لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه تمامیت ارضی سوریه را تضمین کرده اند

وزیر امور خارجه روسیه با مهم خواندن دستاوردهای مذاکرات اخیر سوریه، اعلام کرد: در بیانیه پایانی نشست سوری در پایتخت قزاقستان، ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن گفت وگوها از استقلال، حق حاکمیت ملی، یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، لاوروف در مصاحبه با نشریه اتریشی پروفیل گفت: ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه نهایی نشست اخیر سوریه در پایتخت قزاقستان بر حمایت خود از جمهوری عربی سوریه به عنوان کشور چندمذهبی و چندمذهبی بدون تقسیم بر اساس نشانه های مذهبی به عنوان یک حکومت دمکراتیک تاکید کرده اند.

اجلاس آستانه چهارم و پنجم بهمن ماه در قزاقستان به ابتکار و زیر نظر ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد که در آن هیات های دولت سوریه، نمایندگان مخالفان مسلح، نماینده سازمان ملل در سوریه و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان به عنوان ناظر حضور داشتند.
بنا به گزارش روز دوشنبه وزارت خارجه روسیه، لاوروف با بیان اینکه مذاکرات آستانه پیش گفتار دور جدید گفت وگوهای صلح سوری-سوری در ژنو است، گفت: در بیانیه پایانی نشست پایتخت قزاقستان تاکید شد که مناقشه سوریه راهکار نظامی ندارد و حل آن فقط از راههای سیاسی بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت ممکن است و این نکته اهمیت بسیار دارد.
لاوروف ادامه داد: در این سند عزم راسخ ایران، روسیه و ترکیه برای ادامه مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره تغییر نام یافته به جبهه فتح الشام و نیز کمک به جدا کردن معارضان مسلح از گروههای تروریستی مورد تاکید قرار گرفته که اهمیت اصولی دارد.
وزیر خارجه روسیه گفت: در اجلاس آستانه، آتش بس سوریه مطابق توافقنامه مسکو (30 آذر و به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه) تقویت شد و از سوی دیگر، ساز و کار سه جانبه ای نیز برای نظارت بر رعایت آتش بس و تحقیق در باره موارد نقض آن ایجاد شده است.
لاوروف افزود: با این حال، قصد جایگزینی گفت وگوهای آستانه با ژنو را نداریم و ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری تحت حمایت استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه حمایت می کنیم. همچنان بر این باوریم که چارچوب این مذاکرات باید گسترده و فراگیر باشد و تمام طرف های سوری را مطابق قطعنامه 2254 دربرگیرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: تلاش های خود را برای کمک به پیشبرد روند مذاکرات ژنو که گفت وگوهای آستانه به آن تحرک بخشید، بکار می گیریم.
ایران، روسیه و ترکیه در دو ماه اخیر برای حل مساله سوریه همکاری های گسترده ای داشته اند.
سه کشور به عنوان ضامن آتش بس برقرار شده از 10 دی ماه در سوریه همچنین مبتکر برگزاری نشست سوری در آستانه پایتخت قزاقستان بودند که در آن نخستین دور مذاکرات مستقیم بین هیات نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح هفته گذشته با موفقیت برگزار شد.

302/300

کد خبر: 729524

وب گردی

وب گردی