از مرکز پزشکی هایپر بار نیروی دریایی ارتش رونمایی شد

مراسم رونمایی از مرکز پزشکی هایپر بار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز 12 بهمن ماه همزمان با اولین روز از ایام الله دهه فجر با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در بیمارستان گلستان نداجا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، حجت‌الاسلام روشندل رئیس اداره عقیدتی سیاسی این نیرو، امیر دریادار جعفری معاون سازمان مهندسی نیروی دریایی، امیر سرتیپ دوم اکبرپور جانشین جهاد خودکفایی ارتش و جمعی از کارکنان نیروی دریایی و بیمارستان گلستان حضور داشتند.
لازم به ذکر است این مرکز اولین و تنها مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی پزشکی هایپر بار در کشور است که در توسط نیروی دریایی ارتش افتتاح شده است.
لازم به توضیح است که قبل از دهه 1960 اتاق های فشار عملیاتی برای درمان بیماری های غواصی از جمله بیماری دکامپرشن سیکنس (برداشت فشار) و بیماری های خطرناکی مانند آمبولی شریان مغزی (CAGE) استفاده می شد و بعد از دهه ۶۰ تا امروز درمان با اکسیژن هایپربار وارد حوزه جدیدی از درمان بیماری های غیر غواصی، و صعب العلاج پزشکی شده است.
از جمله این کاربردهای جدید می توان به درمان عفونت های خطرناک هوازی و بی هوازی خصوصاً عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک ها مانند استئو میلیت ها و عفونت های وخیم ناشی از بیماری های مزمن مثل دیابت یا زخم پای دیابتیک که حتی در مواردی بدون آنتی بیوتیک و صرفاً با انجام هایپرباریک آکسیژن تراپی می توان این بیماری های خطرناک را درمان کرد و از قطع عضو که از نظر روانی، اجتماعی و اقتصادی می تواند به بیمار و جامعه آسیب های بسیار جدی و جبران ناپذیر وارد سازد ،جلوگیری نمود.
درمان سوختگی های شدید، نجات بیمارانی که در فصل زمستان دچار مسمومیت های ناشی از سوخت ناقص (مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن) شده اند از مرگ حتمی (در این مورد ظرف مدت 20 دقیقه به جای 8 ساعت تمامی مونو اکسیدهای کربن چسبیده به هموگلوبین جدا شده و اکسیژن جایگزین می گردد)، برطرف ساختن کبودی های ناحیه اطراف چشم، ورم و عفونت بعد از انجام جراحی های پلاستیک، درمان عوارض لیزرتراپی، M.S، جراحات ورزشی و کوفتگی های عضلانی برای ورزشکاران (کاهش طول مدت درمان پس از اعمال جراحی ارتوپدی ورزشکاران حرفه ای)، کاربردهای درمانی، آموزشی و تحقیقای غواصی در سطوح مختلف نظامی، تجاری و تفریحی، درمان رتیناپیگمنتوزا در چشم پزشکی، درمان وزوز گوش، سردردهای میگرنی ودرمان زخم های عارضه دار و ناشی از گلوله ، بهبود عملکرد دیاستولیک قلب، در پیوند عضو جهت ترمیم سریع بافت ... از دیگر کاربردهای پزشکی هایپر است.
با توجه به سبقه طولانی حدود ۵۰ ساله نداجا در حوزه درمان غواصان با اطاقهای فشار عملیاتی پیگیری راه اندازی مرکز پزشکی هایپربار و تامین اطاق های فشار عملیاتی از سال 1381 توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش با توجه به نیاز در این حوزه شروع شد و علی رغم کمبود اعتبارات، چالش های پیش رو و تمامی تحریم ها بالاخره با فرمان ابلاغی از سوی فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر لزوم مرجعیت کشوری این نیرو در حوزه دانش طب زیرسطحی و هایپربار و پس از پیگیری های مجدانه اداره بهداشت و امداد و درمان نداجا و پشتیبانی فرمانده نداجا، ساختمان و تأسیسات این مرکز مهم مطابق با بالاترین استانداردها توسط معاونت مهندسی نیروی دریایی راهبردی ارتش ساخته و تجهیزات هایپربار از آن کشور خریداری شد.
پزشکان نداجا نیز جهت گذراندن دوره های پیشرفته و تخصصی به کشور آلمان اعزام گردیدند.
این مرکز همچنین جهت ارائه خدمات درمانی به عموم مردم شریف ایران که نیازمند درمان با این روش موثر و غیر تهاجمی هستند آماده می باشد.

300/302

کد خبر: 727875

وب گردی

وب گردی