ولایتی: مرز مشترک ایران و ارمنستان مرز صلح و دوستی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همکاری‌های بسیار خوبی میان سه کشور ایران، ارمنستان و روسیه بوده است که می‌توان در آینده این روابط را گسترش داد. مرز مشترک ایران و ارمنستان مرز صلح و دوستی است.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و ویگن سرکیسیان وزیر دفاع ارمنستان صبح امروز (پنجشنبه، 14 بهمن ماه) در مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار علی اکبر ولایتی اظهار داشت: ما با کشور ارمنستان روابط دوستانه و قدیمی داریم که این روابط در تمامی عرصه‌ها در حال گسترش و پیشرفت است و سفر شما (وزیر دفاع ارمنستان) نشان از گسترش همکاری‌ها در حوزه دفاعی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما از ابتدای استقلال کشور ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کشور شما را به رسمیت شناختیم و سفرهای متعددی را انجام دادیم.

وی با اشاره به این موضوع که ایران و ارمنستان مرز مشترک دارند و این مرز مشترک باید باعث شود تا همکاری‌های دو کشور گسترش یابد، بیان داشت: یکی از مطالب اصلی میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بازگشت روابط دو کشور به جایگاه واقعی خود است و همچنین ما به عنوان همسایه شما خواهان حل مشکل کشور شما با جمهوری آذربایجان برسر منطقه‌ قره باغ هستیم.

ولایتی تصریح کرد: بزرگترین جامعه غیر مسلمان که در ایران سکونت دارند ارامنه هستند و طی سالهای طولانی در ایران زندگی کردند و هیچ مشکلی میان آنها و مسلمانان وجود نداشته که این موضوع نشان از تعمیق میان روابط دو کشور دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همکاری‌های بسیار خوبی میان سه کشور ایران، ارمنستان و روسیه بوده است که می‌توان در آینده این روابط را گسترش داد. مرز مشترک ایران و ارمنستان مرز صلح و دوستی است.

وی با اشاره به نفوذ برخی کشورها در منطقه و ایجاد هرج و مرج گفت: ما می‌دانیم رژیم صهیونیستی در مناطق قره باغ، آذربایجان و قفقاز شیطنت‌هایی را انجام می‌دهد و به خاطر همین موضوع جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان همیشه باید هوشیار باشند و مراقب آتش‌ افروزی بیگانگان در این منطقه حساس باشند.

ولایتی ادامه داد: همکاری‌های سیاسی و اقتصادی خوبی میان دو کشور در بخش‌های مختلف مانند برق و نفت صورت گرفته که این سطح همکاری باید در سایر روابط ایران و ارمنستان به وجود آید چرا که این روابط می‌تواند در آینده کارساز باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنانش درخصوص مبارزه با مقوله تروریست در منطقه خاطر نشان کرد: میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان همکاری‌های خوبی در زمینه مقابله با افراطی گری و تروریسم که عامل ایجاد آن کشورهای غربی و برخی کشورهای مرتجع منطقه هستند صورت گرفته است. این مسئله یکی از هدف‌های مشترک دو کشور است که باید در مورد آن همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

در ادامه این دیدار ویگن سرکیسیان وزیر دفاع ارمنستان با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما طی چند هفته آینده 3 روز مهم را در دو کشور داریم یکی از این روزها سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که در آستانه آن هستیم که من این روز را به شما تبریک می‌گویم.

وزیر دفاع ارمنستان ادامه داد: همچنین چند روز گذشته سالروز تشکیل ارتش جدید ارمنستان بود که ما آن را جشن گرفتیم، ما معتقد هستیم که انقلاب اسلامی ایران و همچنین تشکیل ارتش ارمنستان دو رخداد مهم مردمی در دو کشور است.

وی در مورد سومین روز مهم که میان دو کشور مشترک است ،بیان داشت: روز سوم مهم روزی است که شما (علی اکبر ولایتی) به سمت وزیر امورخارجه ایران منصوب شدید و به ارمنستان سفر کردید. 25 سال پیش هیئتی از ایران به ریاست شما به ارمنستان سفر کرد که در این سفر گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و باعث شد تا همکاری‌های میان ایران و ارمنستان شروع شود که این همکاری‌ها تا به امروز در حال افزایش است.

سرکیسیان با اشاره به این موضوع که ایران و ارمنستان دغدغه‌های یکسان دارند و می‌توانند با همکاری هم آنها را برطرف کنند، گفت: من طی سفرم به ایران مذاکرات خوبی را با همتای ایرانی خود و همچنین سایر مقامات ایرانی داشتم که نتایج آن بسیار خوب بود و همچنین از چند شرکت دفاعی ایران بازدید کردم و متوجه شدم که ایران روزبه روز در حال افزایش قدرت است.

وزیر دفاع ارمنستان درباره سطح همکاری‌ها میان ایران و کشورش بیان داشت: ما در زمینه انرژی همکاری‌های خوبی را با جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم که این میزان همکاری باید در سایر روابط ما نیز به وجود آید. چند هفته پیش جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و ارمنستان در تهران برگزار شد که تصمیمات خوبی از این جلسه بدست آمد.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: در جهت افزایش همکاری‌ها میان ایران و ارمنستان نخست وزیر ارمنستان طی هفته‌های آتی به تهران سفر خواهد کرد.

300/300

کد خبر: 728471

وب گردی

وب گردی