8 توصیه طلایی برای پیشگیری از سرطان / «نوتلا» و «پارازیت ها» سرطان زا هستند؟

دبیر انجمن آنکولوژی ایران گفت : ۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی همراه باشد درمان پذیر ترند. شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم آنلاین ،دکتر حسین فودازی متخصص کلینیکال آنکولوژی در رابطه با شایع ترین سرطان های زنان در ایران گفت :سرطان پستان که رتبه اول شایع ترین سرطان زنان در کشور را به خود اختصاص داده است . طی آمار های گزارش شده سالانه حدود 10 هزار نفر به سرطان پستان در کشور مبتلا می شوند که حدود 98 تا 99 درصد از این آمار مربوط به زنان است ، متوسط سن ابتلا در ایران 50 سال است.

او افزود : نیمی از زنان مبتلا به سرطان پستان زیر 50 سال و نیمی از آن‌ها بالای 50 سال دارند. این عدد کمتر از کشورهای در حال توسعه است، اما اگر افراد این بیماری را زود تشخیص دهند بسیار راحت قابل درمان و کنترل است و زنان باید نشانه های هشداردهنده این سرطان را بدانند تا بتوانند زود کمک بگیرند و درمان شوند .خانم ها باید دقت داشته باشند هرگونه تغییر در ظاهر و رنگ سینه می تواند یک علامت هشدار باشد ، ظاهر شدن توده تازه یا بافت ضخیم شده در هر کدام از سینه ها که قبلا وجود نداشت، تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو پستان، ترشحات خون آلود از پستان، توده یا ورم در زیر بغل، فرورفتگی و چروک در پوست سینه ، تغییر در ظاهر نوک پستان مثل فرورفتگی آنها در سینه از شایع ترین علامت های هشدار هستند .

سرطان رحم ، دومین سرطان شایع زنان در ایران

فودازی در رابطه با دومین سرطان شایع بانوان در کشور متذکر شد : سرطان دهانه رحم سرطانی است که در مراحل اولیه معمولا علامتی را از خود بروز نمی دهد اما با پیشرفت بیماری ، نشانه هایی چون خونریزی واژنی، درد لگن و آمیزش و نزدیکی دردناک در بانوان پدید می آید . بسیار به خانم های متاهل توصیه می شود هر 3سال یکبار تست پاپ اسمیر از دهانه رحم را انجام دهند .

این متخصص اظهار کرد : تقریبا، تمام سرطان‌های گردن رحم در اثر عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است که بیش‌تر از همه در طول آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد)ایجاد می‌شود. گرچه تقریباً تمام سرطان‌های گردن رحم توسط HPV ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که همه عفونت‌های HPV تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

به گفته او ترشحات غیر طبیعی از واژن، خونریزی واژنی بین دوره های قاعدگی ،خونریزی پس از یائسگی و خونریزی یا درد در حین رابطه جنسی از علائم شایع در این سرطان هستند .

سرطان روده بزرگ ، شایع و کشنده

دبیر انجمن آنکولوژی ایران سومین سرطان شایع بانوان را سرطان روده بزرگ اعلام کرد و بیان کرد : سرطان روده بزرگ سرطان بسیاری شایع و کشنده ای در تمامی دنیا شناخته شده است همچنین با شناخت علائم سرطان روده بزرگ می تواند در تشخیص سریع و درمان آن به ما کمک کند.اختلال در اجابت مزاج ، وجود خون در مدفوع یا هرگونه اختلال در گوارش ، اسهال بی‌جهت، درد شکم، کاهش وزن ناگهانی و بی اشتهایی و لاغر شدن علائمی از یک بیماری حتمی دستگاه گوارش و به ویژه روده بزرگ است.

او توصیه کرد : میوه و سبزیجات نقش موثری در ریشه کن کردن این سرطان دارند ، تعداد دفع مدفوع هرچه بیشتر باشد بسیار بهتر است علاوه بر آن یبوست های طولانی را جدی بگیرید چرا که یبوست های دائم علامت هشدار دهنده ای در رابطه با بیماری های گوارشی است .انجام کولونوسکوپی بعد از 50سالگی هر 10سال یکبار الزامی است و بسیار توصیه می شود .

فودازی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و مواردی هم که قابل پیشگیری نیستند، اگر در سایه خود مراقبتی همراه باشد درمان پذیر ترند. شاید اگر بدانید که دست کم نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علایم مشکوک خود توجه کنید.

8توصیه طلایی برای پیشگیری از سرطان

به گفته فودازی 8 توصیه طلایی برای پیشگیری از سرطان بسیار حائز اهمیت است ، از مصرف دخانیات به شدت پرهیز کنید، فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید، وزن خود را در حالت نرمال نگه دارید، تغذیه سالم داشته باشید، خود را در برابر عفونت ها محافظت کنید، از پوست و بدن خود مراقبت کنید ،از استرس های مزمن و روانی خود را به دور کنید و در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان به پزشک مراجعه کنید.

دبیر انجمن آنکولوژی ایران متذکر شد: افراد 11 نشانه هشدار دهنده را جدی بگیرند. ابتلای به سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال های پوستی، زخم های دیر و بدون بهبود، توده در هر جای بدن(بخصوص گردن ، سینه ، زیر بغل ) ، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خونریزی غیر طبیعی (ادرار، مدفوع، واژن، نوک پستان) ، بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل از علامت های مهم و جدی در ابتلا به انواع سرطان هاست .

«نوتلا» و «پارازیت ها» سرطان زا هستند؟

این سرطان شناس در رابطه با سرطان زا بودن شکلات های نوتلا که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است گفت:در رابطه با شکلات های نوتلا یکسری ترکیبات آروماتیک در این شکلات وجود دارد که طی تحقیقات به عمل آمده درصد ابتلا به سرطان را بخصوص سرطان های گوارش ، پستان و پروستات را افزایش می دهد.

فودازی در پایان متذکر شد : اما در رابطه با پارازیت ها لازم به ذکر است، در این باره تحقیقات و مطالعات فراوانی صورت گرفته است و ارتباط این امواج با سردرد های طولانی و مزمن ، سقط ناگهانی جنین و زایمان زودرس به ثبت رسیده است البته در مضوع سرطان زا بودن پارازیت ها نیز مطالعات فراوانی شده است که به نظر می رسد درصد ابتلا به سرطان و تومور های مغزی را افزایش می دهد اما در حال حاضر هنوز به پاسخ 100درصد در رابطه با سرطان زا بودن دست نیافته اند .

704/700

کد خبر: 728190

وب گردی

وب گردی