رئیس پارلمان سوریه: مذاکرات آستانه آغازگر همکاری علیه تروریسم است

رئیس پارلمان سوریه با تاکید بر اینکه کشورش به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد از نمایندگان پارلمان‌های اروپایی خواست در مسیر بازنگری دولت‌هایشان در رویکرد خود درباره سوریه و لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور تلاش کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هدیه خلف عباس، رئیس پارلمان سوریه در دیدار با هیاتی پارلمانی از بلژیک، تاکید کرد: سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم گام برداشته و از موضعگیری‌های کشورهای حامی خود و آنهایی که خطر تروریسم برای جهان را درک می‌کنند، قدردانی می‌کند.

عباس با تاکید بر اهمیت همکاری‌ میان کشورها جهت ریشه‌کن کردن تروریسم گفت: تروریسمی که سوریه با آن مواجه است همان تروریسمی است که مردم اروپا را هدف قرار داده و اگر با آن مقابله و نابود نشود، بیش از این گسترش خواهد یافت.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه به نقش نمایندگان پارلمان‌های اروپایی به عنوان نمایندگان مردم کشورهایشان در تاثیرگذاری بر سیاست‌های دولت‌ها و بازنگری در موضعگیری‌های نادرست برخی از این کشورها در قبال سوریه و توقف محاصره اقتصادی اعمال شده از سوی غرب علیه مردم سوریه اشاره کرد.

وی در ادامه به ارائه گزارش مفصل و دقیقی از پیامدهای جنگ تروریستی در سوریه و تحولات میدانی و سیاسی از جمله آزادسازی شهر حلب، پرداخت و از تخریب گسترده این شهر به دست گروه‌های تروریستی و سوءاستفاده آنها از ساکنان شهر به عنوان سپر انسانی سخن گفت.

هدیه عباس در ادامه به تحولات منطقه "وادی‌ بردی" در حومه دمشق و قطع آب شهر توسط تروریست‌ها اشاره کرده و در آخر به شرح روند آزادسازی این مناطق و بازگشت امنیت و ثبات به آنها با دلاوری‌های نیروهای ارتش سوریه پرداخت.

رئیس پارلمان سوریه در این دیدار تاکید کرد: سوریه به لطف مقاومت مردم و نیروهای ارتش خود که به نیابت از کل جهان می‌جنگند و نیز حمایت هم‌پیمانان و کشورهای دوست که روسیه، ایران و مقاومت لبنان در راس آنها قرار دارند در برابر تروریسم ایستادگی کرد. همه جهان از طریق رسانه‌ها آنچه در حلب رخ داد را مشاهده کردند و دیدند که ارتش سوریه چگونه راه‌های امنی را برای خروج غیرنظامیان فراهم و آنان را به مراکز اسکان موقت منتقل کرده و کمک‌های فوری را با وجود برخی کارشکنی‌ها کشورهای حامی تروریست‌ها به دست آنان رساند.

عباس در ادامه با تاکید بر اینکه گفت‌وگو میان سوری‌ها بهترین راه برای حل بحران سوریه است و این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت کشورشان را تعیین کنند،‌ نشست آستانه را بستری برای گفت‌وگو میان گروه‌های سوری و آغاز همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم دانست.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه از تحقق آشتی‌ در مناطق مختلف از جمله درعا، حلب،‌حمص، حماة و حومه دمشق میان گروه‌ها و حل و فصل مساله کسانی که می‌خواهند سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به آغوش وطن بازگردند، خبر داد.

اعضای هیات بلژیکی نیز در این دیدار به دروغ‌های رسانه‌های خارجی درباره حوادث سوریه به ویژه شهر حلب و تروریسم وهابی که به اروپا رسیده و به دشمن مشترک همه کشورهای اروپایی بدل شده پرداختند و بر لزوم همسوسازی تلاش‌های بین‌المللی و حمایت از سوریه برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

هیات مذکور تاکید کردند که به پارلمان بلژیک و نهادهای بین‌المللی حقیقت آنچه در سوریه رخ می‌دهد و آنچه در حلب مشاهده کرده و از مردم سوریه شنیدند و نیز نقش رهبری سوریه و ارتش این کشور در مبارزه با تروریسم را منتقل کرده و در راستای لغو تحریم اقتصادی این کشور گام برخواهند داشت.

مفتی سوریه: به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم

احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه نیز در دیدار با این هیات تاکید کرد: سوریه به گام‌های خود در مسیر پیروزی و نابودی تروریسم ادامه می‌دهد.

حسون گفت: ساختارهای سیاسی اروپا و سیستم‌های محافظه کار در منطقه ساخته افراط گرایی است.

مفتی اعظم سوریه از دولت‌های اروپایی خواست از سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت کنند.

وی تاکید کرد: افراطی‌های حاضر در کشورهای اروپایی همانند بمب‌های ساعتی هستند و گروهک‌های مخفی در این کشورها هر زمانی فعال شده و دست به اقدامات تروریستی خواهند زد.

این مقام دینی سوریه با اشاره به اینکه سوریه کشوری سکولار دموکرات و متحد بوده و باقی خواهد ماند تاکید کرد که سکولاریسم به معنای مبارزه با این نیست و پیامبران نیز برای تشکیل کشورهای مذهبی نیامدند بلکه برای خدمت به مردم آمدند.

رئیس هیات بلژیکی در این دیدار گفت: رویکر اروپایی‌ها نسبت به آنچه در سوریه رخ می‌دهد تغییر کرده و رویکردهایشان نسبت به گذشته روشن تر شده است به ویژه پس از آنکه تروریسم برخی از این کشورها را هدف قرار داد.

فیلیپ دوونیتر، رئیس هیات مذکور در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به اینکه پس از بازگشت به کشورشان در راستای لغوتحریم‌های اقتصادی از سوریه پارلمان و نهادهای بین‌المللی را تحت فشار خواهند گذاشت گفت: در این سفر با بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز اسکان موقت دیدیم که این تحریم‌ها مستقیما بر مردم سوریه تاثیر گذاشته است.

دووینتر با تاکید بر لزوم همسو سازی‌ تلاش‌ها برای مبارزه با تررویسم در سوریه گفت: تروریست‌ها وهابی ک از سوی برخی کشورهای عرب در حوزه خلیج فارس و ترکیه حمایت می‌شوند به دنبال نابود کردن سوریه جهت از بین بردن ارزش‌ها سکولاریسم موجود در آن که سوریه در این زمینه با کشورهای غربی مشترک است، هستند.

رئیس هیات پارلمانی با تاکید بر اینکه کشورهای بسیاری هستند که سیاست‌های نادرستی در قبال سوریه در پیش گرفتند گفت: در راس آنها ترکیه است که اجازه ورود تروریست‌ها از مرزهایش را داد و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی کرد. اما ایجاد تغییر در رویکرد دولت‌های اروپایی نسبت به سوریه نیازمند زمان است و ورود چهره‌های سیاسی اروپا به این کشور و اطلاع یافتن از حقایق موجود در این کشور یک شجاعت سیاسی می‌طلبد.

رئیس هیات بلژیکی در ادامه رجب طیب اردوغان،‌رئیس‌جمهور ترکیه را "دیکتاتوری واقعی" خواند که به واسطه اقدامات او ترکیه نخواهد توانست عضوی در اتحادیه اروپا شود. کسانی هم که به اردوغان اعتماد کرده‌اند چیزی از سیاست درک نمی‌کنند و تا زمانی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه روی کار باشد این کشور هرگز به عضویت اتحادیه اروپا درنخواهد آمد.

وی در ادامه گفت: ما از دولت خود به دلیل اینکه واقع گرایانه به موضعگیری‌های دولت سوریه توجه نمی‌کند و درک نمی‌کند که خطر تررویسم وهابی موجود در سوریه به اروپا نیز کشیده خواهد شد ناراحت و دلخوریم دولت بلژیک آنچه دولت آمریکا دیکته می‌کند را انجام می‌دهد اما ما امیدواریم که شرایط با روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا تغییر کند و دولت بلژیک در موضعگیری‌هایش مستقل شود.

رئیس هیات بلژیکی درباره تروریست‌های بلژیکی حاضر در سوریه گفت: در بلژیک دو رویکرد در مورد آنها وجود دارد،‌رویکرد اول، محاکمه آنها پس از بازگشت به کشورشان است و رویکرد دوم لغو تابعیت آنها و ارجاعشان به مردم سوریه جهت محاکمه به دست آنها به دلیل جنایت‌هایشان است.

وی با اشاره به برخی حملات تروریستی در شهرهای اروپایی از جمله پاریس و بروکسل به دست اتباع بلژیکی تاکید کرد که اروپا باید نسبت به خطر این تروریست‌ها برای امنیت‌شان آگاه باشد.

دووینتر تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه سوریه اقدامی دیکتاتوری وخشونتی شدید علیه مردم سوریه است چراکه به ابعاد انسانی و معیشتی آنان ضربه زده و موجب محرومیت آنها از دارو و غذا می‌شود.

وی در ادامه این تحریم‌ها را احمقانه خواند.

رئیس هیات بلژیکی در پایان سازش‌های برقرار شده میان گروه‌های سوری را که توسط دولت دمشق حاصل شده دلیلی بر خرد و قدرت دانست.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 729653

وب گردی

وب گردی