بررسی تأثیر برندسازی در افزایش سهم بازار داروها و فرآورده‌های گیاهی

پنجمین همایش «طلای سبز» با مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 24 و 25 بهمن‌ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت، تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست، بلکه «تندرستی نداشتن هیچ‌گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است».

این تعریف صریح، دغدغه‌ سیاست‌گذاران نظام سلامت ایران به‌ ویژه سازمان غذا و دارو را از تمرکز صرف به تولید یک محصول که منجر به توقف بیماری شود، به موضوعی کلی‌تر سوق داده است و آن اصلاح شیوه‌ زندگی است.

مهم‌ترین نمونه این دغدغه‌ها، فعالیت‌های گسترده کشور در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی است که در راستای همین حرکت، فعالان عرصه دارو نیز با هوشمندی، پیکان تولید خود را به سمت داروهای گیاهی جهت داده‌اند.

این حرکت بزرگ، منشاء فکری است که حاصل آن، درمان کامل یک بیماری است و زمانی می‌توانیم بگوییم درمان کامل که بیماری، راهی برای نفوذ پیدا نکند که این هدف با اصلاح سبک زندگی و استفاده از فرآورده‌های طبیعی و گیاهی تا حد قابل‌توجهی به تحقق می‌رسد.

در همین راستا «همایش طلای سبز» یکی از نمونه‌های موفق کشوری در حوزه پژوهش و آموزش به شمار می‌رود که با حمایت سازمان غذا و دارو به‌صورت سالانه برگزار می‌شود.

چهار دوره گذشته «همایش طلای سبز» بین سال‌های 91 تا 94 برگزارشده و موضوعات مختلفی همچون سالم‌سازی فرآورده‌ها و محصولات گیاهی، طبیعی و سنتی از مزرعه تا سفره، شناخت گیاهان دارویی و ظرفیت‌های این صنعت، فرهنگ‌سازی در خصوص تجویز و مصرف داروهای گیاهی از سوی پزشکان و متخصصان این حوزه، بررسی چالش‌های موجود در زنجیره تأمین و عرضه فرآورده‌ها و داروهای گیاهی، طبیعی و سنتی، کاربرد فرآورده‌ها و محصولات گیاهی در صنعت داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی و غیره را جزو محورهای اصلی خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش، پنجمین «همایش طلای سبز» با محورهای مختلف در حوزه پژوهش‌های علمی، اقتصادی و کلان برگزار می‌شود.

بخش پژوهش علمی این همایش شامل «بررسی پیشرفت‌های اخیر در درمان بیماری آلزایمر با استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی»، «درمان بیماری MS با استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی»، «درمان بیماری دیابت با استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی» و «درمان بیماری IBS با استفاده از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی» است.

همچنین «بررسی تکنولوژی‌ نوین در حیطه فرآوری و کشت گیاهان دارویی و محصولات گیاهی»، «متدهای نوین در خصوص زندگی سازگار با محیط زیست» و نیز «اصول درمان ذهنی و فیزیکی به واسطه بهره‌گیری از داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی» از جمله محورهای بخش پژوهش «همایش طلای سبز» است.

دربخش پژوهش اقتصادی روند صادرات فرآورده‌های طبیعی و گیاهی در سال‌های اخیر و تأثیر برندسازی در افزایش سهم بازار داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی بررسی می‌شود.

بخش پژوهش کلان نیز شامل تدوین ساز و کار نظام‌مند برای گیاهان دارویی و محصولات گیاهی، تعهدات اخلاقی در پژوهش در داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی، آینده پژوهی و بررسی سند چشم‌انداز توسعه داروها و فرآورده‌های طبیعی و گیاهی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، رئیس شورای سیاست‌گذاری «همایش طلای سبز» محمود خدادوست وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی عضو این شورا و امیرحسین جمشیدی عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی نیز دبیر علمی این همایش هستند.

محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در راستای برگزاری پنجمین همایش طلای سبز اظهار کرد: با با توجه به افزایش عوارض جانبی داروهای شیمیایی و گران شدن قیمت این نوع داروها به نسبت میزان درآمد خانواده‌ها، نیاز به در پیش گرفتن روش‌های ساده‌تر و ارزان‌تری بر اساس دانش بومی احساس می‌شود؛ راهی که بتواند در حوزه‌ سلامت جامعه به‌عنوان مکمل عمل کند. این نگرش جهانی، شرایطی را به وجود آورده است که در زمینه مصرف داروهایی با منشأ گیاهی و فرآورده‌های طبیعی استقبال قابل‌توجهی از سوی متخصصان و مردم صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی به‌طور مشخص تعریف شود، اقلام گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در این حوزه به‌طور خاص است. زیرا گاهی شاهد صادرات محصولاتی مانند زعفران، گل خشک، عناب و غیره هستیم که به نام این حوزه نیست. همچنین باید مشخص کنیم اگر محصولات این صنعت به کشوری مانند چین صادر می‌شود، نوع مصرف آن در چه زمینه‌ای است؟

عضو شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش طلای سبز با تاکید بر تبیین وضع موجود صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و تعریف دقیق محصولات گفت: ثبت اطلاعات و آمار غلط از روند تولید و صادرات گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت محسوب شده که باعث می‌شود بر اساس آمارسازی‌های غلط، تصمیمات اشتباهی هم گرفته شود.

منبع: ایسنا

205/200

کد خبر: 728563

وب گردی

وب گردی