استاد دانشگاه آزاد اسلامی : ضربه مهلک بر اقتصاد آمریکا با از دست دادن نیروهای نخبه ایرانی/ترامپ به کارهای یدی در سطوح پاییین اعتقاد دارد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عواقب ناشی از سیاست اتخاذی اخیر ترامپ مبنی بر عدم اجازه ورود ایرانیان به این کشور تصریح کرد: حداقل عواقب آن این است که این کشور ، چیزی در حدود 70 درصد از نخبه های ایرانی صاحب مدال مسابقات علمی بین المللی که در گذشته برای ادامه تحصیل به آمریکا می رفتند را از دست خواهد داد.

فرهاد غفاری عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات درگفت و گو با ایسکانیوز درباره سیاست های اتخاذی اخیر دونالد ترامپ و تاثیرش در بازار بین المللی گفت: این بحث را از لحاظ اقتصادی می توان در چند محور ارزیابی کرد که یکی از آنها مربوط به تجارت بین المللی است که بحث عمده آن به معنای نگاه به داخل است.

وی ادامه داد: ترامپ با این اقدام نوع ارتباطش را با شرکای تجاری خود عوض می کند و با توجه به نگاه رو به داخل ممکن است ارتباطات تجاری با شرکای قدیمی اش کمرنگ تر شود.

غفاری با بیان اینکه با این روش ممکن است درآمدهای ناشی از تجارتشان نیز کم شود اذعان داشت: با توجه به اینکه ظاهرا ترامپ یا مشاورینش با پدیده جهانی شدن اختلاف نظر دارند و به نظر می رسد در این پدیده جهانی شدن و اقتصادهایی که در هم می شوند ،نظر مساعدی ندارد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که اگر چنین وضعیتی حاکم شود باید به سراغ تعرفه و سهمیه و مسایلی از این دست رفت اظهار داشت: در نظریه های اقتصادی با داشتن تعرفه و سهمیه ممکن است سود در آن کشوری که می خواهد جلوی واردات را بگیرد لزوما زیاد نشود ،چرا که با این احتساب ، قیمت کالا در ایالات متحده گران خواهد شد .

وی ادامه داد: بنابراین در بعد اول انزوا طلبی و خارج شدن از پیمان های بین المللی آن،نفی جهانی شدن و گسترش تجارت احتمالا در بلند مدت نمی تواند برایش مفید واقع شود وباید سیاست هایش را مجددا تعدیل کرده و به سمتی که آمریکا در 30 ساله اخیر رفته ،یعنی جهانی شدن ، تجارت ،کاهش تعرفه و کار کردن با کشورهای دیگر بازگردد.

غفاری با اشاره به اینکه در مورد بعدی نگاهش به اقتصاد داخلی خود حتی از مورد قبلی نیز بدتر است خاطرنشان کرد: به عبارتی او اکنون بر روی صنایعی سرمایه گذاری می کند که اقتصاد آمریکا قبلا از آن عبور کرده و اکنون در مرحله تولید و صدور تکنولوژی های نو است،اقداماتی همچون: لوله گذاری ،ماشین سازی و کارگزاری سطح پایین.

وی ادامه داد: به عبارتی با این عمل آن ارزش افزوده ای را که کارگرهای هایتک در گذشته داشتند را در نظر نمی گیرد و با سرمایه گذاری بر روی جناح یا بخشی از کارگران که فاقد ارزش افزوده بالایی هستند، فقط در سطوح پایین جامعه ایجاد اشتغال کرده است،که آن هم نشان داده شده که در بلندمدت نمی تواند مفید واقع شود و حتی مزیت تولیدی اقتصاد آمریکا نیز متاثر از آن ممکن است آسیب پذیرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علوم تحقیقات با اظهار اینکه اصل حرکت شتابناک آمریکا بر روی تولید فناوری و فروش و صادرات و از این قبیل است افزود: ظاهرا او زیاداعتقادی به اینها ندارد و بیشتر بر روی کار یدی و ماشین سازی و لوله کشی و کارهای یدی ای با تکنولوژی پایین اعتقاد دارد. بنابراین چه در داخل و چه در خارج در بلندمدت رویکرد اقتصادی اش مفید نخواهد بود،شاید در کوتاه مدت تغییراتی حاصل کند اما در درازمدت عملا بی نتیجه خواهد بود.

غفاری با اشاره به عواقب ناشی از سیاست اتخاذی اخیر ترامپ مبنی بر عدم اجازه ورود ایرانیان به این کشور تصریح کرد: حداقل عواقب آن این است که چیزی در حدود 70 درصد از نخبه های ایرانی صاحب مدال مسابقات علمی بین المللی که در گذشته برای ادامه تحصیل به آمریکا می رفتند و سهم بالایی از آنها نیز در همانجا مشغول به کار می شدند، با این اقدام ترامپ دیگر به آنجا نخواهند رفت و از این جهت از لحاظ اقتصادی و خانوادگی بسیار به سود ما نیز خواهد بود.


وی ادامه داد: با این کار ضرر بزرگی را به رشد اقتصاد خود آمریکا نیز وارد کرده است چرا که حداقل سالی 20 تا 30 درصد نخبه های ایرانی را می توانست وارد اقتصاد خود کند. همانطور که می دانید توسعه اقتصادی به وسیله داشتن نیروی کار متخصص محقق می شود و این اتفاق در گذشته در آمریکا توسط جذب نیروی کار متخصص از متخصصین دنیا اتفاق می افتاد، که با این اتفاق اخیر ، با از دست دادن این نیروها ، بسیاری از نیروهای متخصص علی الخصوص ایرانی ها در کشور خود مانده و برای کشور خودشان مثمرثمر خواهند بودو این رویداد خیلی به نفع کشور ما هم خواهد بود،چرا که باعث رشد کشور خودمان خواهد شود.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این اقدام نیز ادامه آن سیاست غلط آمریکا اعم از دیوار کشیدن دور آمریکا و جدا کردن ملتها از هم است افزود: این سیاست ها شاید در کوتاه مدت پیش برود ولی در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود و آنها را ناگزیر به بازگشت به مسیر اصلی گذشته خواهد کرد.

402/601

کد خبر: 728678

وب گردی

وب گردی