ثبت 19 نقطه مداری به نام ایران/آغاز ساخت ماهواره «پارس 1»

رئیس سازمان فضایی ایران از ثبت 19 نقطه مداری برای ایران خبر داد و گفت: علاوه بر آن با مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فرآیند طراحی و ساخت ماهواره «پارس 1» آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ محسن بهرامی روز چهارشنبه، 13 بهمن ماه در مراسم روز فناوری فضایی افزود: امروز روز فناوری فضایی و سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی جشن می‌گیریم که کشور در حال عبور از عرصه تحقیقات فضایی به سمت دستیابی به فناوری‌های فضایی و عملیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه فناوری‌های فضایی یک حوزه کاربردی و راهبردی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این سیاست که اجرای آن در راستای اقتصاد مقاومتی است، با هدایت وزیر ارتباطات در زمینه کاربردی کردن فناوری‌های فضایی گام‌های موثری برداشته شده است.

بهرامی با تاکید بر اینکه امروزه زندگی مردم به فناوری‌های فضایی وابسته شده است، یادآور شد: از این رو برای افزایش رفاه مردم در این حوزه به منظور توسعه حوزه‌های سنجش از راه دور با بهره‌گیری از فضای ایجادشده در دوران پساتحریم مذاکراتی را برای ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی آغاز کرده‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین اظهار کرد: علاوه بر آن برای رفع نیازهای ارتباطی شرایط را برای انتقال فناوری به داخل کشور فراهم کرده‌ایم، ضمن آنکه در راستای ارتقای توانمندی‌های فناوری‌های فضایی همکاری‌هایی را با پژوهشگاه فضایی و دانشگاه‌ها و مراکز علمی آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم اهداف خود را در زمینه توسعه فناوری‌های بومی فضایی دنبال کنیم.

بهرامی به برخی از پروژه‌های انجام شده در این سازمان اشاره کرد و افزود: با طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 1» بر اساس امضای تفاهمنامه‌ای با پژوهشگاه فضایی، طراحی و ساخت ماهواره «ناهید 2» را آغاز کرده‌ایم.

وی بروزرسانی ماهواره امیرکبیر و پایان پروژه ماهواره «دوستی» را از دیگر اقدامات سازمان فضایی ایران نام برد و یادآور شد: با دستور رئیس‌جمهور ساخت ماهواره‌های مکعب ایرانی برای دانشجویان را در دستور کار قرار داده‌ایم، به‌گونه‌ای که تاکنون 21 تیم در مسابقات طراحی و ساخت ماهواره مکعب ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته وی، از این تعداد 14 تیم به مرحله مفهومی دست یافته‌اند و 10 تیم موفق به طراحی اولیه ماهواره مکعب شده‌اند.

بهرامی، ساماندهی فعالیت‌های فضایی با مشارکت مراکز تحقیقاتی و علمی را از دیگر اقدامات سازمان فضایی نام برد و اظهار کرد: به منظور پیشگیری از موازی‌کاری اقدام به تقسیم کار ملی میان پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کردیم تا از این طریق با ایجاد هم‌افزایی اقدام به طراحی و ساخت ماهواره‌ها و اجرای پروژه‌های فضایی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات، طراحی و ساخت ماهواره «پارس 1» را از جمله پروژه‌های مشارکتی در این راستا ذکر کرد و آغاز فرایند آن را در این مراسم اعلام کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران، توسعه کاربردهای فناوری‌های فضاپایه را از دیگر برنامه‌های سازمان فضایی دانست و گفت: این اقدام در راستای تاکیدات رئیس‌جمهور بوده که امروز اعلام می‌کنم موفق به اجرای طرح پایش محصولات کشاورزی برنج و گندم با استفاده از ماهواره شده‌ایم.

وی، تهیه منحنی طول دوره رشد برخی محصولات استراتژیک را از دیگر کاربردهای فناوری فضایی دانست و خاطرنشان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری، توسعه محدوده تراکنش اراضی کشاورزی را در دستور کار داریم.

به گفته وی، اجرای این طرح می‌تواند در بهبود محصولات کشاورزی نقش بسزایی ایفا کند.

بهرامی، توسعه ایستگاه‌های فضایی ماهدشت و قشم را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن در مرکز ماهدشت اقدام به ایجاد مرکز داده‌های فضایی کردیم که ساخت و تکمیل مراحل نهایی را می‌گذراند.

رئیس سازمان فضایی ایران، مذاکره با سازمان‌های فضایی بین‌المللی در شرایط پساتحریم را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های بین‌المللی به منظور رفع نیازهایمان منعقد کرده‌ایم، علاوه بر آن با عضویت در سازمان اپسکو اقدام به طراحی و ساخت رصدخانه برای پایش اجرام سماوی و پسماندهای فضایی کرده‌ایم.

وی همچنین از مشارکت ایران در طراحی و ساخت ماهواره سنجشی سازمان اپسکو خبر داد و یادآور شد: ما همچنین پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی ماهواره مکعبی را به اپسکو ارائه دادیم.

بهرامی با اشاره به برنامه ششم توسعه در راستای افزایش بودجه‌ها اظهارامیدواری کرد که با افزایش این بوجه‌ها گام‌های اساسی برای بومی‌سازی فناوری‌های فضایی و کاربردی کردن این فناوری‌ها برداشته شود.

معاون وزیر ارتباطات همچنین از اقدامات این سازمان برای ثبت نقاط مداری فرکانسی خبر داد و در این باره توضیح داد: در گذشته مدار فرکانسی «زهره 1»، «زهره 2» و «زهره 3» به نام ایران در اتحادیه بین‌المللی مخابراتی به ثبت رسیده بود ولی به دلیل عدم قرار دادن ماهواره ایرانی امتیاز این مدارها برای ایران لغو شد.

وی اضافه کرد: در سال 90 با اقداماتی که انجام دادیم، موفق به ثبت 14 مدار فرکانسی برای ایران شدیم و در سال 95 نیز پنج مدار فرکانسی دیگر به نام ایران به ثبت رسیده است.

رییس سازمان فضایی ایران، فضا را بخش بزرگی از آینده بشریت ذکر کرد و گفت: مهاجرت بشر به ماه و مدار بلاتردید است و ما امیدواریم که خانواده فضایی کشور با حمایت دولت و با اتکا به توانمندی‌های داخلی آینده درخشان و ماندگاری را در عرصه فضایی برای نسل‌های آینده رقم بزند.

منبع: ایسنا

203/200

کد خبر: 728237

وب گردی

وب گردی