افزایش ۳۰ درصدی استفاده از نرم افزارهای مسدود کردن تبلیغات در جهان

استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای جلوگیری از نمایش تبلیغات اینترنتی (Ad Blockers)، در سراسر جهان ۳۰ درصد  افزایش داشته است.

به گزارش ایسکانیوز، فیس‌بوک سعی دارد استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات را منع کند و گوگل نیز در تلاش است تا در این زمینه پیش‌دستی کند. اما مهم نیست که این غول‌های فناوری چقدر برای این هدف تلاش کنند، زیرا مردم که همیشه نیروی حیاتی مدل‌های کسب‌وکارهای آنلاین تلقی می‌شوند، از نرم‌افزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات استفاده می‌کنند و این کار در سراسر جهان بین کاربران در حال افزایش است.

سال گذشته در کل ۱۱ درصد از کاربران اینترنت در سراسر جهان از نرم‌افزارهای مسدودکننده‌‌ی تبلیغ استفاده کرده‌اند تا بدین طریق از به نمایش درآمدن برخی از تبلیغات هنگام مرور وب‌سایت‌های مختلف جلوگیری کنند. این میزان یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه متصل به اینترنت، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا رایانه‌های شخصی معمولی از این نوع نرم‌افزارها استفاده کرده‌اند.

با توجه به آمار مورد اشاره و بنا به گزارش PageFair، میزان استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات، ۳۰ درصد افزایش یافته است. اگر با PageFair آشنایی ندارید، بد نیست بدانید این استارتاپ به کمپانی‌های مختلف کمک می‌کند تا بخشی از ضررهایی ناشی از استفاده نرم‌افزارهای مسدودساز تبلیغات را که هرساله در کل معادل ده‌ها میلیون دلار است، جبران کنند.

منتقدان می‌گویند کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای بلاک‌کننده‌ی تبلیغات دیجیتال، یک پیمان نانوشته با وب‌سایت‌ها و ناشران محتوای دیجیتالی را می‌شکنند؛ چراکه این کار باعث می‌شود بخش قابل توجهی از درآمد وب‌سایت‌ها که از تبلیغات به دست می‌آیند، کاهش یابد.

ناظران صنعت تبلیغات دیجیتال می‌گویند ابزارهای مسدودکننده‌ی تبلیغات دیجیتال بخصوص در کشورهای در حال توسعه نظیر اندونزی در حال همه‌گیر شدن است. لازم به ذکر است که تقریبا دوسوم کاربران اینترنت در این نوع کشورها زندگی می‌کنند.

به گفته‌ی شیل بلانچفیلد، مدیر اجرایی PageFair، هم‌اکنون تعداد مسدودکننده‌های تبلیغات موبایلی بسیار افزایش یافته است، در حالی که هیچ‌کس این موضوع را پیش‌بینی نکرده بود. وی در ادامه اعلام کرده است که انتظار دارد در آینده‌ای نزدیک، شرایطی مثل شرایط کشورهای در حال توسعه در غرب نیز ایجاد شود.

البته افزایش استفاده از نرم‌افزارهای مورد بحث توسط صنعت تبلیغات مورد توجه قرار گرفته است. در ماه آگوست، کمپانی فیس‌بوک که یکی از بزرگ‌ترین مجریان تبلیغات آنلاین به شمار می‌رود، تلاش‌هایی انجام داد تا کاربرانی که از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده می‌کنند، نتوانند از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنند. به این ترتیب تلاش‌های این شرکت باعث شد استارتاپ‌های مختلف در حوزه‌ی فناوری، ابزارهای جدیدتری برای بلاک‌ کردن تبلیغات آنلاین ارائه دهند و در واقع باید گفت هر یک از دو طرف (ناشران تبلیغات و کاربران اینترنت) در این وضعیت سعی می‌کند از دیگری جلوتر باشند.

پائول ورنا، یکی از تحلیل‌گران شرکت تحقیقاتی ای‌مارکتر می‌گوید: «مسدود‌کننده‌های تبلیغات برای کل اکوسیستم تبلیغات ضرر دارند.» وی در ادامه اعلام می‌کند بهترین راه برای صنعت تبلیغات دیجیتال به‌منظور مقابله با این مشکل، ارائه یک تجربه‌ی تبلیغاتی متقاعدکننده است تا بدین طریق افراد تمایلی به بلاک کردن آگهی‌ها نداشته باشند.

نرم‌افزارهای بلاک‌کننده‌ی آگهی‌های آنلاین، در کشورهای در حال توسعه در درجه‌ی اول به‌منظور کاهش هزینه‌ی پهنای باند مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چراکه با بهره گرفتن از این نوع ابزارها، ویدیوهای تبلیغاتی و دیگر آگهی‌هایی که پهنای باند کاربران را به‌خصوص هنگام مرور وب با موبایل به میزان قابل توجهی مصرف می‌کنند، بلاک می‌شوند و در نتیجه بارگذاری نخواهند شد.

بنا به گزارش PageFair، بیش از ۹۰ درصد از کل مسدودکننده‌های تبلیغات در سراسر جهان در موبایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وضعیت به‌خصوص در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه بیشتر مشهود است. همچنین در سال ۲۰۱۶ این نوع نرم‌افزارها در بیش از ۳۸۰ میلیون گوشی هوشمند و تبلت در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ معادل ۳۹ درصد افزایش یافته است.

استفاده از مسدودکننده‌های آگهی‌های آنلاین در رایانه‌های معمولی نیز به‌طور مشابه نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است و به عبارت دیگر، این نوع ابزارها در سال گذشته روی ۲۳۶ میلیون دستگاه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که بیشترین میزان استفاده از نرم‌افزارهای بلاک‌کننده‌ی تبلیغات در آمریکا و اروپا بوده است. در این دو ناحیه، انگیزه‌ی اصلی کاربران برای دانلود مسدودکننده‌های آگهی‌های آنلاین، بلاک کردن بدافزارها است.

به گفته‌ی بلانچفیلد، «بلاک‌کننده‌های تبلیغات در موبایل‌ها در آمریکا فعلا به مرحله‌ی بلوغ نرسیده‌، اما بدون شک میزان استفاده‌ی کاربران اینترنت در این کشور با سرعت زیادی در حال افزایش است.»

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 729468

وب گردی

وب گردی