رئیس جمهوری آلمان موضع صریح اروپا را در قبال فرمان مهاجرتی ترامپ خواستار شد

رئیس جمهوری آلمان گفته است که کشورش بر بی میلی پس از جنگ فائق آمده و می‌تواند در امور جهانی حضور داشته باشد و آماده شده تا از نظر سیاسی و نظامی نقش فعالتری را در نتیجه بریگزیت و انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ایفا کند.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه گاردین، یوآخیم گائوک، رئیس جمهوری آلمان گفت، بسیاری از آلمان‌ها دارند این مساله را می‌پذیرند که با وجود اینکه هنوز برخی به شکل تسلط آلمان بر امور جهانی شک و تردید دارند، این کشور دارد خودش را آماده می‌کند تا نقش فعال‌تری در امور جهانی داشته باشد.

وی گفت:‌ ما می‌توانیم به این مساله افتخار کنیم که آلمان نسبت به گذشته تغییر کرده است و ما در حال حاضر در صلحی بادوام با همسایگانمان هستیم و به شریکی قابل اعتماد در اتحادیه اروپا و ناتو بدل شده‌ایم. کشور در صلح است و از رفاه سراسری برخوردار است. البته هنوز هم برخی از آلمان‌ها با این ایده که کشور می‌تواند مسئولیت بیشتری در عرصه بین‌الملل داشته باشد، مشکل دارند. به نظرم ما می‌توانیم در کنار سایر کشورهای جهان در مسائل مهم حضور داشته باشیم. کشوری که به خودش اعتماد دارد می‌تواند شریک قابل قبول و معتمدی برای سایرین باشد.

گائوک ۷۷ ساله همچنین گفت که موضع پس از جنگ آلمان از سوی بسیاری از شهروندان این کشور به صورت تدریجی به سمت رویکردی عملگرا می‌رود؛ پیشتر آلمان‌ها به دلیل گذشته نظامی‌گریشان حتی این ایده را هم رد می‌کردند که کشور خودش سلاح داشته باشد. حتی افزایش بودجه دفاعی دیگر کمافی سابق با مقاومت از سوی اکثریت جمعیت این کشور روبرو نمی‌شود. برای مدتی برخی آلمانی‌ها بابت داشتن سلاح هم شرمسار بودند. اما بسیاری از آنها اکنون این مساله را پذیرفته‌اند که سرزمینشان به یک کشور قابل اعتماد بدل شده که قطعیت قانونی خود را افزایش می‌دهد، نهادهایش روبه رشد هستند و شهروندان دموکراتیک با ثباتی دارد که آماده‌اند تا این دستاوردها را به کار بگیرند و در عرصه جهانی مسئولیت داشته باشند.

رئیس جمهوری آلمان که پیشتر یک روحانی پروتستان بود و در آلمان شرقی به یک فعال حقوق بشری ضد کمونیست بدل شد، گفت: آلمانی که می‌شناسم می‌تواند در عرصه‌ها و تحولات سیاسی شامل یورواسکپتیزم و نئوناسیونالیسم خیلی خوب عمل کند.

گائوک به این مساله اشاره کرد که با وجود رشد سوالات جدی، آلمان‌ها همانند اعضای اتحادیه اروپا وفادارانه در کنار پروژه اروپایی ایستاده‌اند چون اروپا در "دی.ان.ای" آلمان است. من از نتایج رفراندوم بریگزیت درس گرفتم. هم این مساله و هم انتخاب ترامپ بر ضرورت این مساله تاکید کرده که سیاستمداران باید یاد بگیرند که با زبانی ساده تر صحبت کنند و مردم را به پوپولیست‌ها وا نگذارند. به نظرم انگلیس به دلیل انتخاب بریگزیت برای یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله دچار بازتاب تنش زایی خواهد شد.

وی همچنین تایید کرد که سیاست درهای باز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان باعث ایجاد تفرقه در جامعه آلمان شده است اما از بیان این مساله که این سیاست یک محاسبه نادرست است، امتناع کرد. ما همگی در مقابل آوارگان مسئول هستیم.

گائوک همچنین خواستار بهتر شدن وضعیت مرزهای خارجی اروپا به وسیله دسترسی‌های منظم و مسیرهای دسترسی قانونی برای افرادی شد که به دنبال جای امن یا ورود به اروپا هستند.

وی همچنین تصمیم اخیر ترامپ را در ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به داخل آمریکا را سرزنش کرد و آن را مخالف با شرافت انسانی، برابری و آزادی مذهبی خواند و یک اشاره صریح اروپا را در قبال فرمان ترامپ خواستار شد.

بإشارة واضحة من أوروبا ضد مرسوم الرئیس الأمریکی دونالد ترامب بحظر دخول مواطنی سبع دول ذات أغلبیة مسلمة إلی الولایات المتحدة.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 729067

وب گردی

وب گردی