نقاشی روی پارچه قلمکار اثر الهام کلاشک توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری در حاشیه مراسم تجلیل از هنرمندان نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، نقاشی روی پارچه قلمکار اثر الهام کلاشک کارشناس ارشد رشته نقاشی از دانشکده هنر ومعماری «امان از شهر بی‌سیاوش» یا «جای خالی سیاوش» نام دارد.

این هنرمند درباره خلق این اثر همزمان با حادثه ساختمان پلاسکو و شهید شدن آتش‌نشانان گفت: با شنیدن خبر حادثه پلاسکو شعر «هوای شهرمن پر از غبار غم شده/تمام باغ من پر از پرسیاوشان شده/نفس ز خاک پرشده/ ز خاک پر شده همه گلوی من/کسی ز خاک من به آتشی به باد رفت/امان ز شهر بی‌سیاوش و هوای آتش و شب سیاه» در ذهنم تداعی شد و پس از آن به خلق این اثر برای کاستن از الام این حادثه ناگوار و همدردی با مردم شهر و کشورم پرداختم.

وی افزود: توضیحی که می‌توان در مورد حال این تابلو گفت این است که داغ سیاوش مرهمی بود برای زخم جامعه شب زده.

این هنرمند جوان در ادامه تاکید کرد: اسطوره سیاوش در کالبد آتش‌نشانان ما متولد می‌شود تا با رویش دوباره، شکاف عمیق جامعه بی‌قهرمان را التیام بخشد. «جای خالی سیاوش» بازگشت سربلند اسب سیاوش را از میان آتشی‌ نشان می‌دهد که تاریکی‌ها را می‌سوزاند و رویش گیاه پرسیاوشان را یادآور می‌شود، یعنی همان رویش مجدد مضمون پهلوانی در جامعه که بسیار قابل تقدیر است.

کلاشک گفت: این اثر به نوعی گفتن حرف‌های سفره دل بر روی سفره قلمکار، حرف‌هایی که نمی‌شود گفت و دستانی که کاری از پیش نمی‌توانند ببرند برای پهلوانان مانده در آتش و خاک است.

نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر تا ۱۵ بهمن ماه در خانه هنرمندان دایر است.

500500

کد خبر: 728490

وب گردی

وب گردی