دانشجوی واحد علوم و تحقیقات پایان نامه‌ خود را  به قهرمانان پلاسکو تقدیم کرد

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات واحد علوم و تحقیقات ، پایان‌نامه خود را به قهرمانان حادثه پلاسکو تقدیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛بهناز معزی دانشجوی این واحد دانشگاهی در متن پایان‌نامه خود با بیان این که "پایان کار این پژوهش، با حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو همراه شد"، نوشت: تقدیم به آتش‌نشان‌های شهید حادثه ساختمان پلاسکو، تقدیم به آتش‌نشان‌های قهرمان که روزها و شب‌ها برای خاموشی این آتش تلاش کردند و تقدیم به راویان صادق عرصه خبر که هم‌پای امدادگران حادثه، لحظه به لحظه‌ی این روزها و شب‌ها را اطلاع‌رسانی کردند.

پایان‌نامه بهناز معزی با عنوان «کاربرد رسانه‌ در ایجاد احساس سلامت در مردم» در واحد علوم تحقیقات دفاع شد، به روش پیمایشی با جامعه آماری «مردم باسواد شهر تهران»، «میزان هراس ناشی از اخبار بیماری‌های واگیر و مرگ‌آور» و «میزان کارکرد نامطلوب رسانه»، «میزان رضایت و احساس سلامت از اخبار و منابع دقیق و تخصصی» و «میزان کارکرد مطلوب رسانه» در ایجاد آگاهی و رضایت مخاطبان در مواقع انتشار اخبار بیماری‌های واگیر و مرگ‌آور را بررسی کرده است.

بر اساس بخشی از نتایج این پایان‌نامه، بررسی موردی میزان دربرگیری خبر درگذشت ناشی از قصور پزشکی «عباس کیارستمی» کارگردان مطرح سینما و «میزان هراس» ناشی از اخبار پیرامون آن، نشان می‌دهد که 93.75 درصد افراد نمونه در جریان این خبر بوده‌اند.

نتایج این پژوهش علاوه بر پیشنهاد به رسانه در جهت انتخاب محتوای موثرتر، به اهمیت این موضوع که در نظام سلامت از ابزار رسانه در محتوا چگونه استفاده شود نیز اشاره می‌کند.

وزارت بهداشت در استراتژی‌ و سیاست‌گذاری‌های سلامت کشور و گروه‌های مختلف جامعه مدیران و سیاست‌گذاران رسانه، در شرایط مشابه با موضوع پژوهش (اخبار بیمارهای واگیر و مرگ‌آور و اخبار پرونده قصور پزشکی عباس کیارستمی)، می‌توانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند.

پژوهشگر در این پایان‌نامه همچنین تاکید کرده است: توجه به احساس وابسته به سلامت مردم در پی انتشار اخبار حوزه سلامت نظیر بیماری‌های واگیر و مرگ‌آور می‌تواند در دستور کار شوراهای امنیت ملی قرار بگیرد؛ همان‌طور که در موارد سیاسی داخلی و خارجی و بعضا اقتصادی از مدیران مسوول و نمایندگان رسانه‌ها برای کنترل فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دعوت می‌شود.

همچنین دستاوردهای این پژوهش می‌تواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور خاص معاونت مطبوعاتی در طرح تدوین نظام جامع رسانه‌ای کشور مطرح شود.

محقق در پایان با با اهمیت خواندن «ارتقای احساس سلامت در مردم از طریق رسانه» آورده است: «رسانه» با انتخاب شیوه پوشش خبری اخبار «بیمارهای واگیر و مرگ‌آور» و «قصور پزشکی در درمان سرطان یک هنرمند معروف»، می‌تواند در جهت «ارتقای سلامت مردم» یا ناخواسته در جهت «تهدید سلامت» آنان گام بردارد؛ چرا که ترس و درماندگی احتمالی در نتیجه خواندن یا شنیدن این اخبار، می‌تواند به همان میزان امنیت سلامت جسمی و روانی مخاطب را تهدید ‌کند.

لازم به ذکر است این پایان نامه به راهنمایی دکتر زهرا خرازی آذر و به داوری محمد سلطانی فر و سید محمد دادگر صورت گرفته است.

203/200

کد خبر: 728873

وب گردی

وب گردی