بهپاک در آستانه ورود به فرابورس هیچ مطالبات معوقی ندارد

هفدهمین نشست یک دیدار یک عرضه فرابورس به تشریح و بررسی فرصت های شرکت بهپاک توسط مدیران این شرکت پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، مدیر عامل شرکت بهپاک در جلسه "یک دیدار یک عرضه" این شرکت در خصوص وضعیت بهپاک گفت: شرکت بهپاک گذشته درخشانی در بازار سرمایه داشته که این گذشته متاسفانه در سالهای 82 83 مقارن با اتفاق هایی شد که به عملکرد شرکت مربوط نبود اما پیرو این اتفاقات شرکت در سال 87 از بورس خارج شد از آن سال به بعد که با زیان انباشه 5 برابر سرمایه ثبت شده مواجه شده سرانجام شرکت تصمیم گرفت در عملکرد خود بازنگری داشته باشد. در سال 87 شرایط شرکت دگرگون شد.

علیرضا شریفی مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت بهپاک با اشاره به اینکه در بررسی حیات این شرکت باید 4 دهه را نگاه کرد گفت: در این 4 دهه شرکت فقط سه سال سخت را تجربه کرد باقی سالها درخشان بود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت روغن کشی کشور از ابتدای سال گذشته دچار دگرگونی شگرف شده افزود: اگر تا پایان سال 93 فقط حدود هفت تا هشت در صد روغن کشی در کشور فعال بود امسال این ظرفیت به حدود دو میلیون و سیصد هزار تن از 4میلیون تن ظرفیت روغن کشی کشور رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه سمت و سوی این صنعت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت: صنعت در تلاش است با ظرفیت کامل فعال شود و واردات سنتی روغن خام جای خود را به واردات دانه یا توسعه کشت دانه بدهد.

این مقام مسوول در معرفی شرکت بهپاک گفت: این شرکت در سال 1347 به ثبت رسید آخرین افزایش سرمایه شرکت در بهمن سال 1394 بود که این شرکت در سه سال گذشته بیش از 32 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است.

شریفی درباره وضعیت سهامداری شرکت گفت: بیش از 74 درصد این مجموعه متعلق به گروه توسعه صنایع بهشهر است باقی سهام در اختیار سرمایه گذاری بانک ملی و سرمایه گذاری بانک سپه است.

همچنین شرکت 7 هزار نفر سرمایه گذار حقیقی دارد که 12 درصد سهام این مجموعه را در اختیار دارد.

وی فعالیت های تولیدی این شرکت را به دو گروه روغن کشی و تولید آرد و پروتئن سویا تقسیم کرد و گفت: برندهای شرکت سبحان، توتک، آوین، سبحان طلایی و بهپاک است که پخش های بزرگ کشور محصولات خانوار را با این برندها توزیع می کنند.

مدیر عامل شرکت بهپاک در ادامه به جایگاه این مجموعه در صنعت اشاره کرد و گفت: ظرفیت اسمی روغن کشی بهپاک 350 هزار تن است مصرف روغن کل کشور یک میلیون 400 هزار تن و مصرف کنجاله کل کشور 2 میلیون و 500 هزار تن است که 76 درصد روغن و 40 درصد کنجاله وارداتی است.

شریفی در ادامه به بررسی صورت های سود و زیان شرکت بهپاک پرداخت و اظهار داشت: شرکت در سال گذشته 423 میلیارد تومان محصول به فروش رسانده که حاشیه فروش این شرکت 65 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با ارقام سال ماقبل رقم قابل توجهی است.

وی با تاکید بر اینکه این رقم هر سال خوب و قابل قبول بوده است گفت: هزینه ها ثابت شرکت 24 میلیارد تومان است که بخش عمده آن هزینه پرسنلی است سود عملیاتی سال 95 نیز 42 میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه احتمالا اواخر اسفندماه مجمع سالیانه این شرکت را برگزار خواهند کرد گفت: در نگاهی به روند سودآوری شرکت متوجه می شویم که سودعملیاتی هر سال مثبت بوده است.

شریفی به پیش بینی سود 34 میلیارد تومانی عملیاتی برای سال 96 اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود سودی که در سال 95 محقق شد برای سال آینده اتفاق نیفتد. و حتی مقداری از سود عملیاتی کم شود.

وی اینگونه توضیح داد: در سال 88 تا 90 در سطر سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها سه رقم قابل توجه است که این ارقام به دلیل فروش سهام بانک اقتصاد نوین و زمین نکا است.

مدیرعامل بهپاک با اشاره به اینکه شرکت به سمت کاهش دارایی های غیرمولد حرکت می کند ادامه داد: از سیاست های اصلاح ساختار تامین نقدینگی و برون رفت از شمول ماده 141 کاهش دارایی های غیر مولد است که ما به آن عمل کردیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه روند سود عملیاتی شرکت در 10 سال گذشته همواره مثبت بوده است گفت: تغییرات مثبت هزینه مالی قابل مقایسه با تغییرات فروش نیست چرا که اصلاح ساختار و رهایی از دارایی های غیر مولد مورد توجه قرار گرفته است.

شریفی در ادامه در خصوص اینکه چگونه شرکت بهپاک از شمول ماده 141 خارج شد گفت: در اولین قدم 71 میلیارد تومان بدهی بانک ملی تسویه شد و در حال حاضر هیچ بدهی به این بانک نداریم.

بهبود روند سودآوری، توسعه فعالیت های بازرگانی، توقف فعالیت شرکت های فرعی و اجتناب از فعالیت های موازی، فروش دارایی های غیر مولد، بهره برداری از منابع مالی ارزان، استقرار سیستم های مکانیزه یکپارچه، تنوع برند محصولات، معافیت مالیاتی بر ارزش افزوده در محصولات پروتئینی بهپاک و ارتقای بهره وری از دیگر دلایلی بود که باعث شد شرکت از زیان دهی خارج شود.

مدیر عامل شرکت بهپاک درباره برنامه های آتی این شرکت این گونه گفت: اولین برنامه تغییر کاربری 48 هزار متر مربع اراضی صنعتی و باغ و فضای سبز کارخانه به تجاری و مسکونی است.

فروش زمین گرگان خرید و نصب ماشین آلات جدید افزایش ظرفیت تولید پروتئین اسفتاده از مخزن بجای کیسه و تداوم فعالیت بازرگانی از دیگر برنامه های آینده شرکت است.

وی همچنین در تشریح فرصت ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف بهپاک این گونه گفت: موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، برند، تکنولوژی منحصر به فرد خصوط تولید، ریل قطار، بهره مندی از بزرگ ترین شرکت های پخش کشور، نیروی انسانی متخصص و متعهد، اعتبار و ظرفیت های بانکی و دسترسی به بندر امیرآباد از نقاط قوت و فرصت های این مجموعه است. اما شرکت با نقاط ضعف و تهدیدهایی نیز مواجه است که از جمله آنها بی ثباتی تعرفه های گمرکی، وابستگی به واردات، کاهش میل به مصرف غذاهای فوری و ضعف اطلاعات بازار و رقبا می باشد.

شریفی به اهم نسبت های مالی اشاره کرد و افزود: هزینه های مالی نسبت به فروش نصف شده تعداد نیروی انسانی کاهش و سرانه فروش افزایش یافته است.

سودعملیاتی به فروش نزدیک به 10 درصد در سال 95 رسیده که در تاریخ فعالیت بهپاک بی نظیر بوده است.

مدیر عامل این شرکت در تشریح افتخارات آن گفت: بهپاک جزء 161 شرکت بزرگ کشور است که در چند سال مداوم اخیر تندیس حمایت از مصرف کننده را دریافت کرده و همچنین صنعت برتر کشور نیز می باشد.

در ادامه این مراسم مدیران شرکت بهپاک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند

شریفی درباره محافظه کار بودن پیش بینی سود سال 96 نسبت به سال 95 شرکت گفت: صورت های مالی سال 96 محافظه کارانه نیست درصورتیکه سال 95 را کنار بگذاریم و این صورت مالی را با سالهای دیگر مقایسه کنیم پیش بینی سود 143 میلیاردی برای سال 96 منطقی است.

به گفته وی در سال 95 شرکت یک کشتی دانه ارزان قیمت خریداری کرده که نه تنها در شرکت بهپاک بلکه در کل کشور اتفاق بی نظیری بود و موجب شد بهای تمام شده به شدت کاهش پیدا کند و سود شرکت به همین دلیل به 416 میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت بهپاک افزود: این اتفاق متاثر از عوامل خارج از کنترل و غیر مدیریتی بود. ممکن است امسال هم چنین اتفاقی هم رخ دهد اما نمی توانیم آن را در پیش بینی های بودجه بگنجانیم چرا که بودجه باید با واقعیت ها پیش بینی شود.

وی همچنین درباره کاهش هزینه های مالی گفت: دلیل کاهش هزینه های مالی کاهش حجم فعالیت هم در حوزه بازرگانی هم در حوزه تولید بود.

مدیر عامل بهپاک از صادرات سالیانه 1500 تا 2000 تن محصول به کشورهای عراق، افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه خبر داد و گفت: واردات ما از آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، ایالات متحده، کانادا و اوکراین انجام میشود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: امروز بدهی معوق شرکت صفر است مطالبات مشکوک نیز پس از کسر ذخیره صفر است و هیچ نقطه ابهامی در این خصوص وجود ندارد و این شرکت جزو 10 شرکت شفاف بازار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت بهپاک نرخ ارز محاسباتی شرکت را ارز مبادلاتی اعلام کرد و گفت: پیش فرض بودجه نیز ارز مبادلاتی است.پیش بینی ما در خصوص نرخ ارز حمایت دولت از صنعت است. اما در صورتیکه تخصیص ارز مبادله ای قطع شود در قیمت محصول تاثیر گذار خواهد بود.

101/401

کد خبر: 729032

وب گردی

وب گردی