لابی بهره برداران تجاری و تعویق اجرای برنامه ممنوعیت برداشت تجاری از جنگل

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:دولت و این سازمان در صدد بود تا طرح تنفس جنگل ها از سال 96 شروع شود، ولی لابی قدرتمند بهره برداران تجاری از جنگل ها، اجرای این برنامه را تا سال چهار برنامه ششم توسعه به تعویق انداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پنجشنبه 23 دیماه 1395 و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم، ماده 48 مکرر این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع می‌باشد و دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرحهای جنگلداری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

به موجب آن مصوبه دولت مکلف شد، نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق قانون اقدام کند.

محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست شامگاه سه شنبه در پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو در آبادان در خصوص تصویب این طرح در مجلس، گفت:با توجه به فشار بیش از حدی که روی جنگل ها وجود دارد، راهی جز فرمان تنفس وجود ندارد و سازمان محیط زیست نیز با آن موافق است اما با این سه سالی که برای این کار وقت گذاشتند به بخش زیادی از جنگل ها آسیب می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص عوامل تشدید ریزگردهای استان خوزستان، گفت:یکی از عوامل تشدید ریزگردها، ناپایداری در غرب کشور و 'آب دزدی ' برخی کشورهای همسایه است که باعث شده چشمه های تولید گرد و خاک در منطقه میانرودان از 6 به 238 افزایش یابد.

درویش در خصوص دیگر عوامل تشدید ریزگردها، افزود:موضوع دوم، بارگذاری های اشتباه در شمال خوزستان و در سرشاخه های کارون و کرخه است که به صورت ویژه باعث شده حقابه های ورودی به تالاب های خوزستان کاهش یابد و عامل سوم نیز عملیات تکنوژنیک است، عملیات های ساخت و سازهای انسانی و فعالیت هایی که وزارت نفت انجام می دهد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش پایانی سخناشن دیگر عوامل افزایش ریزگردها و راهبردهای موثر بر کاهش ریزگردها در کشور، گفت:بحث تغییر اقلیم و خشکسالی وجود دارد، رفتن به سمت محصولاتی که باعث بیابان زدایی می شود نیز در ایجاد پدیده ریرگدها بی تاثیر نیست.

همزمان با نخستین روز از دهه فجر، پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو با حضور حدود 100شهروند آبادانی و مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در آبادان کلید خورد.

700/703

کد خبر: 728017

وب گردی

وب گردی