بحران بودجه ای سلامت در سال۹۶/ ۱۲ هزار پزشک گمشده داریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به وضعیت بودجه حوزه سلامت در سال ۹۶ هشدار داد و گفت: سال گذشته هم برای بودجه سال ۹۵ هشدار داده بودم و امروز مشکلات را می بینیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی رضا زالی روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد، افزود: بسته تعرفه های پزشکی بخش خصوصی در سال ۹۶ را به وزرای بهداشت و رفاه پیشنهاد داده ایم که نیاز به چکش کاری دارد.

وی با تاکید بر این مطلب که تعرفه پزشکان عمومی باید متفاوت دیده شود، تصریح کرد: پزشکان عمومی نسبت به سایر گروه های پزشکی، آسیب پذیرتر هستند و می بایست راهکاری برای افزایش تعرفه پزشکان عمومی ارائه داد.

زالی در همین زمینه ادامه داد: پیشنهاد ما به بیمه ها این بوده که قرارداد متفاوت با پزشکان عمومی بسته شود و بر اساس مراجعات بیماران به پزشکان عمومی، درصدی بالاتر از میزان تعرفه به پزشک تعلق بگیرد و در عین حال، بیمار هم حق ویزیت کمتری بدهد.

وی با اشاره به کتاب تعرفه ها که دو بخش جراحی و خدمات سرپایی را شامل می شود، افزود: تعرفه های بخش بیمارستانی اصلاح شد، اما تعرفه های خدمات سرپایی اصلاح نشد. در هر حالی که ما برای هر دو بخش، فرمول افزایش تعرفه داریم.

زالی با عنوان این مطلب که تعرفه‌ها در مناطق محروم نه تنها نباید تقلیل یابد، بلکه باید بالاتر از کلانشهرها باشد، گفت: با وجود شیب نسبتا ناچیز رشد تعرفه‌ها طی دو سال اخیر، بخشی از این تعرفه‌ها که به استان‌ها می‌رفت، دچار تعدیل‌های درون استانی می‌شد و آسیب‌ بیشتری به تعرفه‌های پزشکان وارد می‌کرد. بر این اساس امسال درخواست ما این است که تعدیل‌های درون استانی، با توجه به قدرمطلق پایین رشد تعرفه‌ها صورت نگیرد و استان‌های کشور بتوانند از یک نظام هماهنگ تعرفه‌ای برخوردار باشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که در مناطق محروم و در مناطقی که برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه هم از نظر سرعت در پرداخت و هم از نظر بالا بردن میزان پرداخت و تقلیل فرانشیز، افزایش یابد. در مناطق کم برخوردار و محروم باید تعرفه بیشتری وجود داشته باشد، اما باید توجه کرد که مردم پرداخت‌کننده آن نباشند.

زالی به بودجه سلامت در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: شواهد حاکی از آن است که برای سال آینده نیز صددرصد دچار آسیب خواهیم شد. دولت و مجلس هنوز از زمان کافی برخوردارند تا در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری کنند. باید منابع پایدار برای نظام سلامت در نظر گرفته شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به شرایط فعلی بیمارستان‌های دولتی، ادامه داد: بخش دولتی شرایط سختی را می‌گذراند. در دولت یازدهم و همچنین مجلس دهم تلاش‌های زیادی برای حوزه سلامت صورت گرفته است، اما هنوز وضعیت بحرانی است و این تلاش‌ها کافی نیست. مردم باید در حوزه سلامت احساس امنیت کنند.

زالی با اشاره به دیرکرد بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی، گفت: با این وضعیت پرداختی‌ها و یک سال تاخیر، پزشکان تمام وقت جغرافیایی چگونه باید روزگار بگذرانند.

وی افزود: در دولت یازدهم، شاهد کاهش پرداخت از جیب مردم، افزایش دسترسی به خدمات، جلوگیری از ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان و... بودیم که ارزشمند است و باید این دستاوردها حفظ شود.

مالیات پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران به موضوع مالیات جامعه پزشکی ورود کرد و گفت: پزشکان یکی از منظم‌ترین گروه‌های اجتماعی در پرداخت مالیات هستند. رشد مالیات پزشکان باید از منطق درستی برخوردار باشد، چراکه مستنداتی موجود است که تعداد بیماران بسیاری از پزشکان کاهش یافته و درآمدشان کمتر شده است. ایران از نظر سرانه مراجعه مردم به پزشک یکی از پایین‌ترین اندکس‌های جهانی را دارد؛ چراکه وضعیت اقتصادی برخی از مردم به گونه‌ای است که از مراجعه به پزشک به ویژه دندان‌پزشک خودداری می‌کنند.

هزینه خدمات دندانپزشکی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین درباره خدمات دندانپزشکی گفت: در حوزه دندانپزشکی بین ۸۵ تا ۹۶ درصد پرداخت‌ها مستقیما از جیب مردم صورت می‌گیرد و این نگران‌کننده است. باید بیمه‌ها در پکیج حمایتی‌شان از خدمات دندانپزشکی بازنگری کنند.

۱۲ هزار پزشک گمشده داریم

زالی در ارتباط با وضعیت پزشکانی که طبابت نمی کنند، گفت: پیش‌بینی می کنیم که ۸۰ هزار پزشک عمومی و ۳۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور داشته باشیم که هر سال ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر به عنوان دستیار مشغول می شوند. همچنین، تعداد فوتی‌های گروه‌ پزشکی مشکل دارد که قرار است این موضوع با همکاری سازمان ثبت احوال اصلاح شود.

وی افزود: در این میان خلاء ۱۲ هزار نفری جامعه پزشکی فارغ‌التحصیل را داریم که تنها یک بار به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده‌ و شماره نظام پزشکی گرفته اند اما دیگر مراجعه‌ای نداشته‌اند. که می‌توان گفت این پزشکان یا به طبابت نمی‌ کنند یا مهاجرت کرده‌اند و یا شغل دیگری غیر از طبابت را برگزیده اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: برای کشف این گروه از پزشکان، در آینده نزدیک سایتی با نام «بیش‌اندیش» رونمایی می‌شود تا به این ترتیب پزشکانی که در فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و... به صورت برجسته‌تر از کار پزشکی فعالیت می‌کنند، مشخص شوند.

زالی گفت: تا پایان امسال، ۷۰ هزار پروانه پزشکی در کشور تمدید می شود.

منبع:مهر

701/700

کد خبر: 727790

وب گردی

وب گردی