد. حمایت تغذیه‌ای از 120 هزار مادر باردار و شیرده مبتلا به سوء‌تغذیه در مناطق روستایی، اجرای برنامه آهن یاری در مقطع متوسطه دخترانه، اجرای برنامه وارنیش و فلوراید تراپی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 7 میلیون و 13 هزار دانش آموز از جمله اقدامات وزارت بهداشت بوده است.

به گفته حریرچی تا کنون نزدیک به 4 میلیون و 100 هزار خدمت دندانپزشکی که در بسته طرح تحول سلامت دهان و دندان برای گروه هدف مادران باردار و نوجوانان کمتر از 14 سال تعریف شده بود، ارائه شده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد که پیش از این در نظام سلامت مسئولیت داشتند، می‌گویند که ما تنها به درمان اهمیت داده‌ایم. این در حالیست که بسیاری از بیماری‌ها به علت عدم رعایت پیشگیری در دو دهه اخیر بوده است که باید امروز به آن پاسخ داده شود.

بکارگیری 16 هزار پرستار در طرح تحول نظام سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص نحوه حمایت از اشتغال پرستاران نیز توضیح داد و گفت: تا کنون 16 هزار پرستار به طور مستقیم در طرح، 4100 نفر با آئین نامه دانشجویی، 7500 نفر از طریق طرح و تداوم آن و 5000 نیروی جایگزین با پرستارانی که به مرخصی زایمان رفتند، به کار گرفته شدند. به طوریکه در مجموع تا کنون مجوز 11 هزار استخدام دولتی را داشته‌ایم و آماده می‌شویم که 10 هزار کمک پرستار یک ساله را نیز در بیمارستان‌ها به کار گیریم.

بهبود شاخص تخت‌های بستری به 1.7 به ازای هر 1000 نفر

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت اورژانس کشور، گفت: با تامین 2800 آمبولانس تا حدودی مشکل کشور در این حوزه رفع شده است. همچنین ما در حال حاضر 235 پروژه کلینیک ویژه با معماری ایرانی-اسلامی در دست ساخت داریم که امیدواریم تا سال 96 همه آنها را تحویل دهیم. طی سه سال گذشته هدف ما راه اندازی 21 هزار تخت بود، اما این رقم تا پایان دولت به 22 هزار و 900 تخت می‌رسد. در عین حال 39 هزار تخت از تخت‌های موجود را با استفاده از امکانات داخلی نیز بازسازی کرده‌ایم.

رهایی از بیمارستان‌های پلاسکویی

حریرچی ادامه داد: برای رها شدن از بلای بیمارستان‌های پلاسکویی نیز 2550 هزار متر مربع فضای بستری بازسازی شده است. در سال 1355 به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1.5 تخت وجود داشت که تا سال 93 نیز این آمار ثابت بود. این یعنی تمام تلاش‌ها تا آن زمان فقط توانسته بود نسبت را حفظ کند، اما در عرض سه سال توانستیم این شاخص را به 1.7 به ازای هر 1000 نفر برسانیم.

کاهش 38 درصدی واردات دارو تا پایان سال 94

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به کاهش 38 درصدی ورود اقلام دارویی و لوازم پزشکی تا پایان سال 94 بیان کرد: ما در حوزه دارو توانسته‌ایم پرداخت از جیب بیماران خاص و صعب العلاج را از 45 درصد به 12 درصد برسانیم. همچنین موفق شدیم وابستگی ارزی بازار دارویی را به 300 میلیون دلار کاهش دهیم. پیش از اجرای طرح تحول به طور متوسط ماهانه بین 200 تا 300 قلم کمبود دارویی داشتیم که در سال 94 این رقم به 30 قلم کاهش یافت. در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شاهد کاهش قیمت 25 تا 60 درصدی بوده‌ایم. کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های خوراکی به سه درصد، کاهش سهم روغن جامد در خانوار به 45 درصد، کاهش استفاده از اسیدهای چرب در صنایع غذایی به کمتر از پنج درصد، کاهش نمک در محصولات غذایی به میزان پنج درصد و کاهش قندهای ساده در شیرینی‌جات به حدود پنج درصد برخی از اقدامات انجام شده در حوزه بهبود تغذیه مردم است.

اهدای 7 میلیون و 75 هزار واحد خون تا پایان سال 94

حریرچی از اهدای 7 میلیون و 75 هزار واحد خون به صورت داوطلبانه تا پایان سال 95 خبر داد و گفت: شاخص اهدای مستمر خون در کشور به 52 درصد رسیده است. ضمن اینکه 100 درصد خون مورد نیاز را خودمان تامین و آزمایش‌های غربالگری را نیز با استفاده از ظرفیت کشور انجام می‌دهیم.

11 هزار و 701 تخت فرسوده در تهران فاقد ارزش مقاوم سازی

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه وضعیت بیمارستان‌های فرسوده در تهران بسیار نامناسب است، گفت: در سال 86 از 13 هزار و 441 تخت کل موجود، 11 هزار و 701 مورد از آنها فرسوده و فاقد ارزش مقاوم‌سازی بودند. این یعنی 85 درصد تخت‌ها فرسوده هستند که ما توانستیم آن را به 75 درصد کاهش دهیم. همچنین برنامه‌ریزی کردیم که تا چهار سال آینده این رقم را به 38 درصد برسانیم.

وی افزود: باید توجه کرد که تعدادی از بیمارستان‌های موجود در کشور کاملا فرسوده هستند. در سال 86، 73 درصد تخت‌های بیمارستانی دولتی، یعنی حدود 60 هزار تخت فرسوده و فاقد ارزش مقاوم‌سازی بودند، اما در کل کشور امروز این آمار حدود 45 درصد است. ما گاهی مجبور هستیم زمانی که بیماران بستری هستند، به طور همزمان از روی اجبار تعمیرات را انجام دهیم. این کار برای این انجام می‌شود که کار خدمت‌دهی همچنان ادامه داشته باشد و متوقف نشود.

درخواست وزارت بهداشت از پنج نهاد برای کمک به بازسازی سیستم‌های فرسوده

حریرچی در ادامه تصریح کرد: ما از دولت، مجلس، خیریه‌ها، نهادهای عمومی غیر دولتی مانند سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بنیاد علوی، برکت و ... و همچنین بخش خصوصی درخواست می‌کنیم که در زمینه بازسازی تخت‌های فرسوده به ما کمک کنند. همچنین درخواست داریم که از سرمایه گذاری خارجی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

80 ساعت اضافه کاری پرستاران به دلیل کمبود نیرو

حریرچی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیرو، پرستاران به طور متوسط 80 ساعت اضافه کاری می‌کنند، گفت: راه حل این موضوع افزایش تعداد پرستاران در دسترس است. متاسفانه در 10 سال گذشته علی رغم کمبود شدید پرستار، ورودی دانشجوی پرستاری در دانشگاه‌های دولتی کاهش یافت و برنامه کمک پرستار یکساله نیز حذف شد، اما در حال حاضر ظرفیت دانشگاه‌های پرستاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

توضیح وزارت بهداشت درباره پرونده پالایشگاه نفت اصفهان

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر صدور قرار بازداشت برای سه تن از مدیران این وزارتخانه در پرونده پالایشگاه نفت اصفهان، گفت: در این پرونده که ارتباطی به دوره فعلی ندارد، همکاری صمیمانه‌ای بین دستگاه‌های نظارتی و وزارت بهداشت صورت گرفت. همچنین رسیدگی‌های قانونی لازم نیز انجام شد و دستگاه‌های نظارتی از این همکاری راضی هستند.

دریافتی پرستاران در قبال زحمات آنان کافی نیست

وی در پاسخ به برنامه این وزارتخانه برای کاهش شکاف درآمدی میان پزشک و پرستار، گفت: در دهه 70 و اوایل دهه 80 از حدود 30 گروه لیسانسه کشور پرستاران با وجود فعالیت 365 روزه، جزو گروه‌های آخر درآمدی بودند. اقداماتی که از سال 83 به بعد انجام شد، منجر ایجاد وضعیت مناسب‌تری در پرستاران لیسانس نسبت به سایر لیسانسه‌های استخدام دولتی شد. در همان دوران نیز پرستاران دولتی نسبت به پرستاران فعال در بخش خصوصی دریافتی کمتری داشته‌اند.

کوبیدن بر طبل اختلاف میان پزشک و پرستار به نفع هیچکس نیست

حریرچی با تاکید بر اینکه علی رغم تفاوت 1.4 تا 1.7 درصدی درآمد پرستاران بخش دولتی نسبت به خصوصی، باز هم میزان دریافتی پرستاران از نظر ما کافی نیست، ادامه داد: پرستاران درمجموع با حساب اضافه کار و کارانه حدود 3 میلیون و 150 هزار تومان دریافت می‌کنند، اما این میزان در قبال زحماتی که می‌کشند کافی نیست. البته بعد از طرح تحول برخی افراد به طور مکرر این مطالب را با آمارهای نادرست مطرح می‌کنند. در صورتیکه 99 درصد پزشکان و پرستاران مانند اعضای خانواده با هم کار می‌کنند. حال کوبیدن بر طبل اختلاف به نفع هیچ کس نیست و باید توجه کرد که بعد از اجرای طرح تحول ما اختلاف درآمد مجموع پزشکان به پرستاران را کاهش داده‌ایم.

توقف موقت قرارداد وزارت بهداشت با بسیج جامعه پزشکی

حریرچی درباره آخرین وضعیت قراردادش با بسیج جامعه پزشکی که در راستای نظارت بر مراکز ترک اعتیاد بود، گفت: فعلا این قرارداد به صورت موقت توقف کرده است، اما نظارت‌های ما به طور قوی ادامه دارد و جلسات هماهنگی در حال انجام است. آنچه در مورد مراکز ترک اعتیاد مهم است، توجه به بحث کاهش آسیب و کنترل افراد معتاد با درمان‌های جایگزین است.

وی افزود: وزارت بهداشت با توجه به سیاست‌های کلی اعتیاد که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، علاوه بر توجه به پیشگیری و کاهش نرخ افراد مبتلا،‌ از کاهش آسیب نیز استفاده کرده که این خدمات عمدتا توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود، اما نظارت بر آنها بسیار قوی‌تر از گذشته ادامه دارد.

حریرچی هزینه بازسازی هر تخت فرسوده را 350 میلیون تا 500 میلیون تومان به علاوه ملحقات آن عنوان کرد و گفت: ما تقریبا اطمینان داریم که با توجه به کمبود 100 هزار تخت در کشور و همچنین نیاز به بازسازی بسیاری از تخت‌های فعلی، منابع مالی آن تنها از سوی دولت قابل تامین نیست.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور گفت: در دوران گذشته در برنامه پزشک خانواده روستایی سطح دو و سه نظام ارجاع پیش بینی نشده بود. اما امروز برای کشور یک مدل نهایی مشخص داریم که طبق آن هر ایرانی یک مراقب سلامت دارد که به پزشک خانواده متصل می‌شود.

و اما پزشک خانواده

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پیشتر در روستاها کمبود نسبی بهورز داشتیم ولی اکنون به طور جدی با مشکل کمبود پزشک خانواده روبرو بودیم که این قسمت را تقویت کردیم. سطح یک مراقبت‌های اولیه در روستاها، بخش‌های عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر تکمیل شده و توافقات لازم برای اجرای سطوح یک و دو خدمت در حوزه سلامت انجام شده است. در استان‌های فارس و مازندران که برنامه پزشک خانواده در آن سال‌هاست اجرا می‌شود، مراقبت‌های سرپایی در مطب‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در سیستم دولتی انجام می‌شد، اما ارتباطی میان آنها برقرار نبود. در این دو استان توانستیم مراقبان سلامت را به پزشکان خانواده متصل کنیم.

حریرچی با بیان اینکه در حاشیه شهرها تعداد پزشک در دسترس کم بود و ما از این نظر با مشکل مواجه شده بودیم، تصریح کرد: با توجه به این کمبود مجبور شدیم یک پزشک را برای هر 12 هزار و 500 نفر و یک مراقب سلامت را برای هر 2000 تا 2500 نفر قرار دادیم. هر کس ادعا کند که پزشک خانواده و نظام ارجاع بدون پرونده الکترونیک اجرا می‌شود، نادرست است.

تشکیل بیش از 54 میلیون پرونده الکترونیک سلامت

وی از تشکیل 54 میلیون و 700 هزار پرونده الکترونیک سلامت و ارائه 280 میلیون خدمت از طریق سامانه سیب خبر داد و افزود: مراقبان سلامت امروز در تمام کلانشهرها به جز تهران مستقر هستند. ما در شهرها به میزان کافی متخصص نداریم. نظام ارجاع نیز در بسیاری نقاط شکل نگرفته است. به همین دلیل 80 درصد هزینه‌ها صرف خدمات سرپایی می‌شود. کلینیک‌های ویژه برای حمایت از مردم با قیمتی پایین ارائه خدمت می‌کنند. علت اینکه نظام ارجاع در دوره های گذشته موفق نبوده، این بود که پزشک روستایی به پزشک متخصصی فرد را ارجاع می‌داد که یا دفترچه او را قبول نمی‌کرد یا در بخش خصوصی فعالیت می‌کرد.

حمایت‌های روانی از آتش‌نشانان پلاسکو

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به برنامه این وزارتخانه برای حمایت‌های روانی از آتش نشانان پلاسکو نیز گفت: وزارت بهداشت همان زمان از طریق اورژانس روانشناسانی را در اطراف ساختمان پلاسکو مستقر کرد. در حال حاضر نیز پیگیر هستیم که برنامه‌ای طولانی مدت و چندین ساله برای کسانی که خدمت به این بزرگی را انجام داده‌اند، طراحی کنیم.

وی در پاسخ به اظهارات روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اینکه مواضع ما نسبت به طرح تحول نظام سلامت تغییر نکرده است، گفت: اصل سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر حمایت از مردم است. دکتر ربیعی نیز طرح تحول را بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت دانسته و عنوان کرده که وظیفه خود می‌دانیم طرح را در اسرع وقت به اهدافش برسانیم.

به نحوه همکاری تامین اجتماعی طی یک سال اخیر معترضیم

حریرچی ادامه داد: فیلمی که از اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان منتشر شده منقطع بوده است، اما ما از آنها درخواست می‌کنیم که حمایت از طرح تحول را ادامه داده و حتی آن را بیشتر کنند. همچنین اظهاراتی که موجب سوء تفاهم می‌شود نیز مطرح نکنند. در عین حال در یک سال اخیر به نحوه همکاری این سازمان با وزارت بهداشت کاملا معترض هستیم چرا که میزان همکاری سازمان‌های بیمه گر مناسب نیست و این از تبعیض در پرداختی‌ها مشخص است.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات روز گذشته دکتر پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر غیر قانونی بودن طرح تحول نظام سلامت گفت: آیا کشور ما آنقدر هرج و مرج است که یک اقدام غیر قانونی توسط رئیس جمهور حمایت می‌شود و وزیر رفاه نیز آن را بزرگترین پروژه اجتماعی دولت می‌داند؟ طرح تحول در مقایسه با اقدامات بزرگی که طی 35 سال گذشته در نظام سلامت انجام شده، قانونی‌تر است. از افرادی که زمانی در حوزه سلامت زحمت کشیدند، ولی امروز ناخودآگاه آن را تضعیف می‌کنند درخواست می‌کنیم که به فکر مردم باشند.

وی ادامه داد: هیچ طرح اجرایی مانند طرح تحول نبوده است که بارها از سوی مجموعه دولت، رئیس مجلس و رهبری مورد تاکید قرار گیرد. اگر کسی فکر کند که این طرح انجام نخواهد شد، درست نیست. البته هر طرح بزرگی در هر کشوری در طول زمان نیاز به اصلاحاتی دارد.

آخرین وضعیت 8000 میلیارد اوراق قرضه

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ قسمتی از طرح تحول وجود ندارد که سر سوزنی از آن تخطی کرده باشیم. از اوراق قرضه 8000 میلیارد تومانی که تا به حال دریافت کردیم تا کنون تنها 1250 میلیارد تومان آن تبدیل به پول شده است. 1640 میلیارد اوراق قرضه نیز با بهره 16 درصدی داریم که تا به حال هیچ کدام نقد نشده است. همچنین حدود 3000 میلیارد تومان بدهی بین راهی داریم. ما از مدیران، پزشکان، پرستاران، کارگران و نگهبانان تشکر می‌کنیم که علی رغم یک سال تاخیر در پرداختی هنوز به خدمت خود ادامه می‌دهند.

حریرچی ادامه داد: هیچ شخصیت ملی و میهنی از شکست ملت و دولت خود یا وزارت بهداشت و بیمه‌ها خوشحال نمی‌شود. نباید حرف‌هایی بزنیم که دشمن شاد باشد. تمام رقم تولید ناخالص ملی کشور 400 میلیارد دلار است. کل پول هزینه شده در سال اول طرح تحول نیز 10 هزار میلیارد تومان بود. این در حالیست که نظام سلامت آمریکا سالانه 2200 میلیارد دلار هزینه می‌برد. کسانی که خود را کارشناس و دیگران را غیر کارشناس می‌دانند، اعلام کرده‌اند که اگر کل پول نظام سلامت آمریکا به ایران بیاید، وزارت بهداشت نمی‌تواند طرح تحول را هم انجام دهد. طرح این مسائل باعث می‌شود کسانی که اولویت‌های دیگری در حوزه اقتصاد دارند برای نظام سلامت محدودیت ایجاد کنند.

منبع:ایسنا

701/700

کد خبر: 727769

وب گردی

وب گردی