نشست تخصصی «تزئینات معماری برج مقبره شیخ صفی ‏الدین اردبیلی در قیاس با نمونه‏ های مشابه» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد 

به همت مرکز پژوهش‏ های فرهنگی آذربایجان و انجمن علمی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی، نشست تخصصی «تزئینات معماری برج مقبره شیخ صفی‏ الدین اردبیلی در قیاس با نمونه ‏های مشابه» در کتابخانه تخصصی شیخ صفی ‎الدین اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر سجاد حسینی سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان در این نشست گفت: به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر و همزمان با گشایش کتابخانه تخصصی شیخ صفی الدین اردبیلی، مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان و انجمن علمی تاریخ در نظر دارند سلسله نشست های تخصصی مرتبط با شیخ صفی الدین اردبیلی را در قالب 9 نشست تخصصی برگزار نمایند.

وی افزود: مجموعه جهانی شیخ صفی ‏الدین اردبیلی گرانسنگ ترین میراث اسلامی شرق آذربایجان است، از این رو بر ماست تا این اثر تاریخی را از تمام ابعاد بشناسیم و در راستای شناساندن آن در قالب ملی و بین ‏المللی تلاش نماییم.

پرویز پورکریم دانشجوی دکتری باستان شناسی نیز در این نشست ضمن معرفی خصوصیات معماری بنای برج مقبره شیخ صفی‏الدین اردبیلی، گفت: برج مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی یکی زیباترین نمونه های معماری اسلامی است که در قالب سبک معماری موسوم به سبک آذری ساخته شده است.

وی افزود: این سبک معماری در قرون هفتم و هشتم هجری در منطقه آذربایجان ظهور کرد و این دوره را باید عصر شکوفایی معماری و شهرسازی آذربایجان قلمداد کرد.

پورکریم افزود: اصلی ‏ترین شاخصه ظاهری برج مقبره شیخ صفی ‏الدین تکرار لفظ جلاله الله بر سرتاسر بدنه استوانه ای شکل بنا می باشد. بدین واسطه برج مقبره مذکور در نزد عوام با عنوان گنبد «الله الله» مشهور است. با عنایت به پختگی بسیار بالای تزئینات ظاهری این بنا به نظر می ‏رسد این گنبد نمی ‏تواند نخستین نمونه از این نوع خاص از تزئینات معماری باشد.

پورکریم ادامه داد: برج مقبره‏ های شیخ حیدر مشگین، گوی گنبد ورزقان، قراباغ لر نخجوان و تربه بردع از جمله نمونه های مشابه این برج مقبره از لحاظ پلان و تزئینات معماری می ‏باشند.

گفتنی است این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه تاریخ و باستان شناسی حول تزئینات معماری برج مقبره شیخ صفی‏ الدین اردبیلی پایان یافت.

کد خبر: 728372

وب گردی

وب گردی