افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های غیردولتی / توسعه آموزش بالینی پرستاری در دستور کار وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزیر بهداشت در نشست خبری سی و هشتمین سالگرده انقلاب اسلامی به کمبود پرستار در کشور اشاره و تاکیدکرد، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های غیر‌دولتی تصویب شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با دستور رئیس‌جمهوری برای تعیین تکلیف برخی رشته‌های بین‌رشته‌ای از جمله روانشناسی بالینی و برخی رشته‌هایی که همنامی دارند و نیز ایجاد رشته‌های جدید، کمیته‌ای به ریاست دکتر نجفی، مشاور رئیس‌جمهوری تشکیل شد و تاکنون چند جلسه کاری این کمیته با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار شده است.

او ادامه داد: درباره رشته روانشناسی بالینی، پیشنهاد برخی نخبگان این رشته و نیز وزارت بهداشت با توجه به لزوم آموزش بالینی دانشجویان این رشته و نیازی که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات سلامت روان دارد، این بود که این رشته از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود، البته عده‌ای نیز مخالف بودند اما در نهایت این کمیته به انتقال این رشته به وزارت بهداشت رای داد.

لاریجانی به ارائه پیشنهاد انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت به رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده رئیس‌جمهوری است و با توجه به میزان بالای آسیب‌های اجتماعی و روانی در کشور شبکه بهداشتی و درمانی کشور به فعالیت روانشناسان بالینی نیاز دارد و مردم به علت نبود این افراد از خدمات مشاوره و روان درمانی به میزان کافی برخوردار نیستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره تصمیمات اخبر رئیس‌جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر دانشجویان ایرانی گفت: تحریم آمریکا برای ایرانیان، برخی دانشجویان ایرانی را نیز دچار مشکل کرده بود، البته در چند روز گذشته، تاحدی مشکلات این دانشجویان برطرف شده است اما اگر دانشجویان ایرانی در هر جای دنیا دچار مشکل شوند ما از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات آنها کوتاهی نمی‌کنیم. دانشجویان ایرانی که در هر جای دنیا در یکی از دانشگاه‌های معتبر تحصیل می‌کنند، اگر به ایران بیایند برای پذیرش آنها مشکلی نداریم.

ظرفیت دانشکده های پرستاری جوابگوی نیاز کشور نیست

او افزود: بیش از یک میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند که حدود 10 هزار نفر آنها که اغلب دانش‌آموزان نخبه و با معدل‌ها‌ی بالای 19 هستند، در رشته‌های علوم پزشکی پذیرش می‌شوند اما برخی افراد هستند که با نمره بسیار پایین معدل 9 و 10 به دانشگاه‌های نامعتبر برخی کشورها مثل فیلیپین می‌روند که نمی‌توانیم مدرک آنها را در کشور قبول کنیم. افرادی که برای ادامه تحصیل ‌می‌خواهند به خارج از کشور بروند، بهتر است برای انتخاب دانشگاه مقصد به فهرست دانشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت توجه کنند، این فهرست هر سال نیز روزآمد می‌شود و در صورتی که دانشجویان به دانشگاه‌های دیگر غیر‌معتبر بروند، برای پذیرش آنها معذوریت داریم، زیرا با این کار هم حق سایر دانشجویان از بین می‌رود و هم ممکن است سلامت مردم به خطر بیفتد.

لاریجانی گفت: افرادی که به دانشگاه‌های خارج از کشور می‌روند، می‌توانند برای پذیرش در یکی از آزمون‌های بین‌المللی یا ملی که در داخل برگزار می‌شود، شرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی هم گفت: کشور ما از نظر تعداد پرستار با کمبود شدیدی مواجه است، بین 100 هزار تا 200 هزار پرستار در کشور کم داریم، و ظرفیت دانشکده‌های پرستاری کشور جوابگوی این نیاز نیست. در عین حال یکی از رویکردهای وزارت بهداشت توسعه آموزش بالینی پرستاری است و آئین‌نامه جذب هیئت علمی بالینی پرستاری ابلاغ شده است. در صورتی که برخی بیمارستان‌های بزرگ آموزشی توانایی پذیرش دانشجوی پرستاری را داشته باشند و این درخواست با همکاری دانشکده‌های پرستاری دانشگاه‌ها به وزارت بهداشت برسد، این درخواستها را بررسی می‌کنیم و اگر شرایط و توانایی لازم را داشته باشند، مجوز پذیرش دانشجوی پرستاری به آنان داده می‌شود، این پذیرش ممکن است به صورت آزمون جداگانه باشد یا از از طریق کنکور انجام شود.

او به پذیرش در رشته پزشکی از بین لیسانسه‌ها هم اشاره کرد و گفت: این کار از چند سال پیش در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع شده است و بیشتر از بین فارغ‌التحصیلان پرستاری و مامایی دانشجو پذیرش کرده است، برنامه وزارت بهداشت این است که امکان پذیرش دانشجوی پزشکی از سایر رشته‌های کارشناسی حتی رشته‌های وزارت علوم نیز در آینده فراهم شود و امیدواریم بتوانیم با اصلاحاتی در این نوع پذیرش، زمینه ورود سایر کارشناسان را به رشته پزشکی فراهم کنیم.

لاریجانی از تصویب برنامه آموزشی جدید رشته پزشکی خبر داد و گفت: براساس این برنامه بازنگری‌شده، طول دوره رشته پزشکی عمومی 6.5 سال می‌شود در حالی که در گذشته در اغلب دانشگاه‌ها این دوره بیشتر و حدود 7 تا 7.5 سال بود.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های غیر‌دولتی تصویب شد

او درباره رشته ژورنالیسم سلامت نیز گفت: آئین‌نامه پذیرش این رشته نیز چند روز پیش ابلاغ شد، در گذشته پذیرش در این رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود داشت و در ابلاغیه جدید دو یا سه دانشگاه دیگر نیز امکان پذیرش دانشجو در این رشته را به دست آوردند.

لاریجانی گفت: 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، 20 هزار عضو هیئت علمی نیز در این دانشگاه تدریس می‌کنند، 50 درصد این دانشجویان در رشته‌های بالینی و بقیه در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌کنند. از بین 201 نفر دانشمند ایرانی که جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند، 44 نفر از رشته‌های علوم پزشکی هستند، در ایران در 72 رشته فلوشیب، در 24 رشته فوق‌تخصص و در 27 رشته در رشته های تخصصی پزشکی و 79 رشته phd و 91 رشته کارشناسی‌ارشد و 29 رشته کارشناسی دانشجو پذیرش می‌شود و سالانه 25 آزمون مختلف در کشور برگزار می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین از تصویب افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های غیر‌دولتی در شورای گسترش وزارت بهداشت خبر داد. او گفت: برای پذیرش دستیار رشته پزشکی خانواده نیز هفته گذشته 227 نفر در آزمون شرکت کردند و اکنون 130 دانشجو در این رشته مشغول تحصیل هستند. تصمیم مهم دیگر این شورا این است که امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های بالینی در رشته‌های علوم پایه و برعکس در دانشگاه‌های کشور فراهم شده است.

او از راه‌اندازی آموزش الکترونیک برای همه پزشکان عمومی که در حوزه پزشکی خانواده فعالیت می‌کنند به صورت دوره‌های شش ماهه و نیز برگزاری آزمون‌های علمی صلاحیت بالینی به صورت الکترونیک در 35 دانشگاه خبر داد.

پذیرش هزار هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی

لاریجانی گفت: در 25 دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر آزمون‌های جامع به صورت الکترونیک انجام می‌شود و تا پایان این دولت همه دانشگاه‌های علوم پزشکی این آزمون‌ها را الکترونیکی برگزار می‌کنند؛ علاوه بر آن 18دانشگاه علوم پزشکی به دانشگاه مجازی علوم پزشکی متصل شده‌اند و به زودی تعداد آنها به 22 دانشگاه می‌رسد، این دانشگاه 17 آزمون بین‌المللی را برگزار می‌کند و 27 هزار دانشجوی علوم پزشکی نیز با این دانشگاه ارتباط دارند.

او ادامه داد: سال 95، حدود هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرش شدند و فراخوان جدید جذب دو هزار هیئت علمی دیگر نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است و تلاش می‌کنیم ظرفیت و نسبت هیئت علمی به دانشجو را در این دانشگاه‌ها اصلاح کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت، افزایش جذب دانشجوی خارجی است، هم‌اکنون حدود دو هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند که در آینده نزدیک این تعداد بیشتر می‌شود، به ویژه اینکه با هماهنگی سازمان نظام پزشکی برای این دانشجویان در داخل کشور شماره نظام پزشکی موقت صادر می‌شود و می‌توانند در زمان مشخص طبابت کنند.

لاریجانی همچنین از بازبینی محتوای آموزشی همه رشته‌های علوم پزشکی و اعتباربخشی همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت درونی تا پایان امسال و انجام اعتباربخشی بیرونی در سال آینده و نیز ایجاد سایت دانشجویان شاهد و ایثارگر که حدود 15 هزار نفر هستند برای رفع مشکلات آموزشی آنها خبر داد.

او در پایان از اعتباربخشی 190 انجمن علمی پزشکی کشور خبر داد و گفت: از سال آینده همه انتخابات این انجمن‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

204/200

کد خبر: 729660

وب گردی

وب گردی