چین: آمریکا ثبات در شرق آسیا را به خطر می‌اندازد

یک مقام وزارت خارجه چین امروز(شنبه) در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تعهد ایالات متحده به دفاع از مجموعه جزایر مورد مناقشه میان چین و ژاپن گفت: آمریکا ثبات منطقه‌ای در شرق آسیا را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، لیو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در اظهاراتی از آمریکا خواست تا از بحث درباره مسئله مناقشه بر سر این جزایر که چینی‌ها به آن«دیااویو» و ژاپنی‌هابه آن «سنکاکو» می‌گویند، پرهیز کند.

این مقام چینی برادعای کشورش درباره حاکمیت بر این جزایر کوچک خالی از سکنه تاکید کرد.

لیوکانگ در بیانیه‌ای که در وبسایت وزارت امور خارجه چین منتشر شد عنوان کرد، معاهده سال ۱۹۶۰ میان ژاپن و آمریکا یک "محصول جنگ سرد" است که نباید باعث تضعیف حاکمیت ارضی و حقوق مشروع چین شود.

وی خاطر نشان کرد: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم رفتاری مسئولانه در پیش بگیرد و از ایراد اظهارات "اشتباه" درمورد مسئله حاکمیت بر جزایر "دیااویو" خودداری کند و از پیچیده‌تر کردن مسئله و ایجاد بی‌ثباتی در وضعیت منطقه بپرهیزد.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات جیمز ماتیس، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ در اولین سفرش به منطقه آسیا به ژاپن ایراد شد. ماتیس در این سفر تاکید کرد که دولت ترامپ به موضع سابق آمریکا در این خصوص که معاهده امنیتی آمریکا- ژاپن شامل دفاع از تداوم اداره جزایر "سنکاکو" توسط ژاپن، پایبند است.

همچنین چین به حرف‌های اخیر ماتیس در کره جنوبی درباره تعهد دولت ترامپ به اجرای معاهده دولت اوباما با سئول مبنی بر استقرار سامانه‌های دفاع موشکی «تاد» در این کشور واکنش نشان داد.

لیوکانگ در این خصوص گفت: مخالفت قاطع چین با استقرار این سامانه هیچ تغییری نکرده و نمی‌کند. استقرار این سامانه‌ها موجب به خطرافتادن منافع راهبردی و امنیتی کشور های منطقه شامل چین و تضعیف توازن راهبردی در منطقه خواهد شد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 728786

وب گردی

وب گردی