محققان تکه هایی از یک قاره گمشده را در فوران های آتشفشانی یافتند

ایده «قاره گمشده» یک تصور خیالی بود و مدت زمان زیادی است که احتمال وجود آن به دست فراموشی سپرده شده، اما در حالی که شانس کشف این مکان تقریباً صفر بود، دانشمندان به نتایج جدیدی دست یافتند. آنها معتقد هستند به شواهدی قوی دست یافته اند که بیان می کند تکه هایی از ابر قاره «گوندوانا» هم اکنون در زیر جزیره «موریس» پنهان شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، قاره هایی که سیاره زمین را تشکیل می دهند در صدها میلیون سال پیش به شکل امروزی که ما می شناسیم نبوده اند و در واقع همگی آنها تشکیل ابر قاره ای به نام «پانگه‌آ» را داده بوند. ابر قاره مورد اشاره به تدریج به تکه های کوچکتر تقسیم شد (که یکی از آنها «گوندوانا» بود) و قاره های امروزی را پدید آورد.

مطالعه اخیر نشان می دهد زمانی که «گوندوانا» در 200 میلیون سال از ابر قاره «پانگه‌آ» جدا شد، قسمتی از پوسته آن در داخل اقیانوس غرق شد.

گفتنی است دانشمندان با مطالعه فوران های آتشفشانی حاوی ماده «زیرکن» موفق شدند به این کشف دست پیدا کنند. این محققان با تشخیص سن تکه سنگ های استخراج شده در حین فوران ها ثابت کرده اند که مواد یاد شده مربوط به میلیاردها سال پیش بوده؛ به این معنی که مواد سنگی در زیر جزیره موریس زمانی روی سطح زمین قرار داشته و برای مدت زمان زیادی نیز آنجا بوده اند.

لازم است بدانید محققان از وسعت ابر قاره «گوندوانا» اطلاعات دقیقی نداشته اما معتقدند که تکه های بیشتری از سرزمین هایی که روزی قابل سکونت بوده اند، هم اکنون در زیر اقیانوس هند قرار دارند.

200/202

منبع: دیجیاتو

کد خبر: 729501

وب گردی

وب گردی