بانک مرکزی منتشر کرد: رشد قیمت 9گروه کالای خوراکی در یک سال

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خورده فروشی برخی مواد خوراکی را در سطح شهر تهران منتشر کرد که نشان می دهد در یکسال منتهی به هشت بهمن امسال، 9 گروه کالایی افزایش قیمت داشته اند و دو گروه نیز رشد منفی ثبت کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، در این بررسی، گروه برنج با 33.3 درصد در صدر افزایش قیمت سالانه قرار داد و پس از آن قند و شکر با 24.1 درصد و حبوب با 21.7 درصد قرار گرفته است و در مقابل تخم مرغ منفی 14.4 درصد و سبزی های تازه منفی 7.3 درصد تغییر سالانه را ثبت کرده است.
در تغییر سالیانه، گروه لبنیات 7.9 درصد، میوه های تازه 18.6 درصد، گوشت قرمز 7.4 درصد، گوشت مرغ 13.3 درصد، چای 13.9 درصد و روغن نباتی 8.4 درصد رشد را نشان می دهد.
همچنین بررسی قیمت 11 گروه کالایی یاد شده در هفته منتهی به هشتم بهمن در مقایسه با هفته پیش از آن بیانگر آن است که سه گروه تخم مرغ، برنج و گوشت قرمز به ترتیب 1.9 درصد، 0.2 درصد و 0.4 درصد کاهش قیمت را ثبت کردند و دو گروه قند و شکر و روغن نباتی تغییر قیمتی نداشتند.
در مقابل تغییر قیمت هفتگی گروه های لبنیات و حبوب یک دهم درصد، میوه های تازه 3.3 درصد، سبزی های تازه 1.1 درصد، گوشت مرغ 1.3 درصد و چای یک دهم درصد افزایش را ثبت کرده است.

** گروه لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته منتهی به هشتم بهمن ماه، در گروه لبنیات قیمت شیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل 2 دهم درصد افزای یافت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 1.9 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 95 هزار تا 110 هزار یال فروش می رفت.

** برنج و حبوب
در هفته یاد شده، در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه2 ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه یک معادل 2دهم درصد کاهش یافت.
در گروه حبوب، بهای عدس و لوبیا قرمز بدون تغییر بود. قیمت لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سفید هر یک معادل 2دهم درصد کاهش اما بهای سایر اقلام این گروه بین یک دهم درصد تا 2دهم درصد افزایش یافت.

** میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در این هفته در میادین زیر نظر شهرداری انگور و لوبیا سبز عرضه کمی داشت. سایر اقلام کیوی و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.
میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه قیمت همه اقلام این گروه بین 2دهم درصد تا 6.4 درصد افزایش یافت.
در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه فرنگی ثابت بود. قیمت سیب زمینی معادل 2.5 درصد و پیاز 6دهم درصد کاهش داشت اما بهای سایر اقلام این گروه بین هشت دهم درصد تا 18.6 درصد افزایش ثبت کرد.

** گوشت قرمز و گوشت مرغ
در این هفته قیمت گوشت گوسفند معادل 2دهم درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 6دهم درصد کاهش ولی بهای گوشت مرغ 1.3 درصد افزایش یافت.

** قند، شکر، چای و روغن نباتی
همچنین در هفته نخست بهمن ماه قیمت چای خارجی معادل یک دهم درصد افزایش داشت و بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

101/401

کد خبر: 728293

وب گردی

وب گردی