پایان کلاهبرداری مأمور قلابی وزارتخانه

 مرد کلاهبردار  با معرفی خود به‌عنوان مأمور یک وزارتخانه مهم، به کلاهبرداری‌های سریالی دست می‌زد. این متهم سابقه‌دار طعمه‌های خود را از سایت دیوار شناسایی می‌کرد و با دستبند و اسلحه تقلبی سراغ‌شان می‌رفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند ٢٨ آبان‌ماه مردی با مراجعه به کلانتری ١٦٤ قائم به مأموران اعلام کرد که توسط فردی تحت عنوان مأمور یکی از ارگان‌های دولتی، مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.
شاکی پرونده پس ازحضور درپایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «به منظور فروش یک گردنبند طلا، آگهی‌فروشی در سایت دیوار منتشر کردم؛ تا این‌که مشتری تماس گرفت و جهت خرید گردنبند ابراز تمایل کرد؛ با یک خودرو ٢٠٦ فاقد پلاک به مقابل خانه‌ام آمد و درحالی ‌که یک دستگاه بی‌سیم دستی همراه داشت، خودش را به‌عنوان مأمور یکی از ارگان‌های مهم دولتی معرفی کرد؛ بر سر قیمت ٦میلیونی آن توافق کردیم. شماره حسابم را گرفت و پس از لحظاتی اظهار داشت که مبلغ مورد نظر را ازطریق تلفن بانک به حسابم واریز کرده است و حتی پیامک تراکنش را نیز درتلفن همراهش نشانم داد.

شاکی پرونده در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «جهت اطمینان، از وی درخواست کارت شناسایی کردم و او نیز یک کارت شناسایی به نام آقای «حبیب» ارایه کرد؛ تصویری از کارت شناسایی را تهیه و برای خود نگه داشتم و با توجه به وضع ظاهری وی، به او اعتماد کرده و رشته گردنبند طلا را دراختیارش قرار دادم. فردای آن روز به بانک مراجعه و متوجه شدم که پولی به حسابم واریز نشده است؛ پس از تماس با تلفن همراه او و عدم پاسخگویی وی، اطمینان پیدا کردم که مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌ام».
کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ با بهره‌گیری از تصویر کارت شناسایی متعلق به «حبیب» اقدام به شناسایی وی کردند. سوابق این مرد مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که او از فروشندگان معتبر لوازم تزیینی داخل خودرو بوده و هیچ‌گونه سابقه کیفری و سوء‌پیشینه‌ای نیز ندارد.
«حبیب» پس از حضور درپایگاه یکم پلیس آگاهی و اطلاع از سوءاستفاده ازمدارک شناسایی‌اش، عنوان کرد که شخصی به شیوه‌ای بسیار ماهرانه و ضمن معرفی خود به‌عنوان مأمور خرید یکی از وزارتخانه‌های دولتی اقدام به سرقت مدارک شناسایی او کرده است.
«حبیب» به کارآگاهان گفت: «اسفندماه ‌سال گذشته مردی ناشناس با یک خودرو پژو ٢٠٦ به فروشگاهم آمد و درحالی ‌که یک اسلحه کمری همراه خود داشت، خودش را مأمور خرید یکی از وزارتخانه‌های مهم دولتی معرفی کرد؛ او همزمان با خرید اقلام داخل خودرو برای خودروی شخصی‌اش به ارزش تقریبی دو‌میلیون تومان، سفارش ده‌ها روکش صندلی به ارزش ٣٠‌میلیون تومان را نیز داد و درخواست کرد که پول تمامی اقلام خریداری‌شده را پس ازتحویل آنها، درمحل وزارتخانه مورد نظر پرداخت کند؛ پس از بارگیری روکش‌های صندلی، با دو خودرو و به صورت جداگانه به سمت اتوبان همت حرکت کردیم. پس از رسیدن به مقابلِ ورودی یک ساختمان دولتی در اتوبان، او از خودروی٢٠٦ شخصی‌اش پیاده، به خودروی من مراجعه و درخواست کرد تا کارت شناسایی خودم و همچنین مدارک شناسایی خودرو را جهت انجام هماهنگی لازم برای ورود، دراختیارش قرار دهم که پس از دریافت این مدارک، او درفرصتی مناسب از محل متواری شد».
درحالی که ردیابی این مرد کلاهبردار در دستور کار پلیس قرار داشت، کارآگاهان، در ادامه اقدامات پلیسی خود موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگانی شدند که در زمان انتشار آگهی فروش اموال خود در سایت دیوار و مراجعه شخصی به آنها تحت عنوان مأمور ارگان‌های دولتی یا نظامی و با یک خودرو ٢٠٦، مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند.
درتحقیقات از مالباختگان، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که این مرد درچندین نوبت از شماره تلفن همراه متعلق به زنی به نام «زهره» استفاده کرده است؛ «زهره. خ» پس از اطلاع از موضوع کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته و سوءاستفاده از تلفن همراهش، ادعا کرد: «مدت کوتاهی با مردی به نام «فرهاد» آشنا شدم؛ پیشنهاد ازدواج داده بود و به این ترفند اعتماد مرا جلب کرد. گوشی تلفن همراه، سیم‌کارت و کارت عابربانک مرا نیز درهمین دوره سرقت کرد».
در ادامه تحقیقات و با به دست آمدن تصویر «فرهاد» و شناسایی دقیق تصویر وی ازسوی مالباختگان، دستگیری وی درشرایطی در دستور کار کارآگاهان پایگاه یکم قرار گرفت که همچنان هیچ‌گونه نشانی مشخصی از این شخص حتی ازسوی زهره دراختیار کارآگاهان قرار نگرفته بود.
سرانجام با بهره‌گیری از تصاویر به ‌دست آمده از متهم پرونده و اطلاعات موجود از سوابق مجرمان سابقه‌دار، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام «ابوالقاسم» (٤٢ساله) شدند که چندین سابقه کیفری در زمینه شرارت، موادمخدر، سرقت اماکن و کلاهبرداری داشت.
با شناسایی «ابوالقاسم» به‌عنوان متهم پرونده، مخفیگاه وی درمنطقه مینی‌سیتی شناسایی شد. تیم تحقیق این محل را تحت مراقبت‌های پلیسی خود قرار داده و سرانجام با اطمینان از حضور متهم درمخفیگاهش، وی را دستگیر و در بازرسی از مخفیگاهش موفق به کشف یک اسلحه کمری تقلبی، یک دستگاه بی‌سیم، یک رشته دستبند شدند. متهم دربازجویی‌ها به کلاهبرداری‌های سریالی به این شیوه و شگرد اعتراف کرد.

700700

کد خبر: 728188

وب گردی

وب گردی