افزایش اعمال سلیقه در مالیات‌های متخصصان/ سختی کار پزشکان قیمت ندارد

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که پزشکان یکی از منضبط‌ترین گروه‌های مرجع در پرداخت مالیات هستند، گفت: اعمال سلیقه برای پرداخت مالیات متخصصان در دو استان همجوار بیشتر از گذشته شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسین بابایی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که دریافتی پزشکان کاملا مشخص بوده و به راحتی توسط سازمان امور مالیاتی قابل محاسبه است، اظهار داشت: جامعه پزشکی یک گروه فرهیخته است که خود تمایل به همکاری در پرداخت مالیات دارد و نسبت به سایر گروه‌های اجتماعی یکی از منضبط‌ترین‌ها در پرداخت به موقع مالیات است.

وی با بیان این که صورتحساب مراکز درمانی و حتی بخش خصوصی کاملا شفاف بوده بطوری که کسی نمی‌تواند سندسازی کرده و از مالیات فرار کند، افزود: آن چه جامعه پزشکی را رنج می‌دهد این است که برابری در پرداخت مالیات نسبت به درآمدهای کلان در جامعه قابل قبول نیست، یعنی گروه اندکی هستند که درآمدهای بالایی دارند و نباید کل جامعه پزشکی را با آن گروه مقایسه کنند.

وی ضمن بیان این مطلب که 70 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند ادامه داد: پزشکان عمومی درآمد بالایی ندارند و نباید با پزشکان متخصصی که به دلیل حساسیت شغلی خود درآمد بالا و نه غیرمتعارف دارند، مقایسه شوند.

بابایی درخصوص این که اگر دیدگاه‌ها نسبت به گروه‌های پزشکی عوض نشود عوارضی را در برخواهد داشت تصریح کرد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی در بحث طبقه بندی مالیاتی پزشکان از اطلاعات کارشناسی شده سازمان نظام پزشکی استفاده نمی‌کند در حالی که ممکن است برخی از پزشکان توانایی پرداخت مالیات را نداشته باشند یا بر اساس نیاز مردم به یک قشرخاص لازم باشد آن گروه از تخفیف مالیاتی برای خدمت رسانی به بیماران بهره‌مند شوند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که سلیقه‌ای عمل کردن درخصوص مالیات پزشکان آسیب زننده است، گفت : در دو استان همجوار میزان مالیات متخصصان کاملا متفاوت است و حتی در سال‌هایی که تفاهم نامه امضاء می‌شد این اعمال سلیقه وجود داشت که اکنون بیشتر شده است.

وی افزود: پرشکان بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم جز اقشاری هستند که باید هر سه ماه دریافتی‌های خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند در حالی که می‌توانیم مشمول تفاهم‌نامه شویم و بیمه‌ها نیز کسورات مالیاتی را دریافت نمی‌کنند و خود پزشکان باید برای این امر مراجعه کرده و پرداخت به موقع داشته باشند.

خود اظهاری بهترین روش پرداخت مالیاتی برای پزشکان است

بابایی با اشاره به این که تفاهم‌نامه‌های مالیاتی که قبلا وجود داشت به عدالت نزدیک‌تر بود گفت: یکی از معضلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم درآمدهای متفاوت داخل خود رشته یا بین رشته‌هاست و در استان‌ها نیز کاملا سلیقه‌ای عمل می‌شود و مالیات‌ها متفاوت است.

وی ضمن بیان این مطلب که حوزه‌های مالیاتی پزشکان باید تخصصی بوده و ممیزی‌ها به ریزه کاری‌های پزشکی آشنا باشند، افزود: یکی از منضبط‌ترین گروهها در پرداخت مالیات پزشکان هستند زیرا قبل از آن که پولی به حساب پزشک برود مالیات و کسورات آن نقد می شود و می‌توان گفت از حلال‌ترین رشته‌های مالیاتی در جامعه هستند که به راحتی درآمدشان قابل دسترس است.

به گفته وی جامعه پزشکی آینده خود را فدای شغلش کرده است و سختی ها و مشقات کاری آن‌ها از سایر گروه‌های اجتماعی بیشتر است بنابراین دور از انصاف است که درآمدهای آن‌ها را که حاصل عمر و وقتشان است نامتعارف بدانیم در حالی که کارهای کلینیکال پزشکی را نمی‌توان ارزش گذاری کرد .

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی یاد آور شد: سختی کار پزشکان قیمت ندارد و با هر زنگ تلفن استرس به پزشک معالج یک بیمار وارد می شود و در ایام تعطیل نیز باید به انجام کارهای کلینیکال در بیمارستان‌ها بپردازند در حالی که مثلا 10 ماه است کارانه خود را دریافت نکرده‌اند و اگر اقتصاد با زمان تعریف می‌شود کدام جامعه این صبر را دارد که با این اوضاع اقتصادی همچنان مشتاقانه به کار خود ادامه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

205/200

کد خبر: 728141

وب گردی

وب گردی