طراحی و راه‌اندازی سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور

با حضور رئیس سازمان محیط زیست از سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور که توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است، رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور که توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از فعالان این حوزه در گیت بوستان اهواز محل برگزاری همایش روز جهانی تالاب‌ها رونمایی شد.

این سامانه که به منظور معرفی تالاب‌های کشور طراحی شده و هشت تالاب را تحت پوشش قرار می‌دهد، در همایش روز جهانی تالاب‌ها در اهواز رونمایی شده است.

گفتنی است، تجمیع و به روزرسانی داده‌ها و اطلاعات تالاب‌های کشور در قالب سامانه جامع تحت وب، نمایش دینامیک و تحلیل تغییرات زمانی و مکانی داده‌ها، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در تولید نقشه‌های کاربردی و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها هدف راه‌اندازی این سامانه است.

سامانه ژئوپورتال تالاب‌های کشور، نخستین سامانه اطلاعات مکانی تالاب‌هاست که اطلاعات آن روی گوگل ارث و گوگل مپ نمایش داده می‌شود و سطح دسترسی متفاوتی برای کاربران تعریف شده است.

این سامانه در حال حاضر هشت تالاب از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری را تحت پوشش قرار می‌دهد و به صورت پایلوت ابتدا برای تالاب‌های شادگان و هورالعظیم اجرا می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، این سامانه با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی غنی از تالاب‌های کشور با قابلیت ارائه، ساماندهی، تحلیل و گزارش‌گیری اطلاعات مهم و مرتیط با تالاب‌ها به منظور افزایش سهولت دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آنها، راه‌اندازی شده است.

شایان ذکر است، امکان مشاهده هوشمند تغییرات زمانی پارامترهای کمی وکیفی مرتبط با تالاب در قالب نمودار، تأمین بستری مناسب جهت بارگذاری اطلاعات مکانی مربوط به تالابهای کشور، جمع آوری داده‌های ماهواره‌ای و اطلاعات زمینی مرتبط با تالاب و تبدیل آن با داده‌های مکانی، امکان مشاهده و گزارش گیری و انجام پردازش‌های اولیه آماری روی داده‌های تالاب از جمله ویژگی های متمایز سامانه ژئوپرتال ملی تالاب های کشور است.

گفتنی است، این سامانه توسط شرکت سپهر دور کاو (http://sdk.co.ir ) از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شده است. این شرکت با ایده محوری کاربرد فناوری سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی در علوم جوی و زمینی به همراه طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم ها و سیستم های وابسته، متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان ممتاز این دانشگاهی در سال 1393 تاسیس شده است.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 729170

وب گردی

وب گردی