رشد 11 درصدی پذیرش دانشجو / رشد 72 درصدی قطب های علمی

اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، شاخص ظرفیت کلی پذیرش دانشجو در دولت یازدهم رشد 11.1 درصدی داشته است وتعداد کل دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال تحصیلی93-1392 تا 95-1394 روند افزایشی داشته است، به طوری که از 171 هزارو 22 نفر در سال تحصیلی 92-1391 به 189 هزارو 967 نفر در سال تحصیلی95-1394رسیده است.

براساس اعلام معاونت آموزشی تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصدی داشته است به نحوی که در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی به 16 هزارو 863 رسیده است و این شاخص در دولت یازدهم 26.19 درصد افزایش داشته است.

عملکرد حوزه آموزش پزشکی در دولت یازدهم به شرح زیر است:

سرمایه های نیروی انسانی: دانشجویان

نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای 10 مقطع تحصیلی می باشد که عبارتند از:

کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتری تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی، و برنامه های تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی.

رشته های تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه(Undergraduate)، و تکمیلی(Postgraduate) طبقه بندی شده که مشتمل بر 43 رشته در مقاطع پایه و 305 رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد. در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاست های اسناد بالا دستی کشور و وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشته های تحصیلی به صورت زیر بوده است:

افزایش ظرفیت کلی پذیرش دانشجو: در دولت یازدهم تا کنون این شاخص 11.1 درصد افزایش داشته است.

تعداد کل دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال تحصیلی93- 1392تا 95-1394 روند افزایشی داشته است، بطوریکه از 171 هزارو 22 نفر در سال تحصیلی 92-1391 به 189967 نفر در سال تحصیلی 95-1394رسیده است.

ظرفیت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز سیر صعودی داشته است به طوری که در آغاز دولت یازدهم از سال تحصیلی 93-92 تا سال 95-94، حدود 20.3 درصد افزایش پیدا کرده است

توسعه هرم ظرفیت تحصیلی از پایه به تکمیلی/تخصصی: در این زمینه ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصیلی93-1392 تا سال 95-1394، حدود 9.1 درصد کاهش یافته است و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) افزایش یافته است بطوریکه در سال تحصیلی 95-1394، حدود 44 درصد از کل دانشجویان(83365 دانشجو ) در این مقطع تحصیل می کنند.

شاخص نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان: این شاخص نیز سیر صعودی داشته است از 21.4 درصد در سالتحصیلی93-1392 به 23.2 درصد در سال تحصیلی 95-94 رسیده است. بهبود این شاخص در راستای بند ب ماده 16 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه می باشد و در دولت یازدهم 8.31 درصد افزایش داشته است

شاخص سهم دانشجویان پزشکی و دکتری (پزشکی عمومی و دکتری تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشکی از 38.8 درصد در سال تحصیلی93-1392 به 42.5 درصد در سال تحصیلی95-94 رسیده است. این شاخص در دولت یازدهم 3.7 درصد افزایش داشته است.

سرمایه های نیروی انسانی: هیات علمی

تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصد داشته است. در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی به 16863 رسیده است. این شاخص در دولت یازدهم 26.19 درصد افزایش داشته است.

شاخص نسبت استاد به دانشجو: نیز از 10.3 در سال 90-89 به 10.7 در سال تحصیلی 95-94رسیده است. البته این شاخص به صورت خام استخراج شده و برای هر مقطع آموزشی نرم استانداردی بر اساس مقاطع تحصیلی و مرتبه علمی اساتید و نیز آموزش های بالینی تعیین شده است.

سایر شاخص های مهم

در این قسمت سایر شاخص های مهم حوزه آموزشی همچون: قطب های علمی، انجمن های علمی، موسسات آموزشی آمده است.

قطب های علمی: قطب های علمی، مجموعه ای حقیقی یا مجازی از برجسته ترین اعضای هیئت علمی وهمکاران غیرهیات علمی با امکانات و توانایی های برجسته و متمایز و توان علمی بالا در یک زمینه علمی ـ تخصصی در علوم پزشکی و رشته های وابسته است که به فعالیت در عرصه آموزش، پژوهش و نیز ارایه خدمات بهداشتی- درمانی در زمینه تخصصی ذیربط مشغول است. مهم ترین ویژگی قطب علمی، تولید علم و نوآوری، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشی در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و نقشة جامع علمی کشور خواهد بود.

توسعه کمّی قطب های علمی بدین گونه بوده است که از سال 1389 تا 1394 رشد 72 درصد داشته است

توسعه کمّی انجمن های فعال علمی: از سال 1389 تا 1394 توسعه انجمن های علمی نیز رشدی معادل 12درصد داشته است. در دولت یازدهم انجمن ها معادل 4.5 درصد رشد داشته اند.

تاسیس دانشگاه / دانشکده ، مجتمع آموزش عالی سلامت ...

طی سالهای 65-91

طی سالهای 92-95

جمع کل

درصد رشد

تاسیس دانشگاه

28

3

31

71/10

تاسیس دانشکده علوم پزشکی

3

13

16

33/433

تاسیس دانشکده

237

38

275

03/16

مجتمع آموزش عالی سلامت

11

36

47

27/327

تاسیس پژوهشکده

18

19

37

55/105

تاسیس مرکز تحقیقات

557

367

924

88/65

تاسیس مرکز رشد

22

27

49

72/122

700/703

کد خبر: 728107

وب گردی

وب گردی