مسؤولیت صندوق، محافظت از ارزش سرمایه است/برای بودجه سال 96 با مشکل مواجهیم

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از آن‌جایی که در آخرین نسخه قانون بودجه که به شورای نگهبان ارائه شده، سهمی برای صندوق در ردیف بودجه معاونت علمی‌وفناوری پیش‌بینی نشده است، برای بودجه سال 96 با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایسکانیوز، سید فرهنگ فصیحی، با بیان اینکه حدود 2700 شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به فعالیت بوده که از این تعداد حدود 60 درصد شرکت دانش‌بنیان نوپا با میانگین سنی زیر 30 سال هستند، اظهار کرد: منطق اقتصادی را در بحث کسب و کار نمی‌توان کنار گذاشت؛ اما با این حال نحوه ارائه تسهیلات در صندوق نوآوری وشکوفایی نسبت به عرف تامین سرمایه در محیط اقتصادی کشور که بر عهده بانکها و مؤسسات مالی متداول است، به مراتب راحت‌تر است.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت سرمایه، طرح ارائه شده باید دارای ارزش باشد، افزود: یکی از مسؤولیت‌های صندوق محافظت از ارزش سرمایه است که برای مراقبت از این سرمایه ملی، کف مقررات و ضوابط را اعمال می‌کنیم.

وی با اشاره به برخی سختگیری‌ها در ارادئه تسهیلات، تصریح کرد: سختگیری در ارائه تسهیلات وجود دارد؛ اما این مواضع در راستای حفظ سرمایه صندوق است، اما تاکید می‌کنم که این سخت‌گیری‌ها یک دهم سختگیری بانکها و نهادهای مالی کشور نیست.

فصیحی اظهار کرد: البته عموم شرکتهایی که برای دریافت تسهیلات به صندوق مراجعه می‌کنند، در فضای کسب و کار فعالیت جدی نداشته‌اند؛ از این رو شناخت چندانی نسبت به قواعد اخذ تسهیلات ندارند که صندوق با تاسیس دفتر توانمندسازی طی یک سال اخیر سعی داشته از طریق مشاوره کسب و کار قواعد و الزامات تامین مالی را به شرکت‌ها ارائه دهد.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: به هر حال ما متعهد هستیم تا حد امکان شرکتها را یاری کرده و از طرف دیگر ابزارهای لازم را برای کمک به شرکتها فراهم کنیم.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که دولت طی دو سه سال اخیر سهم سرمایه صندوق را در ردیف بودجه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری منظور و صندوق توسعه ملی نیز از طریق معاونت علمی به ما کمک می‌کرد،

وی در ادامه ضمن اشاره به بودجه صندوق و این‌که بودجه سال 95 صندوق تامین شده است، گفت: سرمایه صندوق به تدریج از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود که دولت طی دو سه سال اخیر سهم سرمایه صندوق را در ردیف بودجه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری منظور و صندوق توسعه ملی نیز از طریق معاونت علمی به ما کمک می‌کرد.

فصیحی با بیان اینکه برای بودجه سال 96 با مشکل مواجه هستیم، افزود: در آخرین نسخه قانون بودجه که به شورای نگهبان ارائه شده، سهمی برای صندوق در ردیف بودجه معاونت علمی‌وفناوری پیش‌بینی نشده است. حال اگر دولت برنامه یا مکانیزم دیگری برای تامین سرمایه صندوق دارد، از آن بی اطلاع هستم.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه باید با استفاده از پول نفت در فضای توسعه تکنولوژی به خلق ثروت از طریق دانش کمک کنیم، گفت: منطق کار در اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل سرمایه زیرزمین به ارزش افزوده است. درواقع باید این سرمایه را به علم، توان علمی، توان نوآوری و توسعه تکنولوژی تبدیل کنیم تا از این طریق توان حل مسائل مختلف را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز سعی دارد تا با بخشی از سرمایه نفت کشور و استفاده از ظرفیت فکری فناوران به تولید محصول مبتنی بر تکنولوژی در راستای بهبود کیفیت زندگی، سلامت مردم، اقتصاد و امنیت بیشتر مردم کمک کند.

200/202

منبع: ایسنا

کد خبر: 729175

وب گردی

وب گردی