نفسِ تنگ ایران...

از آخرین روز هفته گذشته توفان شن و ریزگردها ریگان، شهرستانی در 300 کیلومتری جنوب کرمان، را در برگرفته است. مدرسه‌ها تعطیل شدند و اداره‌ها پیش از پایان ساعت اداری فعالیت‌شان را متوقف کردند. اکنون فرماندار ریگان از نگرانی‌هایش، از پی این رویداد می‌گوید؛ از بحران مهاجرت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه تعادل امین باقری، فرماندار ریگان، گفت: «دلیل عمده این توفان خشکسالی است. این گردوغبارها بومی است. چون در منطقه هیچ پوشش گیاهی‌ای وجود ندارد و وزش باد باعث جابه‌جایی خاک و شن‌ها می‌شود و متاسفانه بعد از توفان تا 72 ساعت منطقه درگیر ریزگردها است.»

او افزود: «اکثر طوفان‌های شن شهرستان ریگان از شمال شرق و جنوب غرب است که با ایجاد درختکاری و مالچ‌پاشی در مسیر شن‌های روان می‌توان آنها را تثبیت کرد و تا گذشت 4 یا 5 سال آینده می‌شود این معضل را تا حدودی کنترل کرد.»

فرماندار ریگان گفت: «مشکل بخش گنبکی در نزدیکی شهرستان ریگان که در گذشته بسیار درگیر توفان شن بود، در حدود 30 سال قبل با کاشت درخت در مسیر شن‌های روان برطرف شد و مردم این منطقه با وجود توفان شن و ریزگردها در کمال آرامش به زندگی و کشاورزی مشغول هستند.»

او ادامه داد: «طرح درختکاری برای منطقه ریگان در اداره منابع طبیعی شهرستان آماده اجراست، اما هنوز هیچ قولی برای تامین اعتبار آن داده نشده است.»

او افزود: «بیشتر شهرستان فهرج و بخش نگین‌کویر و روستاهای بخش مرکزی شهرستان ریگان درگیر این توفان شن هستند و متاسفانه جاده‌یی هم که از این منطقه می‌گذرد ترانزیتی است. اما ریزگردها دید رانندگان را کاهش می‌دهد. بنابراین ما مجبور شدیم با هماهنگی مقامات استانی در چند روز گذشته این جاده را هر روز چند ساعت ببندیم.»

امین باقری گفت: «تمام نیروهای امدادی به در راه‌ماندگان و مسافران کمک‌رسانی‌های لازم را انجام داده‌اند.» او ادامه داد: «تنها استان ما درگیر این ریزگرها نیست و در سال‌های اخیر استان‌های دیگری هم در کشور مانند خوزستان، ایلام، کرمانشاه و... درگیر این معضل هستند.» او افزود: «اگر روند ریزگردها همین گونه ادامه پیدا کند مردم شهرستان ریگان و روستاهای تابعش مجبور به مهاجرت می‌شوند. این معضل بزرگی است؛ چون ادامه آن به بخش کشاورزی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند و مردم علاوه بر از دست دادن سرمایه‌شان، خودشان و فرزندان‌شان درمعرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرند.»

نفس اهواز هم سنگین است

سعید متصدی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، در پنجمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، گفت: «بدون هیچ‌گونه تعارفی وضعیت هوای شهر اهواز نسبت به سال 92 بدتر شده است که دو علت اساسی دارد. یکی بحث فعالیت‌های نفتی است که در این باره بسیاری از واحدهای نفتی پلمب شده است. در سال 93 و 94، روزانه 30 هزار بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان وارد می‌شد که ما در این باره حتی بحث توقف تولید نفت را داشته‌ایم.»

او ادامه داد: «مشکل دیگر ما در اهواز مربوط به آلاینده PM2.5 است و این مربوط به گرد و غباری است که از کشورهای همسایه وارد می‌شود و بخشی از آن نیز مربوط به کانون‌های داخلی است که در این باره نیز 60 تا 70 درصد تالاب هورالعظیم را آب‌گیری کرده‌ایم و برای بیان معضل ورود آلودگی هوای کشورهای همسایه از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به دنبال جهانی کردن این مساله هستیم. این مشکل پدیده‌یی است که به این سادگی کاهش پیدا نمی‌کند. در خوزستان 3 تا 4 هزار مالچ‌پاشی انجام داده‌ایم و نهال‌کاری کرده‌ایم.»

او افزود: «در اهواز توانسته‌ایم منشأ بیماری‌های تنفسی را که بعد از نخستین باران اتفاق می‌افتد، پیدا کنیم. در سال‌های گذشته 28هزار نفر به دلیل مشکل تنفسی بعد از نخستین باران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کردند که 10 هزار تا 18 هزار نفر در یک روز بودند ولی امسال تعداد مراجعه‌کنندگان در یک روز به 1000نفر نرسیده است.»

فقط ریزگردها نیستند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه هنگامی که راهبردهای کاهش آلودگی هوا تدوین شد، دولت عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کرد، گفت: «آلودگی هوا موضوعی است که سال‌هاست با آن درگیریم، اما همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم. هرچند در تهران و در مقایسه با سال 92 نزدیک به 60 روز کیفیت هوا مطلوب‌تر شده است و این اتفاق نه تنها در تهران بلکه در اصفهان و شیراز نیز افتاده است.»

او ادامه داد: «از زمانی که آلودگی هوا شروع شده است، دو دوره بحث برنامه‌ریزی آلودگی هوا را داشته‌ایم. در ارتباط با آلودگی هوا در خیلی مواقع انفعالی برخورد کرده‌ایم و این برخورد صحیح با آلودگی هوا نیست. در این دوره سعی کردیم از حالت انفعالی در ارتباط با موضوع آلودگی هوا بیرون آییم و با تدوین و اجرای راهبردهای مناسب، به کیفیت مطلوب هوا برسیم.»

متصدی گفت: «امروز در 8 کلان‌شهر کشور و برخی شهرها توزیع سوخت بنزین یورو 4 و گازوییل زیر 50 پی‌پی‌ام داریم. از سال 82 که ارتقای استاندارد خودرو به سوخت یورو2 داشتیم، به مدت 8 سال سوخت ما یورو 2 بود، ولی امروز خودروها با تمام متعلقات یورو 4 تولید می‌شوند و امروز خودرویی نداریم که یورو4 نباشد.»

او ادامه داد: «تولید 15 مدل خودرویی که در ایران تولید می‌شد، به دلیل مشکلاتی که برای آلودگی هوا داشت، ممنوع شده است. پلتفرم‌های جدیدی که امروز در کشور تولید می‌شوند، باید استاندارد یورو 5 را رعایت کنند، یعنی اگر خودرویی با پلتفرم جدید تولید شود، باید استاندارد یورو 5 داشته باشد.»

او افزود: «بیش از 40 درصد سوخت نیروگاه‌ها در 8 سال اخیر مازوت بوده است. در طول سه سال اخیر 34 درصد افزایش مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها را داشته‌ایم و شیر مازوت 4 نیروگاه کشور پلمب شده است و نیروگاه‌ها امسال فقط 8 تا 10درصد مازوت استفاده کرده‌اند، آن هم به این دلیل است که اجبارا مازوت‌سوز هستند و در تلاشیم آنها را نیز تعطیل کنیم.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «یکی از مشکلات عمده در آلودگی هوا این بود که کاتالیست‌ها در کشور کنترل نمی‌شدند. ما تغییری که در حدود مجاز معاینه فنی اعلام کردیم، این امکان را در کشور فراهم کردیم و اکنون حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده است.»

او ادامه داد: «بعد از 20 سال حدود مجاز صنعتی اصلاح شده است. کاهش 20درصدی در انتشار آلاینده‌های صنعتی را داشته‌ایم و از اواسط امسال 441 مرکز ایران تحت یک شبکه سیمفا و یکپارچه معاینه فنی فعالیت می‌کنند.»

او افزود: «پایش مضاعف و آنلاین صنایع افزایش پیدا کرده است و تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه سال 95 ممنوع شده است.»

متصدی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که پیگیر آن بودیم، بحث ممنوعیت ساخت و سازها بود، گفت: «در حال حاضر در شهر تهران ساخت ساختمان بلندمرتبه ممنوع شده است و در ارتباط با منطقه 22 که یکی از مناطق بسیار خطرناک است، ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در آن منطقه کنترل شده است.»

او ادامه داد: «915 هزار خودروی فرسوده در سه سال اخیر از رده خارج شده است و کل خودروهای فرسوده کشور 2 میلیون و 150 هزار عدد است. همچنین سیستم ساخت و تکنولوژی موتور انژکتوری را ارتقا داده‌ایم که به دنبال آن موتورسیکلت کاربراتوری خارج شده است.»

او افزود: «اگر عامل آلودگی هوا را خودرو یا صنعت بدانیم، عامل اصلی آن در بارگذاری نادرست اینهاست. مشکلی که ما در شهرها با آن روبه‌رو هستیم بارگذاری بیش از حد جمعیتی و صنعتی است. خوشبختانه در خصوص بارگذاری صنعتی محدوده 120 کیلومتری و 30کیلومتری شهرهای بزرگ، همچنین 50کیلومتری شهر اصفهان رعایت می‌شود. باید فعالیت‌های صنعتی و جمعیتی را به‌خصوص در اطراف شهر تهران کاهش دهیم.»

704/700

کد خبر: 728111

وب گردی

وب گردی