تحول آموزش علوم پزشکی مقدمه پژوهش و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا بر ضرورت بهره برداری از استعدادهای درخشان دانشگاهها در حوزه آموزش تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا که در روز گذشته (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: آموزش اصلی ترین ماموریت دانشگاههای علوم پزشکی کشور است و باید به این حوزه توجه ویژه ای شود.

دکتر لاریجانی گفت: طی 1 تا 2 سال گذشته با نگاهی کلان به حوزه آموزش و در راستای ارتقای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده و تحول به گفتمان غالب حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تبدیل شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت : با تصویب سند آمایش سرزمینی از این مصوبه به عنوان بستری برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهره برداری شد و با پیاده سازی مدل ماموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی در حال حاضر حتی دانشگاهها و دانشکده های کوچک نیز رسالت مشخصی برای پیگیری دارند.

وی گفت: در تمامی دانشگاهها معتبر دنیا توسعه آموزش همزمان با پژوهش و فناوری انجام می شود و علیرغم پیشرفت های علمی و پژوهشی به روز ترین کوریکولوم های آموزشی را دنبال می نمایند.

دکتر لاریجانی گفت: باید دانشگاهها خود را برای حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم آماده کنند و خلاقیت و نوآوری را در دانشگاه توسعه دهند.

وی افزود: آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی مسیر مشخص تری را برای توجه به آموزش در دانشگاهها تعریف کرده و باعث شده انگیزه بیشتری برای توجه به آموزش ایجاد شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ایجاد چشم انداز روشن برای نقش آفرینی دانشگاهها در دستیابی به مرجعیت علمی هستیم.

وی با بیان محورهای این برنامه گفت: با اجرای برنامه های تحول و نوآوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سمت توسعه بین المللی آموزش حرکت کرده اند، به طوری که به عنوان مثال دانشگاه زابل چندین دانشجوی خارجی و دانشگاه کرمانشاه چند ده دانشجوی خارجی جذب کرده اند.

دکتر لاریجانی گفت: برنامه اعتباربخشی در تمامی موسسات و بیمارستان های آموزشی کشور در حال اجرا است. روز گذشته نشستی با معاونین آموزشی دانشگاهها و روسای بیمارستان های آموزشی برگزار و مقرر شد بیمارستان های آموزشی تا پایان سال با همکاری مناطق آمایشی اعتباربخشی شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات آموزش علوم پزشکی گفت: این مرکز در واقع به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش تاسیس شده و در این مرکز از پروژه های تدوین شده در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حمایت می شود.

وی به نقش دانشگاههای بزرگ کشور در توسعه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: دانشگاههایی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران می توانند منشا تحولات زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور باشند.

دکتر لاریجانی به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: افرادی که وارد این دانشگاه می شوند شاگردان اول و برگزیدگان المپیادهای علمی کشور هستند و باید از این ظرفیتی که در اختیار دانشگاه است نهایت استفاده برای ارتقای آموزش علوم پزشکی صورت گیرد.

وی همچنین به نقش دانشگاه علوم پزشکی تهران در توسعه پژوهش و برگزاری جشنواره های پژوهشی مختلف اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره ابن سینا نیز به منظور گرامیداشت اساتید و محققین دانشگاه در حوزه های مختلف برگزار می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تحول در آموزش کار آسانی نیست ولی در صورت نهادینه شدن نگاه تحولی در آموزش علوم پزشکی شاهد توسعه پژوهش و ایجاد نگاه نوآورانه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواهیم بود.

700/703

کد خبر: 728378

وب گردی

وب گردی