درآمد 46 میلیون دلاری طالبان از معدن «ننگرهار»

نتیجه تحقیق «شبکه مبارزه با فساد اداری» افغانستان نشان می دهد که گروه طالبان در سال 2016 تنها در استان «ننگرهار» از استخراج معادن 46 میلیون دلار درآمد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، «خان زمان امرخیل» رئیس شبکه مبارزه با فساد اداری روز چهارشنبه در نشستی خبری در کابل نتایج تحقیق این شبکه را اعلام کرد و افزود: معدن سنگ سفید در شهرستان «خوگیانی» ننگرهار واقع شده که گروه طالبان از آن استخراج می کنند و درآمد 46 میلیون دلاری از آن کسب کرده اند.
رئیس شبکه مبارزه با فساد اداری افغانستان افزود: گروه طالبان روزانه 500 کامیون از معدن سنگ سفید شهرستان خوگیانی بهره برداری می کنند و آن را به پاکستان انتقال می دهند.
به گفته وی، گروه طالبان در سال 2016 میلادی 750 هزار تن از این معدن استخراج کرده اند.
امرخیل، با انتقاد از بی تفاوتی دولت برای جلوگیری از استخراج و بهره برداری طالبان از معدن سنگ سفید خوگیانی افزود که دولت باید مانع استخراج از این معدن شود تا هم منبع درآمد مخالفان مسلح مسدود شود و هم دارائی ها و سرمایه های ملت محفوظ بماند.
پیش از این نیز گزارش هائی منتشر شده بود که نشان می داد گروه طالبان و سایر گروه های مسلح مخالف دولت از معادن طلا و لاجورد افغانستان در استان «بدخشان» بهره برداری می کنند و درآمد هنگفتی از آن به دست می آورند.
برخی منابع افغان گفته اند علاوه بر گروه های مسلح مخالف، افراد مسلح غیر مسئول محلی نیز به کار استخراج معادن افغانستان می پردازند.

306/300

کد خبر: 728276

وب گردی

وب گردی