آتش نشانان در انتظار تصمیمی برای«شهید» خواندن

هنوز هم مشخص نیست با چه عنوانی باید آنها را نامید؟ آتش نشان؟شهید؟ شهید خدمت یا ایثارگر!

به گزارش ایسکانیوز، چند روزیست که بحث بر سر شهید محسوب شدن یا نشدن شهدای آتش نشانی که در فاجعه پلاسکو جان خود را از دست داده‌اند، بر سر زبان‌ها افتاده است که برهمین اساس گفت وگویی با محمد مهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر که پیگیری مسائل مربوط به تحت پوشش قرار دادن شهدای آتش نشان را انجام می‌دهد، برای بررسی ابعاد مختلف این تلاش‌ها و... انجام داده ایم.

تندگویان ، در تشریح فعالیت های انجام شده در مورد تعیین تکلیف نوع شهادت آتش نشانان، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۴) اصلاحی قانون اساسنامه بنیاد شهید و تبصره بند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، آیین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) اینگونه است که شهید به فردی گفته می‌شود که « جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار کرده یا می کند.»

وی با بیان اینکه «درحکم شهید» به کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت می باشد. گفته می شود افزود: حال سوال اینجاست! چه تفاوتی مابین شهدای دوران انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دفاع مقدس و همچنین شهدای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در ماموریت های گوناگون ملی و همچنین قهرمانان و شهدای مدافع حرم، و شهدای آتشنشانی که از جان خود برای حفظ و حراست از مال و جان و انفاس مسلمین و مردم عزیز کشورمان از دست داده اند وجود دارد؟ چرا این شهدا که مظلومانه و گاهی با کمترین امکانات بی درنگ به دل آتش و دود زده و برای نجات حتی یک نفر چشم بر عافیت خود میبندند باید در جرگه شهدای خدمت شمرده شوند؟

به گفته تندگویان، موضوع این است که عنوان «شهید خدمت» تنها یک عنوان تشریفاتی است و در راستای احترام به فردی است که جان خود را در راه کمک به دیگران از دست داده است و خانواده شهیدخدمت از هیچ یک از خدمات و تسهیلاتی که برای خانواده‌های شهدا در نظر گرفته‌اند بهره‌مند نمی‌شود.

تندگویان با بیان اینکه ما به دنبال نامیدن شهدای آتش‌نشان تحت عنوان شهید ایثارگر هستیم که بر اساس قانون جامع ایثارگری که از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است، مزایای مشخصی دارد، افزود: اگر یک آتش‌نشان شهید شود حقوق وی قطع و تبدیل به یک مستمری بازنشستگی می‌شود و دقیقا به مانند یک بازنشسته در همه موارد با خانواده‌اش برخورد می‌شود و خانواده‌اش از هیچ تسهیلات و منافعی بهره‌مند نمی‌شوند، اما اگر این شهید به عنوان ایثارگر شناخته شود از کلیه امکانات بنیاد شهید اعم از وام، پاداش و ... بهره‌مند می‌شود و فرزندان و خانواده وی نیز می‌توانند از مزایای فرزند شهید بودن همچون تسهیلات آموزشی و ... استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعداد آتش‌نشانان شهید در سراسر کشور به 100 نفر هم نمی‌رسد و بار مالی برای دولت ندارد، گفت: تنها اتفاقی که می‌افتد اینکه بار مالی شهید ایثارگر نامیدن این شهدا در سرفصل‌های بودجه شهرداری‌ها می‌نشیند و ربطی به دولت ندارد.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید عنوان کرده از آنجایی که قانونی در خصوص پذیرش آتش‌نشانان به عنوان شهید ایثارگر وجود ندارد، این کار را انجام نمی‌دهد، گفت: با این حال مسئولان شهرداری معتقدند که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه شهردار تهران موافقت خود را با شهید نامیدن آتش‌نشانان انجام داده اما بنیاد شهید عنوان کرده از آنجایی که قانونی در این راستا وجود ندارد و ابلاغی نیز از سوی مجلس انجام نشده، انجام آن میسر نیست.

فرزند شهید تندگویان با اشاره به نامه اخیرش به رییس مجلس، گفت: در حال حاضر مجلس درگیر بودجه سال آینده است اما نکته قابل توجه این است که 18 نفر از فرزندان شهید به عنوان نماینده فعال هستند و گروه فرزندان شهدای مجلس را تشکیل داده‌اند که من با مفتح (فرزند شهید مفتح) در خصوص این مساله صحبت کرده و وی از این موضوع استقبال کرد.

تندگویان با بیان اینکه بنا بر آیین‌نامه مجلس اگر 15 نماینده به طور همزمان درخواستی را مطرح کنند این موضوع در صحن علنی قابلیت طرح پیدا می‌کند، گفت: امیدواریم پس از فصل بودجه‌ریزی‌ها بتوانیم بحث شهید ایثارگری آتش‌نشانان را در صحن علنی با حمایت فرزندان شهدا در مجلس پیش ببریم.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تهران با آتش‌نشانان شهید به مانند ایثارگران برخورد می‌کند، گفت: با این حال برای استفاده از برخی تسهیلات مانند تسهیلات آموزشی و کنکور نیازمند همراهی دستگاه‌های دیگر هستیم که باید بنیاد شهید فکری در راستای این موضوع داشته باشد.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 728545

وب گردی

وب گردی